به گزارش
مردم سالاری آنلاین، رسیدگی به گزارش کمیسیون آییننامه داخلی درباره طرح اصلاح مواد (180) و (182) قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار داشت.
نمایندگان مجلس در این جلسه جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاحات طرح مذکور با 144 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده واحده طرح اصلاح مواد 180 و 182 آییننامه داخلی آمده است: ماده (182) قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی بهشرح زیر اصلاح میشود و شماره تبصرههای فعلی آن به (4)، (5) و (6) تغییر مییابد و سه تبصره بهعنوان تبصرههای (1)، (2) و (3) به ماده مزبور و ماده (180) قانون، الحاق میشود:
ماده ۱۸۲ ـ دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش بهترتیب زیر به مجلس تقدیم کند:
الف ـ ماده واحده مشتمل بر:
1 ـ احکام موردنیاز برای اجرای بودجه کل کشور
2 ـ سقف منابع بودجه عمومی دولت بهتفکیک درآمدها و واگذاری داراییهای سرمایهای و مالی و اجزای اصلی آنها ازجمله: مالیات و حقوق و عوارض گمرکی، درآمد ناشی از فروش کالا، خدمات و حقوق مالکانه، منابع حاصل از فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآوردههای نفتی و گازی، منابع حاصل از واگذاری سهام، سهمالشرکه و اموال دولت و واگذاری اوراق مالی اسلامی
3 ـ ترازهای عملیاتی، سرمایهای و مالی بودجه عمومی دولت
4 ـ فروض برآورد منابع و مصارف بودجه
دولت موظف است این بخش را حداکثر تا اول آبان هر سال به مجلس تقدیم کند. فقط احکامی قابل درج در ماده واحده است که اثر مستقیم بر منابع یا مصارف بودجه دارد، یا برای تأمین مالی بخشی از وظایف قانونی دولت از جمله گسترش سرمایهگذاری، حمایت از اشتغال و ازدواج، ترویج فرزندآوری و تأمین
مسکن نیازمندان از محلهایی غیر از بودجه عمومی دولت، در نظر گرفته شده باشد.
هیئترئیسه موظف است پس از وصول این بخش، بلافاصله آن را برای اطلاع نمایندگان در «سامانه قانونگذاری و نظارت مجلس»، بارگذاری و به کمیسیون تلفیق و سایر کمیسیونها ارجاع نماید. کمیسیون تلفیق موظف است ظرف پنجروز گزارش خود را در مورد رد یا تأیید کلیات ماده واحده به هیئترئیسه مجلس ارسال کند.
رسیدگی به کلیات ماده واحده در صحن مجلس مطابق بند «ج» ماده (108) این قانون انجام میشود. در جلسه رسیدگی به کلیات، بعد از گزارش کمیسیون تلفیق، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد کلیات بهمدت دهدقیقه استماع میشود. چنانچه در این مرحله، کلیات ماده واحده بهتصویب مجلس نرسد، دولت موظف است ظرف هفتروز، ماده واحده را با اصلاحات، مجدداً به مجلس تقدیم کند، در این صورت کمیسیون تلفیق دو روز فرصت دارد تا گزارش جدید رسیدگی به کلیات را به مجلس گزارش نماید. در صورتی که کلیات ماده واحده بهتصویب مجلس برسد، به کمیسیونهای مربوط ارجاع میشود. نمایندگان از زمان تصویب کلیات، پنج روز فرصت دارند پیشنهادهای خود را در سامانه ثبت نمایند.
پس از آن هر کمیسیون موظف است ضمن اطلاعرسانی به نمایندگان پیشنهاددهنده حداکثر ظرف پنج روز (بدون احتساب تعطیلات رسمی) به پیشنهادهای نمایندگان رسیدگی و گزارش کمیسیون مربوط را به کمیسیون تلفیق ارسال کند. کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف ده روز (بدون احتساب تعطیلات رسمی) به پیشنهادهای واصله از کمیسیونها رسیدگی و گزارش آن را، در سامانه بارگذاری نماید.
پس از بارگذاری گزارش کمیسیون تلفیق، کمیسیونها و نمایندگان میتوانند ظرف سه روز پیشنهادهای خود را در مورد گزارش کمیسیون تلفیق ثبت کنند. در زمان مطرحشدن گزارش کمیسیون تلفیق در صحن علنی، ابتدا پیشنهادهای کمیسیونها و سپس پیشنهادهای نمایندگان مورد رسیدگی قرار میگیرد و در مورد آن رأیگیری میشود، همچنین در کمیسیون تلفیق و در صحن، ابتدا به پیشنهادهای مربوط به منابع و سپس به سایر پیشنهادها رسیدگی میشود.
مهلت مجلس برای رسیدگی به بخش اول، از زمان وصول حداکثر دوماه است. پس از اتمام رسیدگی بخش اول لایحه بودجه، مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال و پس از تأیید آن شورا به دولت ابلاغ میشود.
ب ـ جداول تفصیلی مشتمل بر ارقام بودجه:
دولت موظف است حداکثر دهروز از زمان ابلاغ قانون بخش اول بودجه، با رعایت احکام و سقفهای مصوب موضوع بند «الف» این ماده، جداول تفصیلی بودجه را بههمراه نسخه الکترونیکی دارای قابلیت خوانش رایانهای بهگونهای که ارقام تشکیلدهنده و محاسبات مربوط به هر ردیف قابل مشاهده و پیگیری باشد، به مجلس ارسال کند. سنجههای ارزیابی برنامههای قوه مقننه، قوه قضائیه، وزارتخانهها، سازمانهای مستقلی که عالیترین مقام آن را رئیس جمهور منصوب میکند، معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، نیروهای مسلح، نهادهای زیرنظر مقام معظم رهبری و نهادهای مصرّح در قانون اساسی؛ باید ضمیمه جداول تفصیلی باشد.
هیئترئیسه موظف است بلافاصله پس از وصول این بخش، آن را برای اطلاع نمایندگان در سامانه، بارگذاری و بخشهای مربوط به هر کمیسیون را ارجاع نماید. نمایندگان پنجروز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در رابطه با جداول در سامانه ثبت کنند. پیشنهادهای نمایندگان در کمیسیونها، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس با اولویت رسیدگی به جداول مربوط به منابع بودجه عمومی دولت و منابع و مصارف دستگاهها و نهادهای مذکور، بهتفکیک برنامههای عملیاتی آنها مورد رسیدگی قرار میگیرد.
در این بخش فقط به ارقام و اعداد جداول بدون تفکیک کلیات و جزئیات رسیدگی میشود و هیچ حکمی در این مرحله قابل بررسی و تصویب نیست و پیشنهادها نیز نباید مغایر قوانین جاری و مصوبه بخش اول باشد. ترتیب و زمانبندی رسیدگی به پیشنهادهای نمایندگان در کمیسیونها، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس، مشابه ترتیب و زمانبندی مذکور در بند «الف» این ماده است. مهلت مجلس برای رسیدگی به بخش دوم از زمان وصول حداکثر بهمدت 40 روز است.
چنانچه در هنگام رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره جزئیات ماده واحده یا جداول تفصیلی بودجه، مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن مجلس رأی نیاورد، کمیسیون مزبور موظف است حداکثر ظرف سه روز (بدون احتساب تعطیلات رسمی) گزارش جدید خود را به مجلس ارائه کند. در این مرحله نمایندگان یک روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در مورد تغییرات کمیسیون تلفیق ثبت نمایند.