به گزارش مردم سالاری آنلاین، «علیرضا عبدی» معاون وزیر آموزش و پرورش رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در مورد اینکه آیا برای سال تحصیلی جدید برای جذب آموزش دهنده برنامه خاصی خواهند داشت؟ توضیح داد: خیر، ما فعلا جذب نیرویی در خصوص آموزش دهنده نخواهیم داشت.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: آموزش و پرورش هم اگر جذب نیروی انسانی دارد، از مسیر قانونی این کار را میکند لذا در حال حاضر نهضت سوادآموزی قانونی به جهت جذب آموزش دهنده در سال تحصیلی پیش رو ندارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مشتاق است که بحث نیروی انسانی به حالت اطمینان بخش و ایستا برسد، افزود: رسیدن به این نقطه برای بکارگیری نیروهای انسانی جدید، نیازمند ایجاد مسیر قانونی است.
عبدی تاکید کرد: مسیر قانون و مجلس تنها راهی هست که میتواند راه برطرف کردن کمبود نیروی انسانی را در دستگاههای مختلف طراحی و تعریف کند. فعلا قانونی برای جذب نیرو در نهضت به دست ما نرسیده است.
معاون وزیر ادامه داد: نیروهای انسانی نهضت سوادآموزی به صورت برون سپار و شرکتی با ما همکاری میکنند. نیروهای شرکتی هم که مدت هاست منتظر طرح ساماندهی نیروی انسانی در کمیسیون اجتماعی مجلس هستند. اگر ظرفیتی از این طریق ایجاد شود، ما نیز مشتاق هستیم که هم وضعیت نیروهای خود را ساماندهی و هم کمبودها را در این زمینه برطرف کنیم.
عبدی در ادامه گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار نفر نیروی انسانی فعال در نهضت سوادآموزی داریم که وضعیت کاری آنها یکی از دغدغههای ماست.
او در پاسخ به این سوال که آیا برای نیروهای انسانی نهضت در سال تحصیلی جدید دوره مهارت افزایی برگزار خواهد شد؟ بیان کرد: بله، دورههایی برای ارتقای توانمندی آموزش دهندگان نهضت برگزار میکنیم. البته شرایط و ساعات برگزاری این دورهها استان به استان متفاوت است. هر استان و شهرستانی، با روشهایی که طراحی میکند، نیروهای نهضتی خود را ارتقا میدهد و به روزرسانی شیوههای تدریس و اطلاعات این افراد اتفاق میافتد.
عبدی عنوان کرد: دورههای ارتقای توانمندی هم به صورت مجازی هم به صورت حضوری برگزار خواهد شد و نیازهای زیست بومهای گوناگون را در این آموزشها در نظر میگیرند. اقتضائات در دنیا عوض شده و روشها و تعارف سواد متفاوت از قبل است. این فضای جدید باید در سوادآموزی نیز جدی گرفته شود. وقتی دنیا به سمت استفاده بیشتر از دستگاهها و ابزارهای تکنولوژیک و حضور بیشتر در فضای مجازی میرود و نوآوریهایی در زمینه آموزش رخ داده، ما هم باید روشهای جدیدی در آموزش به بیسوادان باید به کار ببریم. همچنین تعاریف سواد نیز تغییر کرده است؛ امروز در تعریف سواد، علاوه برسواد خواندن و نوشتن و دانستن زبان خارجی و کار با کامپیوتر و مهارتهای مرتبط با آن، کسی باسواد است که از آموختههای خود تغییراتی در زندگی خود و دیگران پدید آورد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره بر اینکه هم اکنون چندین هدف و کارویژه در نهضت سوادآموزی دنبال میشود، افزود: یکی از اهداف ما، اجرای طرح شتاب بخشی به وضعیت سوادآموزی در ۱۵ استانی است که در مقوله سواد از میانگین کشوری رتبه پایینتری دارند. تلاش میکنیم در هر استان، نقشه انسداد مبادی بیسوادی و سرانجام بخشی به بیسوادی طراحی شود. در واقع عموم ادارات و دستگاههای مختلف در جهت رفع بیسوادی پایه، زیر نظر استانداران به عنوان رئیس شورای عالی پشتیبانی سواد، تلاش میکنند نقشهای طراحی کنند تا در سطح سواد پایه، دیگر بیسواد نداشته باشیم و تا پایان دولت سیزدهم یعنی تا سه سال آینده، تلاش میکنیم بیسوادی پایه در کشور به پایان برسد.