۰
يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۶

ضرورت داشتن دیپلماسی در حوزه محیط زیست

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران بر ضرورت داشتن پیلماسی محیط زیست تاکید کرد.
ضرورت داشتن دیپلماسی در حوزه محیط زیست
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران بر ضرورت داشتن پیلماسی محیط زیست تاکید کرد.
به گزارش ایرنا محمد مهدی میرزایی قمی که امروز برای ارائه گزارش از وضعیت هوای پایتخت به پنجاه و هفتمین جلسه شورا دعوت شده بود، با ارائه گزارش خود اظهار کرد: بر اساس قانون تصمیم گیری و اطلاع‌رسانی در مورد تعطیلی مدارس و یا تعطیلی شهر در شرایط آلودگی هوا بر عهده کمیته اضطرار به ریاست استانداری تهران است.
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه کمیته اضطرار آلودگی هوا در ۲ حالت یکی بر اساس اعلام سازمان هواشناسی و دیگری بر اساس هشدار وزارت بهداشت مبنی بر افزایش غلظت آلاینده ها تشکیل میشود، گفت: شهرداری در شرایط آب و هوایی  روزهای گذشته اقدامات لازم را انجام داده و حتی بیشتر از شرح وظایف خود برنامه هایی را اجرا کرد.
وی افزود: سازمان هواشناسی ۹۶ ساعت قبل از وقوع حادثه باید آن را پیش‌بینی کند و طی ۱۲ ساعت هم باید شرایط وزارت بهداشت اعلام و اگر به جمع بندی رسیدند موضوع را در کمیته اضطرار اعلام کنند.
میرزای قمی با بیان اینکه کمیته اضطرار ۸ عضو دارد و شهرداری تهران تنها یک عضو آن است،  گفت: استاندار تهران، مدیرکل محیط  زیست، مدیر کل سازمان هواشناسی، نماینده آموزش و پرورش، نماینده وزارت بهداشت، پلیس راهور، مدیریت بحران و شهرداری تهران در این جلسه عضو هستند.
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲ روز هوای پاک، ۲۴۹ قابل‌قبول ۱۰۸ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۶ روز ناسالم داشتیم و در سال قبل به هیچ وجه وارد فاز خطرناک نشده بودیم.
وی افزود: همچنین در زمینه آلایندگی‌های معیار، ازن ۲۳ روز، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون ۹۵ روز و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون هشت روز،  آلایندگی ایجاد کرده بودند.
میرزایی با مقایسه هوای ۲۰ روز ابتدایی امسال با سال قبل نیز اظهار داشت: آمار نشان می‌دهد که ۲ روز ناسالم و خطرناک در سال جاری به واسطه پدیده گردوغبار داشتیم که آلاینده قالب ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون بوده است.
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه زمان شکل گیری توده ساعت ۱۳ روز چهارشنبه ۱۷ فروردین بوده است، گفت: در آن زمان این توده هنوز وارد کشور ایران نشده بود و در روز پنجشنبه از مرزهای غربی وارد کشور شد و غلظت ذرات معلق را در ایستگاه های کردستان، کرمانشاه و ایلام افزایش داد.
وی ادامه داد: از قسمت غربی کشور وارد تهران شد که آلایندگی شدیدی را به دنبال داشت و در روزهای پنج‌شنبه، جمعه و شنبه ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون را شاهد بودیم.
به گفته وی، پیک این حالت در ساعت ۱۱ صبح روز جمعه به بیش از ۴۰۰ ppm رسید و موجب شد تا تهران به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی شود.
وی با اشاره به اینکه توده سوم گردوغبار در خارج از کشور شکل گرفته است، گفت: با توجه به بارندگی و سرعت پایین وزش باد ابن توده به تهران نرسید و با توجه به بارندگی شاخص آلودگی هوا روند نزولی داشته و ذرات معلق ۱۰ میکرون به زیر ۱۰۰ رسیده است.
