به گزارش مردم سالاری آنلاین، سردار «محمد حسین حمیدی»، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره جزئیات «طرح ترافیک جدید» توضیح داد: اخیرا شهرداری تهران پیشنهاد داده است که برای عادلانهتر شدن نحوه محاسبه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک، طول و مدت سفر ملاک عمل قرار گیرد. کلیات این موضوع در شورای ترافیک شهر تهران به تصویب رسیده است، اما جزئیات آن هم باید در این شورا به تصویب برسد. پلیس راهور یکی از اعضای شورای ترافیک است که در جلسات شورا، نظرات خود را درباره طرح جدید با مسئولان شهرداری و سایر نهادهای ذیربط در میان میگذارد.
وی افزود: در طرح ترافیک جدید تغییری در محدوده طرح ایجاد نخواهد شد، بلکه صرفا نحوه محاسبه عوارض تردد تغییر میکند. این طرح برای قطعی شدن، علاوه بر شورای ترافیک، باید به تصویب شورای اسلامی شهر تهران نیز برسد و پس از تصویب جزئیات این پیشنهاد در هر دو شورا و ابلاغ طرح جدید توسط شهرداری تهران، این طرح قابل اجرا خواهد بود. موضع کلی پلیس راهور موافقت با اجرای طرح ترافیک جدید است، چراکه در این طرح، شیوهای عادلانهتر نسبت به وضعیت موجود برای محاسبه عوارض تردد در محدوده طرح در نظر گرفته شده است، اما معتقدیم همچنان باید کار کارشناسی بیشتری روی این طرح صورت بگیرد و البته بررسی شود که آیا تمام دوربینهای موجود در محدوده طرح ترافیک و سایر تجهیزات در اختیار شهرداری تهران، قابلیت اجرای طرح جدید را دارند یا خیر.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: منطقیترین روش برای دریافت عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک، این است که خودرویی که در طول روز بیشتر در این محدوده تردد میکند و نقش بیشتری در انتشار آلودگی هوا و دامن زدن به ترافیک مرکز شهر دارد، هزینه بیشتری را نسبت به خودرویی پرداخت کند که کمتر در محدوده طرح پیمایش میکند. در واقع، باید مبلغ پرداختی توسط کسی که به صورت مدام در محدوده طرح ترافیک در حال تردد است، با کسی که روزانه یک بار وارد محدوده طرح میشود و سپس خودروی خود را ساعتها پارک میکند و عصرها هم از محدوده طرح خارج میشود، متفاوت باشد. این روش قطعا هوشمندانهتر است، زیرا باید مقدار عوارض پرداختی متناسب با مقدار آسیبی باشد که تردد یک خودرو در محدوده طرح ترافیک بر شهر وارد میکند.
حمیدی با بیان این که در طرح ترافیک جدید، میزان عوارض پرداختی خودروها براساس طول و مدت سفر، سطح شلوغی معابر، میزان آلودگی هوا، نوع معاینه فنی و مقدار آلایندگی خودرو تعیین میشود، اظهار داشت: براساس ایده پیشنهاد شده توسط شهرداری تهران، هرچقدر یک خودرو پیمایش بیشتری در محدوده طرح ترافیک داشته باشد، باید عوارض بیشتری هم پرداخت کند. البته برای این که بتوانیم این طرح را اجرا کنیم، باید دوربینهای موجود در محدوده طرح ترافیک قابلیت آن را داشته باشند که مسیر و زمان تردد یک خودرو در محدوده را ثبت کنند، بنابراین از مسئولان شهرداری خواستهایم که دوربینهای موجود در محدوده طرح ترافیک را بررسی کنند و اگر نیاز است، تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری لازم برای پایش میزان پیمایش خودروها در محدوده طرح و سایر عوامل تاثیرگذار بر محاسبه نرخ عوارض را تهیه کنند.
رئیس پلیس راهور پایتخت در پاسخ به این سوال که آیا طرح ترافیک جدید از امسال اجرا خواهد شد یا خیر، توضیح داد: برای اجرای این طرح باید زیرساختهای مورد نیاز به طور کامل آماده شود. فعلا قرار شده است که شهرداری در نیمه دوم امسال مطالعات لازم را انجام دهد و تجهیزات موجود را بررسی کند و در صورت نیاز، دوربینها یا تجهیزات جدیدی را به محدوده طرح ترافیک اضافه کند و نرمافزارهای لازم را هم تهیه کند تا همه شرایط برای اجرای طرح جدید فراهم شود. اگر تمام این مقدمات فراهم شود، ممکن است این طرح در همین سال ۱۴۰۲ اجرایی شود، در غیراینصورت احتمال دارد اجرای طرح ترافیک جدید به سال آینده موکول شود.
وی در پایان گفت: در طرح ترافیک جدید، شیوه نرخگذاری عوارض تردد در محدوده طرح تغییر میکند، به نحوی که دیگر نرخ ثابتی برای ورود به محدوده وجود نخواهد داشت. در این طرح سعی میشود که نرخ عوارض برای شهروندانی که صرفا در طول روز یک بار وارد محدوده طرح و یک بار از آن خارج میشوند، پایینتر از قیمت موجود باشد، اما قطعا هزینه عوارض برای کسانی که دائما در محدوده طرح ترافیک در حال تردد هستند، افزایش خواهد یافت. البته همه این موارد باید به تصویب شورای ترافیک و شورای اسلامی شهر تهران برسد.