در مواردی هم که میتوان بلیت را در مسیر مورد نظر پیدا کرد، این بلیت با نرخی متفاوت با آنچه که سازمان هواپیمایی اعلام کرده، وجود دارد.
برای مثال در مسیر تهران- اهواز که حداکثر نرخ قانونی، ۹۰۱ هزار تومان اعلام شده، بلیت موجود در کلاس اکونومی (اقتصادی) و بهصورت سیستمی و نه چارتری، یک میلیون و ۳۸۴ هزار تومان به فروش میرسد.
همچنین در مسیر تبریز به اهواز که حداکثر باید یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان باشد، قیمت بلیت پرواز بین این دو شهر در شرایط سیستمی و اکونومی، یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رفته است.
شرکتهای هواپیمایی در ماههای گذشته تلاش کردند تا قیمت بلیت پرواز را تغییر دهند اما این اتفاق رخ نداد و در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد هرگونه افزایش قیمت منوط به تصمیم ستاد تنظیم بازار است و با هر گران شدنی بدون تصویب ستاد تنظیم، برخورد خواهد شد.با وجود این برخلاف اصرار سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی به ثابت ماندن قیمتها از تیر ماه ۱۴۰۰ و آخرین تغییرات نرخ که آذرماه ۱۴۰۰ ابلاغ شده بود (در این لینک قیمتهای ابلاغشده قابل مشاهده است)، در هفتههای گذشته در برخی از مسیرهای پروازی، سقف قیمتی از سوی برخی از ایرلاینها رعایت نشد.
البته محمد محمدیبخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- بهتازگی به تخلف برخی از شرکتهای توزیعکننده بلیت در فضای مجازی خارج از نرخهای تعیینشده اشاره کرده و در نامهای به سازمان تعزیرات حکومتی، خواستار ساماندهی بازار فروش بلیت هواپیما شد.
با وجود این در حالی که موضوع کاهش عرضه بلیت هواپیما در ماههای گذشته مطرح شده، مسئولان صنعت هوایی معتقدند کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاینها واقعیت ندارد، زیرا شرکتها از فروش بلیت سود میکنند.
دراین میان اما بارها مطرح شده که مشکلاتی نظیر زمینگیر بودن برخی هواپیماها میتواند عاملی برای کمبود بلیت باشد، کما اینکه دراین مدت بارها از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی مطرح شده که قیمتهای دستوری بلیت و ثابت ماندن قیمتها در یک سال و نیم گذشته، میتواند منجر به زمینگیر شدن هواپیماها و بهدنبال آن کاهش عرضه شود.