از سوی دیگر بسیاری از کشورهای توسعهیافته سهم مهمی از درآمد خود را از طریق مالیات به دست میآورند البته استفاده از میزان مطلق درآمدهای مالیاتی به منظور مقایسه نظام مالیاتی کشورها و میزان درآمدهای مالیاتی آنها منطقی نیست؛ چراکه اقتصاد کشورها متفاوت است و از همینرو میزان وصول درآمدهای مالیاتی آنها نیز متفاوت است. بنابراین برای مقایسه کشورها از منظر مالیاتی باید از شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی استفاده کرد.بررسی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشورهای مختلف نشان میدهد که با طیف وسیعی از کشورها که دارای شاخص مالیاتی متفاوتی هستند، مواجه هستیم. در یک سر طیف، کشورهایی با نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی بسیار بالا یعنی حدود ۵۰ درصد و در طرف دیگر کشورهایی که این نسبت برای آنها کمتر از ۳ درصد است و البته بالاترین شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی متعلق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.در ایران هم مانند سایر کشورهای دنیا، سلبریتیها و تأثیرگذاران شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار دارند و از سوی دیگر برای درآمد و اخذ مالیات از آنها هم برنامهها و مصوباتی درنظر گرفته شده است. در ابتدای مطرح شدن این موضوع برخی کارشناسان معتقد بودند تعداد فالوئر سنجه خوبی برای شناسایی و دریافت مالیات نیست و باید روشهای بهتری را در نظر گرفت.
در نهایت طبق دستورالعمل اجرایی بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبالکننده رسانههای کاربرمحور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد شد. بر این اساس، سازمان امور مالیاتی مکلف شد ظرف دو ماه پس از لازمالاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفهای رسانههای کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تایید وزیر امور اقتصاد و دارایی برساند.این سازمان همچنین مکلف شد فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آنها را تهیه کند و در تارنمای سازمان در منظر عموم قرار دهد. پس از آنکه دریافت مالیات از سلبریتیها جدی شد مسئولان تأکید کردند این افراد مانند سایر مودیان هستند و براساس میزان درآمدی که دارند مشمول مالیات میشوند البته اداره کلی در تهران فقط برای سلبریتی ها راه اندازه شده و همه قرار دادهای این افراد بررسی و شناسایی می شوند.
مهدی موحدی بکنظر- سخنگوی سازمان امور مالیاتی- درباره نحوه شناسایی سلبریتی ها اینگونه توضیح داد که الگوریتم ها و فرمولهای مختلفی برای شناسایی وجود دارد که قرار است به سازمان برای شناسایی کمک کند. درواقع صرفا یک فرمول نیست و شامل اطلاعات مختلفی میشود که بعضا از طریق پلیس فتا به دست آمده است. از سوی دیگر صاحبان صفحات شناسایی شده و اسامی آنها استخراج میشود، پس از آن اسامی با کد ملی انطباق داده خواهد شد و حسابهای بانکی آنها بررسی میشود.
پس از این موضوع احسان خاندوزی- وزیر امور اقتصادی و دارایی- در ابتدای تابستان امسال اعلام کرد در مجموع تا الان ۵۵۰ کاربر رسانههای اجتماعی با درآمدهای تبلیغاتی بزرگ شناسایی شدند که صرفا ۱۲۳ نفر از آنان حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان درآمد واریزی به حسابهای بانکیشان بوده و این امر قطعا در دست بررسی دولت قرار دارد.
وی تأکید کرد که درآمد چهرههای شهره و سایر مردم و فعالان اقتصادی تفاوتی ندارد و همه در مقابل قانون یکسان هستند.
پس از این موضوع اعلام شد برخی از مالیاتهای تشخیصی اینفلوئنسرها مربوط به پیش از شناسایی درآمدهای این افراد بوده و سازمان مالیاتی در حال صدور برگه متمم است و پیشبینی میشود که مالیات تشخیصی این افراد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و بیشتر خواهد بود.
به گفته تحلیلگران، اخذ مالیات از بلاگرها البته یک امر متداول در دنیاست؛ در همسایگی نزدیک ما در کشور ترکیه، از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی با هدف دریافت مالیات از درآمد حاصل از تبلیغات اینفلوئنسرها، یوتیوبرها و بلاگرها، دستورالعملی با موضوع کسب مالیات از خدمات تبلیغات برخط اینترنتی تصویب شد. حتی کشورهای حوزه خلیجفارس که از درآمدهای نفتی برخوردار هستند هم از قافله اخذ مالیات از درآمدهای فضای مجازی عقب نماندهاند و در عربستان و امارات متحده عربی هم از بلاگر، اینفلوئنسر و کانالدارها مالیات گرفته میشود.