وی به ضرورت داشتن دیپلماسی محیط زیست تاکید کرد و گفت: هم سازمان محیط زیست و هم وزارت امور خارجه باید این موضوع را پیگیری کنند.
وی گفت: این پدیده ها به ۲ روز گذشته محدود نمی‌شوند و ادامه خواهد داشت.
جان مردم را به باد بعد از ظهر گره زدند
سید احمد علوی عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به اقدام کمیته اضطرار آلودگی هوا در تعطیل نکردن ادارات و مدارس با وجود آلودگی شدید هوا گفت: جان شهروندان را با باد گره زدند اما نگفتند قرار است عصر باد بوزد.
وی افزود: ما نمی توانیم از حقوق مردم کوتاه بیاییم. ما نماینده مردم هستیم و وظیفه پیگیری حقوق مردم را داریم.
علوی ادامه داد: مواد درشت و ۱۰ میکرون آسیب زیادی به انسان وارد می کند اما دوستان به سادگی از آن گذشتند و گفتند قرار است باد بیاید.
عضو شورا با بیان اینکه پیش بینی ها حاکی از وزیدن باد در بعد از ظهر شنبه بود گفت: مدارس و ادارات صبح فعالیت می کنند و آقایان سلامت شهروندان را به باد عصر گره زدند.
وی با اشاره به پیشرفت امکانات هواشناسی و توانایی پیش بینی زمان وزش باد گفت: واقعا در آن جلسه کسی نگفت باد قرار است بعد از ظهر و زمانی که مدارس و ادارات به فعالیت خود خاتمه داده اند بوزد؟  
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: هیچ کجا را تعطیل نکردند بعد میگویند مردم اگر کار ندارند بیرون نیایند، وقتی همه جا باز است مگر می شود که کسی کار نداشته باشد؟
بازی با جان مردم جوانمردی نیست
حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد که بازی با جان مردم، جوانمردی نیست و خداوند نیز برای جان انسان ها شده است.
وی با بیان این که چرا آمار استفاده شهروندان از آژانس را اعلام می‌کنیم گفت باید میزان فوتی‌های تهران را اعلام کنید.
کاشانی با بیان اینکه در بازدید هایی که از مراکز کودکان استثنایی داریم، کارشناسان می گویند که کودکان اوتیسم به دلیل حضور مادرانشان در زمان بارداری در هوای آلوده به این مشکل مبتلا شده اند، تاکید کرد که بازی با جان مردم مردانگی نیست.
وی با بیان اینکه برخی از اعضای شورا خواستار این شده بودند که نامه‌ای به قوه قضاییه بنویسیم تا در این خصوص پیگیری‌های لازم انجام شود، گفت: کار سیاسی نمی‌کنیم که قوه قضاییه هم بزنیم.
کاشانی تعطیل نشدن مدارس و ادارات را ترک فعل دانست و گفت: از قوه قضایی می خواهیم اگر این کار مصداق ترک فعل است، حتما برخورد قانونی انجام شود.
شهرداری تهران با ورود استانداری سیاه های انتشار کیفیت هوا را به سرانجام برساند
مهدی پیرهادی با اشاره به اینکه سیاهه انتشار  توسط شرکت کنترل کیفیت هوا منتشر می‌شود و آخرین بار در سال ۹۶ بوده است، گفت: هر پنج سال یکبار سیاهه انتشار تهیه می شود که کاری علمی، دقیق و زمان‌بر است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: با توجه به اینکه مولفه های مختلفی در سیاهه انتشار به واسطه همجواری با سایر شهرستان و استان البرز وجود دارد، لزوم تعامل و ایجاد ستاد برای برای سیاهی انتشار موثر است.
وی تاکید کرد: در گام نخست استانداری تهران سیاهه انتشار تمام شهرستان‌های استان و شهر تهران را انجام دهد.
پیرهادی از شهرداری تهران خواست این موضوع را پیگیری کنند تا در سال ۱۴۰۱ سیاهه انتشار تهیه شود.
کد مطلب: 162427
برچسب ها: محیط زیست
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *