۰
شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۰

بازگشت رونق به سینماها

مدیران سالن‌های سینما بر این عقیده‌اند که سینمای ایران در عید نوروز با رونقی نسبی مواجه شده و لازم است با برنامه‌ریزی دقیق و اکران فیلم‌های مخاطب‌پسند این رونق شکل‌گرفته را حفظ کرد.
بازگشت رونق به سینماها

به گزارش مردم سالاری آنلاین، سال ۱۴۰۲ برای سینمای ایران شروع نسبتاً خوبی داشت و فیلم‌های اکران نوروز توانستند حدود ۶۰ میلیارد تومان فروش داشته باشند که نسبت به چند سال و همچنین ماه‌های گذشته که کشور درگیر شیوع ویروس کرونا، مشکلات اقتصادی و ناآرامی‌های اخیر بود، فروش قابل توجه و امیدوارکننده‌ای به حساب می‌آید. 

در نوروز سال جاری چهار فیلم سینمایی اکران شدند که تا امروز «فسیل» توانسته حدود ۵۳ میلیارد تومان فروش داشته باشد. فیلم سینمایی «غریب» به عنوان دومین فیلم پرفروش سال توانسته نزدیک به ۶ میلیارد تومان فروش داشته باشد و میزان فروش «عروس خیابان فرشته» ۴ میلیارد و «بچه‌های طوفان» حدود ۲.۵ میلیارد تومان است.

به تازگی نیز پنج فیلم «آهنگ دونفره»، «دسته دختران»، «سه کام حبس»، «باباسیبیلو» و «جنگ جهانی سوم» برای اکران عید فطر معرفی شده‌اند. با توجه به شکل‌گیری رونقی نسبی در سینماهای کشور مطمئناً انتخاب ترکیب فیلم‌های اکران باید با دقتی بیشتر صورت بگیرد تا روند فروش فیلم‌ها و به نوعی بازگشت مخاطبان به سالن‌های سینما با افت مواجه نشود.

در گفتگو با سینماداران نگاهی به اکران نوروز داشتیم و ترکیب فیلم‌های انتخاب شده برای اکران عید فطر را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه مشروح این گفتگوها را می‌خوانید:

امیرهوشنگ پاسبانیان (مدیر سینما بهمن) اظهار داشت: به نظر من اکران نوروز اکران کاملاً موفقی بود و اگر سالیان گذشته را مرور کنید، متوجه می‌شوید که فیلم‌های کمدی بیشترین فروش را داشته‌اند و همین وضعیت هم برای اکران نوروز حاکم بود و دیدیم که مخصوصاً به دلیل شرایطی که در این روزها حاکم است، مردم بیش از هر چیز گرایش به دیدن فیلم‌های کمدی دارند و فیلم کمدی «فسیل» هم توانست فروش قابل توجهی داشته باشد و من در کل اکران امسال را کاملاً موفق می‌دانم.

پاسبانیان خاطرنشان کرد: رونق به سینمای ایران برگشته و حال مخاطب است که تعیین می‌کند چه فیلمی می‌تواند فروش داشته باشد و برای رونق بیشتر سینماها بهتر است چه فیلم‌هایی اکران شوند. در شرایط حاضر که مردم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، طبیعی است که فیلم‌های کمدی با استقبال بیشتری روبرو شوند ولی یک فیلم اجتماعی پرمخاطب در کنار «فسیل» نیز می‌توانست تنور اکران را داغ‌تر کند و در آن شرایط فروش بیشتری شاهد بودیم.

وی افزود: اگر «فسیل» توانسته اکثر فروش نوروز را از آن خود کند به این دلیل است که رقیب چندان جدی و مهمی هم نداشت و توجهات به این فیلم جلب شد. به همین دلیل فکر می‌کنم اگر فیلم با کیفیت دیگری هم اکران می‌شد می‌توانست موفقیت این فیلم را تکرار کند. پس مسئولان باید در انتخاب فیلم‌ها برای اکران توجه کنند و در هر زمان چند فیلم خوب و پر فروش باید بر پرده سینماها نمایش داده شود.

مدیر سینما بهمن در پایان اظهاراتش تأکید کرد: بهتر است مسئولان تمهیدی بیندیشند و اجازه دهند فیلم‌هایی چون «شیشلیک» که مدت زیادی در انتظار اکران هستند، بر پرده سینماها نمایش داده شوند تا رونق ایجاد شده در سینمای کشور با فروش این آثار حفظ شود.

سپهر پهلوانی (عضو انجمن سینماداران و مدیر سابق سینما ارگ) اما این فروش را کافی و موفق ندانسته و  اظهار داشت: فروش نوروز را نمی‌توان چندان پررونق دانست چراکه اگر فیلم «فسیل» نبود فروش دیگر فیلم‌ها بسیار اندک به شمار می‌رود و فروش بالای «فسیل» است که آمار را بالا نشان می‌دهد.

پهلوانی خاطرنشان کرد: اگر «جنگ جهانی سوم» بتواند فروش قابل توجهی داشته باشد، می‌توان به این نتیجه رسید که رونق به سینماهای کشور برگشته وگرنه با فروش یک فیلم آنهم در روزهای نوروز نمی‌توان چندان امیدوار بود و لازم است که مسئولان همچنان به وضعیت اکران توجه داشته باشند و برنامه‌ریزی کنند. به نظرم در شرایط اجتماعی حاضر تنها فیلم‌های کمدی هستند که شانس فروش بالایی دارند و در کنار این فیلم‌ها بعضی آثار اجتماعی به صورت استثنا احتمال فروش دارند که فکر می‌کنم «جنگ جهانی سوم» از این دست آثار است.

وی درباره ترکیب فیلم‌های در حال اکران گفت: با ادامه اکران فیلم «فسیل» و در کنار آن فیلم‌هایی که برای عید فطر انتخاب شده‌اند، ترکیب خوبی شکل می‌گیرد چراکه فروش «فسیل» همچنان ادامه خواهد داشت و از طرفی فیلم‌هایی چون «جنگ جهانی سوم» که اثری اجتماعی و احتمالاً مخاطب‌پسند خواهد بود، می‌توانند برای سلیقه‌های مختلف جذاب باشند و اینگونه ترکیبی مناسب ایجاد می‌شود که هر فیلم خوب می‌تواند منجر به دیده شدن دیگر فیلم‌ها هم شود و در واقع به آن‌ها در اکران کمک کند.

پهلوانی در پایان تصریح کرد: امسال قیمت بلیت کمی افزایش پیدا کرد و ایده‌ای چون قیمت شناور مطرح شد اما به نظر؛ مشکل سینمای ایران قیمت بلیت نیست، اتفاقاً هنوز هم قیمت بلیت نسبت به دیگر اقلام مصرفی بسیار اندک است و حتی با قیمت ۶۰ هزار تومان هم مردم به سینما می‌آیند اما مسئله مهم این است که ما فیلم خوب داشته باشیم. مشکل اصلی سینمای ایران در حال حاضر کمبود فیلم خوب و مخاطب‌پسند است، اگر مشکلی برای «برادران لیلا» رخ نمی‌داد می‌شد به فروش این فیلم هم امیدوار بود اما در حال حاضر با نگاهی به فیلم‌های در صف اکران به نظر من؛ فیلم «جنگ جهانی سوم» تنها فیلم خوب امسال سینمای ایران است و پس از نمایش آن باید نگران وضعیت سینما باشیم چراکه فیلم خوب دیگری وجود ندارد.

عملکرد قابل قبولِ شورای صنفی نمایش

محمد قنبری (مدیر سینما مگامال) اظهار داشت: در اکران نوروز غیر از «فسیل» سه فیلم دیگر فروش خوبی نداشتند و با استقبال مواجه نشدند اما فروش بالای «فسیل» باعث شد که رونقی نسبی به سینماها برگردد.

قنبری خاطرنشان کرد: باید به عوامل موفقیت «فسیل» توجه داشته باشیم، این فیلم یک کمدی با کیفیت است که زحمات زیادی برای آن کشیده شده و اثری نیست که بخواهد به هر قیمت مخاطبش را بخنداند. اثر به مخاطب خود احترام می‌گذارد. این ویژگی‌ها باعث شد که «فسیل» از طریق تبلیغ شفاهی به فروش بالایی برسد.

وی درباره ترکیب فیلم‌های اکران عید فطر گفت: فیلم سینمایی «دسته دختران» اثری دفاع مقدسی است که مخاطبان خاص خود را دارد، «بابا سیبیلو» یک فیلم کودک است که همیشه لازم است در ترکیب فیلم‌های در حال اکران یک فیلم کودک و نوجوان وجود داشته باشد. «سه کام حبس» و «آهنگ دو نفره» هم آثاری هستند که می‌توان تا حدی به فروش آن‌ها امیدوار بود.

مدیر سینما مگامال در ادامه اظهار داشت: فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» برای شرکت در آکادمی اسکار مدتی در سینما مگامال اکران شد و استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت که به نظر من؛ یکی از فیلم‌های اجتماعی خوب امسال است و با وجود پخش نسخه قاچاق امیدوارم بتواند فروش قابل توجهی داشته باشد.

قنبری خاطرنشان کرد: فروش نوروز امیدوارکننده بود و فکر می‌کنم اگر اتفاق خاصی رخ ندهد با برنامه‌ریزی مناسب در اکران می‌توان کاری کرد که امسال کم‌کم مردم با سینماها آشتی کنند. شورای صنفی نمایش در سال جدید نشان داده انتخاب‌های دقیقی برای اکران دارد و اگر به همین صورت هر دو ماه حداقل یک فیلم خوب اکران شود می‌توانیم از بحران شکل‌گرفته در سال‌های اخیر عبور کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: مسئولان سازمان سینمایی می‌توانند با اکران فیلم‌هایی چون «شیشلیک»، «قاتل و وحشی» و دیگر آثاری که مدتهاست به دلایل مختلف در صف اکران باقی مانده‌اند و شرایط اکرانشان فراهم نشده به چرخه اکران کمک کنند. ما امروز بیش از هر چیز به اکران فیلم خوب نیاز داریم.

کد مطلب: 193786
برچسب ها: سینما
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *