۰
جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۵
مجید نصیرپور:

کشور را با تک صدایی نمی شود اداره کرد

نابه‌سامانی در امور مالی دولت مردم را آزار می دهد
مجید نصیرپور، کاندیدای ریاست دیوان محاسبات، گفت: آنچه که امروز مردم را آزار می دهد، نا به سامانی در امور مالی دولت، ناهنجاری ها و سوء استفاده هایی که در این عرصه اتفاق می افتد و البته انسجام مالی بخشیدن به دستگاه های اجرایی است که جزو وظایف دیوان محاسبات هست. علاوه بر اینکه مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی را دارد که حتما یکی از ابزارهای نظارتی اش دیوان محاسبات است.
کشور را با تک صدایی نمی شود اداره کرد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نایب رئیس اسبق کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کشور را با تک صدایی نمی شود اداره کرد، گفت: آنچه که امروز مردم را آزار می دهد، نا به سامانی در امور مالی دولت، ناهنجاری ها و سوء استفاده هایی که در این عرصه اتفاق می افتد و البته انسجام مالی بخشیدن به دستگاه های اجرایی است که جزو وظایف دیوان محاسبات هست. علاوه بر اینکه مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی را دارد که حتما یکی از ابزارهای نظارتی اش دیوان محاسبات است.
مجید نصیرپور، با اشاره به اعلام آمادگی برخی افراد برای ریاست دیوان محاسبات، اظهار داشت: وقتی آقای بذرپاش از مجلس رأی اعتماد گرفت طبیعتا مجلس باید برای ریاست دیوان محاسبات تصمیم مجددی می گرفت و در موعد مقرر این اتفاق افتاد و تعدادی از دوستان اعلام آمادگی کرده اند و من هم جزو کسانی هستم که ثبت نام کرده اند. اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شنبه اولین مرحله انتخابشان را طی خواهند کرد و یک کارگروه چهار نفره کار تطبیق شرایط کاندیداها را بر عهده دارد.
مجلس گزینه هایش را صرفا از میان یک جناح سیاسی خاص انتخاب نکند
باید تلاش داشت که از جریان ها و تفکرهای مختلف با روش های متفاوت استفاده کرد

نایب رئیس اسبق کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: همه کسانی که ثبت نام کرده اند، از جمله من، توقع داریم به طور دقیق همه سوابق مطالعه شود و نگرانی که بعضی ها دارند به آن دامن می زنند اتفاق نیفتد که مجلس بخواهد گزینه هایش را صرفا از میان یک جناح سیاسی خاص انتخاب کند. ما امیدوار هستیم مجلس در سال سوم کار خودش به این بلوغ قطعی رسیده باشد که کشور را با تک صدایی نمی شود اداره کرد و باید تلاش داشت که از جریان ها و تفکرهای مختلف با روش های متفاوت استفاده کرد و کشور را از گلوگاه ها عبور داد.
از مجلسی که شهرت به «مجلس انقلابی» دارد توقع حرکت ها و اقدامات انقلابی وجود دارد
وی یادآور شد: طبیعتا دیوان محاسبات یکی از جاهایی است که می تواند این کمک را به مجلس و دولت انجام بدهد. دیوان محاسبات هم وظایف و تکالیفی دارد و هم تأثیراتی دارد که اگر درست از آنها استفاده شود حرکت بزرگی اتفاق می افتد؛ به خصوص در ماه های پایانی کار مجلس یازدهم. از مجلسی که شهرت به «مجلس انقلابی» دارد توقع حرکت ها و اقدامات انقلابی وجود دارد.
انسجام مالی بخشیدن به دستگاه های اجرایی جزو وظایف دیوان محاسبات است
می توانیم سازوکاری را طراحی کنیم که اعمال نظارت دیوان محاسبات منوط به گزارش سالیانه نباشد

نصیرپور گفت: آنچه که امروز مردم را آزار می دهد، نا به سامانی در امور مالی دولت، ناهنجاری ها و سوء استفاده هایی که در این عرصه اتفاق می افتد و البته انسجام مالی بخشیدن به دستگاه های اجرایی است که جزو وظایف دیوان محاسبات هست. علاوه بر اینکه مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی را دارد که حتما یکی از ابزارهای نظارتی اش دیوان محاسبات است.
وی افزود: به نظرم در سال های اخیر دیوان محاسبات همه همّ و غمّ خود بر ارائه گزارش تفریق بودجه کشور گذاشته، که اقدام خوبی هم هست، و تقریبا به روز کرده اند، گزارش های سالیانه آنها منتشر می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. اما به نظر من موضوعی که مغفول مانده گزارش روزمره دستگاه نظارتی و ابعاد نظارتی مجلس است که از طریق دیوان محاسبات امکان آن وجود دارد. یعنی ما می توانیم سازوکاری را طراحی کنیم که اعمال نظارت دیوان محاسبات منوط به گزارش سالیانه نباشد و نمایندگان مجلس بتوانند در هر لحظه ای که اراده کردند به روند و محل هزینه کرد بودجه ها دقت داشته باشند و در موقع لازم تذکر بدهند.
کاندیدای ریاست دیوان محاسبات ادامه داد: این کار دو دستاورد خواهد داشت؛ یکی اینکه اعمال نظارت واقعی و اثرگذار می شود و دوم اینکه اگر ما در موعد مقتضی به دستگاه اجرایی یا مدیر مربوطه تذکر لازم را بدهیم، حجم پرونده ها در دادسرای دیوان و محکومیت های ثبت شده برای تخلفات احتمالی مدیران کاهش پیدا می کند که خود اینها به سالم سازی نظام اداری کشور کمک می کند.
در آذربایجان به خاطر سرمایی که وجود داد اساسا پنج ماه نمی توانیم پروژه عمرانی اجرا کنیم
وی اظهار داشت: نکته دیگری که به نظر من دیوان محاسبات در این سال ها باید به آن توجه می کرد و الآن موقعیت مناسبی هست، برقراری یک رابطه منطقی است بین اعتبارات دستگاه های اجرایی و زمانی که برای هزینه کرد آنها تعیین می شود. ما با یک لایحه بودجه و بدون آمایش سرزمینی اعتبارات عمرانی را در سراسر کشور توزیع می کنیم و در یک زمان مقرر همه دستگاه ها مجبور هستند اعتبارات را جذب و مصرف کنند. ولی مثلا در آذربایجان به خاطر سرمایی که وجود داد اساسا پنج ماه نمی توانیم پروژه عمرانی اجرا کنیم و این زمان از دست مدیر ما گرفته می شود.
نصیرپور افزود: ما با یک تغییر کوچک در قانون دیوان محاسبات می توانیم این زمان ها را متناسب با اقلیم هر استان و آمایشی که انجام می دهیم تغییر بدهیم و مانع شویم از اینکه مدیران عجولانه کاری را انجام بدهند؛ صرفا به خاطر اینکه باید در زمان یک نواختی گزارش اعتبارات را بدهند. این یک تغییر جزئی در قانون دیوان محاسبات را می خواهد و به نظرم می آید که یک ضرروت و حتما قابل انجام هست. اینها اقداماتی است که ممکن است با اعمال آنها هم کیفیت اجرای پروژه ها و نحوه هزینه کردها ارتقا پیدا کند و هم مدیران ما با شوق و علاقه بیشتری بتوانند وظایف قانونی خودشان را انجام بدهند.
منبع:جماران
کد مطلب: 184890
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *