۰
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۴

ده اثری که کاهش وزن ممکن است برای بدن شما ایجاد کند

طبق گفته مرکز کنترل وپیشگیری ازبیماری (CDC) کاهش تنها 5 تا 10 درصداز وزن بدن می‌تواند سلامت کلی فرد رابهبودبخشیده وخطرابتلابه بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت رادر افراد کاهش دهد.بااین حال،کاهش وزن دارای برخی اثرات روی بدن است که در این مقاله به ده مورد از آنها خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید
ده اثری که کاهش وزن ممکن است برای بدن شما ایجاد کند
اثرات کاهش وزن روی فرد
در ادامه به ذکر تاثیراتی که کاهش وزن روی افراد دارد خواهیم پرداخت.

1. سطح انرژی فرد افزایش خواهد یافت
بر اساس مطالعه چاپ شده در مجله Obesity  درمارس 2019 نشان داده شد که کل انرژی مورد نیاز برای حفظ عملکرد طبیعی به عنوان مثال،تنفسو یافعالیت بد نی و حتی انرژی لازم برای استراحت با کاهش وزن کاهش می‌یابد.به بیان دیگر وقتی وزن شما کاهش می‌یابد برای گذراندن زندگی روزمره خود انرژی کمتری مصرف می‌کنید، با این تفاسیر می‌توان گفت اولین اثر ناشی از کاهش وزن افزایش شدید انرژی بدن است که هر فردی متوجه آن خواهد شد.

2. تأثیرکاهش وزن برروابط افراد
هنگامی که شما تلاشی برای کاهش وزن می‌کنید ممکن است شریک زندگیتان نیز با تماشای شما تصمیم به کاهش وزن بگیرد.این یافته یک کارآزمایی تصادفی‌سازی وکنترل‌ شده در یک مطالعه چاقی درمارس 2018 بودکه همسران شرکت‌کننده‌ های درمان‌ نشده را دریک برنامه مدیریت وزن رسمی یا خود هدایت‌شد هبررسیمی‌کرد. براساساینمطالعه،تاپایانششماهگی،حدودیکسومازهمسران به میزان 3 درصد یابیشتر از وزن اولیه بدن خودرا ازدست دادند.
امیگورین،استادعلوم روانشناسی ومدیر موسسه همکاری درزمینه سلامت،مداخله وسیاست دردانشگاه کانکتیکات می‌گوید:"شواهد خوبی وجود دارند مبنی بر اینکه افراد وقتی همسرشان وزن اضافه می‌کنند،بر وزنشان افزوده می‌شود و برعکس به هنگام کاهش وزن، وزن شریک زندگیشان نیز کاهش می‌یابد".که این ممکن است تا حدی به دلیل شرایط غذایی مشترک مانند مصرف میوه‌ها وسبزیجات بیشتر درخانه باشد.

3. خطرابتلا به سرطان در فرد کمترخواهدبود
انجمن سرطان آمریکا (ACS) گفت: اضافه وزن یاچاقی باافزایش خطرابتلابه انواع مختلف سرطان مرتبط است.از جمله راه‌های بالقوه تاثیر چاقی بر بروز سرطان در افراد می‌توان مواردی چون افزایش التهاب،تأثیر چاقی برهورمون‌ها یا تأثیر آن بر رشد سلولی اشاره کرد.علاوه براین،تصورمی‌شود که بروز برخی از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان‌های اندومتر در افراد ارتباط قویتری با وزن بدن دارد.

4. سطح افسردگی فرد ممکن است با تغییر وزن تغییر کند
اظهار نظر درباره ارتباط بین تغییرات وزن و افسردگی اندکی دشوار است و نمی‌توان به طور دقیق تشخیص داد که در وهله اول بروز کدام یک منجر به ظاهر شدن علائم دیگری می‌شود، آیا افسردگی منجر به بروز چاقی در افراد می‌گردد و یا اضافه وزن در پی خود افسردگی به بار می‌آورد.به عبارت دیگر،می‌توان گفت یک "رابطه دوطرفه" بینایندو حالت وجود دارد،به این معنی که چاقی ممکن است باعث افسردگی شود یابرعکس.
یکبررسیدر مارس 2021 که درمجله پزشکی شخصی منتشر شد،روندی رابین چاقی،افسردگی،رژیم غذایی و ورزش نشان داد: بدین ترتیب که افرادی که وزنکمکردندعلائمافسردگی کمتری راتجربه کردند. به گفته دکتر تسای "افسردگی معمولاً باکاهش وزن بهبودمی‌یابد. با این حال، درصد کمتری ازافراد مشاهداتی مبنی بر تغییر خلق‌ وخوی در جهت مثبت حتی پس از کاهش وزن 100 پوندی نیز مشاهده نمی‌شود".

