به گزارش مردم سالاری آنلاین، اواخر آبان ماه سال گذشته، قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی با شرکتِ آتیهسازان حافظ به پایان رسید و در حالیکه این احتمال وجود داشت که به دلیلِ بدعهدیهای بسیار، بیمه تکمیلیِ بازنشستگان به شرکتی دیگر واگذار شود، کانون عالی مجددا با آتیهسازان حافظ پای میزِ مذاکره نشست. در آن زمان، بسیاری از مراکز درمانی قرارداد خود را با این شرکت یک طرفه لغو کرده و بازنشستگان مجبور بودند از جیبِ خود هزینهی سنگینِ درمان را پرداخت کنند و البته بعدا با مشکلات و اما و اگرهای بسیار، به دنبالِ گرفتنِ سهم تکمیلیِ خود از آتیهسازان بروند.
شرکتِ آتیهسازان حافظ دلیلِ این بدعهدی و قصور را زیان انباشته میدانست و قرار شد در قرارداد جدید با این شرکت تمام جوانب برای کاهش این زیان و بالا بردنِ شفافیت و ضمانتِ اجرای مفاد قرارداد دیده شود. حالا اما با گذشت شش ماه از بستنِ قرارداد جدید، از گوشه و کنار به گوش میرسد که بازنشستگان باز هم برای گرفتنِ خدمات درمان تکمیلی دچار مشکل شدهاند.
روز گذشته، بازنشستگانِ قزوین در تماس با ایلنا از قطع قرارداد آتیهسازان حافظ با یکی از بزرگترین و مهمترین مراکز درمانی این استان، خبر دادند و گفتند برخی بازنشستگان یکم خردادماه وقتی برای انجام عمل جراحی به بیمارستان پاستور قزوین مراجعه کردهاند، متوجهی پایانِ قراردادِ بیمارستان با شرکتِ آتیهسازان شدهاند. قراردادی که تا ۳۱ اردیبهشت وجود داشته، یک خردادماه به پایان رسیده و حالا بازنشستگان باید از جیبِ خود هزینهی سنگینِ درمان را پرداخت کنند.
علیاکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران) در انتقاد از عملکرد شرکت آتیهسازان حافظ میگوید: کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی امسال نیز بعد از فراز و نشیبها و مخالفتها و موافقتهای بسیار، در نهایت با آتیهسازان حافظ قرارداد بیمه تکمیلی امضا کرد. اگرچه سال گذشته شرکتِ آتیهسازان به تمام تعهداتِ خود عمل نکرد و نارضایتیهای بسیاری را سبب شد، اما قرار شد فرصتی به این شرکت داده شود تا کمکاریهای گذشتهی خود را جبران کند و خدمات بیشتری ارائه بدهد.
وی ادامه داد: این شرکت، در راستای ارائهی خدماتِ بیشتر و آسانتر به بازنشستگان، مکلف شد که با تمام مراکز درمانی قرارداد منعقد کند تا بازنشستگان بتوانند به صورتِ آنلاین از خدمات بیمه تکمیلی بهرهمند شوند. در بند یک از ماده ده قراردادِ کانون عالی با شرکتِ آتیهسازان اشاره شده در صورتیکه شرکت آتیهسازان با مرکز درمانی قرارداد انعقاد نکند و بازنشستهای به مراکز درمانی مراجعه کند و متحمل هزینه شود، میتواند با ارائهی مدارک به شعب آتیهسازان، پول خود را دریافت کند.
عیوضی بیان کرد: بنابراین شرکت آتیهسازان حافظ در ابتدا وظیفه دارد با تمام مراکز درمانی طرف قرارداد باشد اما اگر کوتاهی کرد و قرارداد نبست باید هزینهی درمانِ بازنشستگان را پرداخت کند. همینجا اعلام میکنیم که هر بازنشستهای که طی شش ماه گذشته به مرکز درمانی مراجعه کرده اما آن مرکز طرف قرارداد نبوده، میتواند هزینهای که پرداخت کرده را از نمایندگیهای شرکت آتیهساز بگیرد. اگر جایی کوتاهی شده حتما به کانونها مراجعه کنند.
دبیر کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران گفت: موضوع دیگر در خصوص عملکرد و موقعیت برخی از نمایندگیهای شرکت آتیهساز است. نمایندگیهایی که وظیفهی جمعآوری مدارک بازنشستگان را دارند موظفند مکانهایی را انتخاب کنند که در شأن بازنشستگان باشد.
وی ادامه داد: در بازدیدها و بازرسیها متوجه شدیم که برخی از این نمایندگیها، مکانهایی گرفتهاند که حتی مسئولانِ آتیهساز هم حاضر به سرکشی به آنها نیستند. این موضوع در برخی از شهرستانها، خصوصا شهرستانهای حاشیهای استان تهران، بیشتر دیده شده است. کانون عالی باید بر این مسایل نظارت کند، چراکه وظیفهی نظارت بر صحت اجرای قرارداد بر عهدهی کانون عالی است.
عیوضی تأکید کرد: به شرکت آتیهسازان حافظ هشدار میدهیم که ظرف یک ماه آینده این مسائل و مشکلات را رفع کند در غیر اینصورت درخواست فسخ قرارداد میدهیم. کانون عالی علیرغم برخی از مخالفتها و برای اینکه فرصتِ جبران به شرکت آتیهسازان داده شود با این شرکت قراردادِ جدید بست. اگر قرار باشد هر روز حاشیهای درست شود و مشکلی برای بازنشستگانِ کارگری به وجود آید ما نمیتوانیم این وضعیت را تحمل کنیم.