5. فرد می‌تواند عادات سالم را برای بقیه زندگی خود ایجاد کند
براساس یک مجله پزشکی رفتاری در آگوست 2020،استفاده ازمداخلات مبتنیبرعادت به افرادکمک کرد تا میزان قابلت و جهیازوز نخودراکاهش دهند. این مداخلات شامل انجام برخی وظایف مرتبط با سلامتی مثل خوردن مقدارمشخصی از مواد غذایی در هرروز، کنار گذاشتن عادات بد غذایی و یا ورزش‌های ناسالم و روی آوردن به انجام ورزش‌های سالم و مفید و همچنین پیروی از رژیم غذایی استاندارد بود.
به گفته دکتر تسای افراد هنگامی که اضافه وزن دارند در صورت انجام ورزش‌های غیر متناسب با وزنشان ممکن است درد مفاصل و یا آسیب به ریه‌های شان را باعث شوند.بنابراین،صرف زمان برای کاهش تدریجی وزن باورزش و یک رژیم غذایی خوب ممکن است در نهایت منجر به تمرینات معمولی و انتخاب‌های غذایی سالم در افراد شود.

6.  وضعیت استخوان‌های شما ممکن است تغییر کند
همانطور که در یک مطالعه درسال 2020 توسط محققان به آن اشاره شده است، کاهش وزن ارتباط مستقیمی با ازدست دادن استخوان دارد و این در صورتی که دچارکمبود وزن شویدیا ازیک رژیم غذایی ناسالم پیروی کنید به یک نگرانی بزرگ تبدیل خواهد شد.
شایانذکراست،وزن اضافی ممکن است استخوان‌های شما راقوی‌ تر کند،زیرا مجبور هستید افزایش وزن ایجاد شده راتحملکنید،اما از طرفی نیز ممکن است این افزایش وزن به مفاصل شما آسیبب رساند. بااینحال،بنیادسلامت استخوان و پوکی استخوان (BHOF) اعلامکردکه ورزش‌های تحمل وزن و تقویت عضلات (که می‌تواند منجر به کاهش وزن شود) می‌تواندبه ساخت وحفظ استخوان‌های قوی کمک کند. از سوی دیگر شما عزیزان می‌توانید از مکمل‌های کلسیم برای تقویت استخوان‌های خود پس از کاهش وزن استفاده کنید، بدین منظور می‌توانید جهت خرید مکمل کلسیم باتخفیف ویژه به این سایت سربزنید.

7. ممکن است بتوانید مصرف داروها را کاهش داده و یاحذف کنید
حفظ وزن مناسب می‌تواند ازشم ادربرابر دیابت وبیماری قلبی محافظت کند. بااین حال،اگر درحال حاضر اضافه وزن دارید و از این شرایط نیز رنج می‌برید،لاغری  همچنان می‌تواند برای شما کمک‌ کننده باشد.برای مثال،ممکن است بتوانید داروهای فشار خون یاکلسترول کمتری مصرف کنید یا یاد بگیریدکه دیابت نوع 2 خودرا بدون تزریق روزانه انسولین مدیریت کنید.

8. ممکن است تغییراتی را در پوست خود تجربه کنید
یکی از تاثیرات منفی کاهش وزن که برای بسیاری از افراد ناخوشایند است،شلیوافتادگیپوستاست. وقتیشما وزنکممی‌کنید،پوستاضافی که به دلیل باز کردن جا برای وزن اضافی ایحاد شده بود حال خالی از بافت شده و حالت شلی و افتادگی به خود می‌گیرد. برخی از افراد روش‌های کانتورینگ بدن مانند لیفت صورت،لیفت سینه یا شکم را برای خلاصی از شر مشکلات پوستی ناشی از کاهش وزن انتخاب می‌کنند.

  1. روند خواب شما بهبود یابد
طبق مطالعه مجله بین‌المللی چاقی درمارس 2021،کاهش وزن و چربی بیشتر بابهبودسلامت خواب مرتبط است.به طورخاص،اضافه وزن شما را درمعرض خطرابتلابه آپنه خواب- یک اختلال تنفسی که باعث می‌شو دراه هوایی فرد درطول خواب تاحدی یا به طورکامل از بین برود- قرارمی‌دهد.به گفته موسسه ملی قلب،ریهوخون (NHLBI)،رسوبات چربی در گردن می‌تواند راه هوایی رامسدود کرده و خواب شما را مختل کند. پس با کاهش وزن و کاهش میزان چربی خواب شما تا حدودی بهبود خواهد یافت.

10.  شمامیتوانید شانس بارداری خودرا افزایش دهید
اگرمی‌خواهید باردار شوید و درتلاش بوده‌اید که باردار شوید،کاهش وزن می‌تواند به افزایش شانس باروری شماکمک کند.به گفته دفتر سلامت زنان (OWH)،وزن بالاترمی‌تواند برباروری تأثیر بگذارد. همچنین ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) که یک بیماری هورمونی مرتبط باچاقی است،یکی ازشایع‌ترین دلایل ناباروری در خانم‌هاست.پس کاهش وزن همچنین می‌تواندبه شماکمک کند که بارداری سالم سپری کرده و کودکی سالم داشته باشید،زیرا وزن فرد درطول (و حتی قبل ازآن) با انواع پیامدهای سلامتی - مانند نقص قلبی،زایمان زودرس،چاقی یا کلسترول بالا و مشکلاتی در جنین مرتبط است.
 
کد مطلب: 191557
برچسب ها: کاهش وزن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *