۰
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

تبدیل شدن مترو و اتوبوس به اقیانوس کرونا

ساعت فعالیت مترو و اتوبوس کاهش یافت. این موضوع در نخستین روز اجرا با واکنش مسافران و شلوغی این ناوگان همراه شد. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران می‌گوید طی نامه‌ای به حناچی درخواست بازنگری سریع طرح و توقف این اقدام را داریم.
تبدیل شدن مترو و اتوبوس به اقیانوس کرونا
ساعت فعالیت مترو و اتوبوس کاهش یافت. این موضوع در نخستین روز اجرا با واکنش مسافران و شلوغی این ناوگان همراه شد. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران می‌گوید طی نامه‌ای به حناچی درخواست بازنگری سریع طرح و توقف این اقدام را داریم.
به گزارش فارس از روز گذشته ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی در پایتخت بر اساس اعلام شهرداری تهران به مدت یک ماه کاهش یافت و اتمام ساعت کارى همه خطوط داخلى مترو ساعت ۲۰:۳۰ و خط متروى کرج و گلشهر تا ساعت ٢٠ در نظرگرفته شد. همچنین به منظور اعمال محدودیت و کاهش فعالیت در خطوط اتوبوسرانی پایان زمان فعالیت ناوگان در تمامى خطوط بی آر تى ( انبوه بر) در مسیر رفت( آخرین اعزام) ساعت ٢٠ و در مسیر برگشت آخرین اعزام به ساعت ۲۰:۳۰ کاهش یافت.
تبدیل شدن مترو و اتوبوس به اقیانوس کرونا 
این موضوع در اولین روز اجرا با انتقادات زیادی از سوی شهروندان و حتی مسوولان همراه شد و کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی مورد بحث میان کاربران فضای مجازی قرار گرفت. کاربرانی که اکثرا مسافران مترو و اتوبوس بودند و از اجرای طرح جدید شهرداری گلایه داشتند، به گفته برخی از کاربران تعطیل نکردن دو هفته‌ای تهران به همراه محدود کردن ساعت رفت و آمد در حمل و نقل عمومی، سبب تبدیل شدن مترو و اتوبوس به اقیانوس کرونا شده است. 
ساعت پیک مترو کش آمد
کاربری دیگر اجرای این برنامه را افتضاح دانسته و مطرح کرد، مترو عجیب شلوغ شده چرا که مترو در ساعت 6 تا 7 در حالت معمولی شلوغ بوده و کاهش ساعت فعالیت، سبب اذحام جمعیت شده است. با این اقدام شهرداری ساعت پیک مترو کش آمده و نتیجه معکوس خواهد داشت.
طی گفت‌وگو با برخی از مخاطبان اکثرا آنها از اجرای این برنامه گلایه مند بودند. لیلا پرستاری 35 ساله از مسافران همیشگی مترو و اتوبوس است. وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس، گفت: شغل من شیفت بندی دارد و طبق شیفت باید در محل کار حضور پیدا کنم و از شب گذشته مجبور به استفاده از تاکسی شدم و این موضوع هزینه‌های من را افزایش می دهد. 
هزینه‌هایی که بر دوش مسافران مترو سنگینی می‌کند
وی بیان داشت: لطفا پیام من را به مسوولان مربوطه برسانید که تمهیدات را با ابعاد مختلف بسنجند. کاهش ساعت کار مترو نه تنها مترو را خلوت نمی کند بلکه سبب شلوغی و انتقال کرونا می شود و بسیاری از شهروندان به دلیل شرایط کاریشان ناچار به استفاده از مترو هستند. به جای اضافه کردن واگن و اتوبوس لطفا دردسر اضافه برایمان درست نکنند.
آغاز تذکرها به حناچی
شورای شهری‌ها بر خلاف شهرداری تهران مخالف کاهش ساعت کاری مترو هستند و از روز گذشته تذکرهای زیادی در این زمینه به حناچی و مدیران شهرداری داده‌اند. مجید فراهانی، علی اعطا، زهرا نژاد بهرام و ناهید خداکرمی از جمله اعضای شورای شهر هستند که در مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، کاهش ساعت کاری حمل و نقل عمومی اقدامی نامناسب و خلق الساعه است و نتیجه‌ای به غیر از انتقال کرونا نخواهد داشت. 
زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره کاهش ساعت فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به خبرنگار فارس گفت: این اقدام و تصمیم شهرداری بدون مشورت شورای شهر انجام گرفته و سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است.
وی افزود: بر اساس مطالعاتی که در سطح شهر تهران توسط کمیته سلامت شورای شهر صورت گرفت، مشخص شد که حمل و نقل عمومی در شیوع کووید ـ 19 از درصد پایینی برخوردار است ولی کاهش ساعات فعالیت حمل و نقل عمومی بر ازدحام جمعیت می‌افزاید و سبب بیشتر شدن پیک حجم مسافران و تراکم جمعیت خواهد شد و این موضوع انتقال ویروس و شیوع بیشتر را به همراه خواهد داشت.
ماجرای نامه شورای شهری ها به حناچی
این عضو شورای شهر از تهیه نامه‌ای به حناچی توسط اعضای کمیسیون سلامت و حمل و نقل شورای شهر تهران خبر داد و گفت: در این نامه از حناچی خواسته‌ایم که شرایط حمل و نقل عمومی را دقیق‌تر رصد کند و موضوع کاهش ساعات حمل و نقل عمومی بازنگری و اصلاح شود.
نوری گفت: از شهروندان درخواست داریم که حتی‌المقدور در خانه بمانند و کارهای خود را به صورت غیرحضوی، مجازی و اینترنتی انجام دهند که در این صورت آمار مسافران به صورت طبیعی کاهش خواهد یافت ولی کاهش ساعات فعالیت مترو و اتوبوس تصمیمی است که بار روانی و شوک در شهر برای مسافران ایجاد کرده و اجرای آن به صلاح نیست.
وی بیان داشت: بیشترین استفاده از حمل و نقل عمومی برای اقشار با درآمد متوسط و پایین است و برنامه شهرداری محدودیت و مشکل برای فعالیت آنها ایجاد کرده است. بنابر این باید با تدبیر مناسب تصمیمات درستی اتخاذ کرد.
احتمال اصلاح طرح جدید
 فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران نیز درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: شب گذشته وضعیت را در ایستگاه های مختلف رصد کردیم برنامه جدید قابل ارزیابی و بررسی است و اگر نتایج مورد نظر به دست نیاید تمهیدات لازم و یا تغییرات احتمالی را انجام دهیم.
طرح مقابله با کرونا در مترو و اتوبوس به شکت خورد؟
یک روز از اجرای طرح کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی گذشت و این موضوع در روز نخست نه تنها از حجم مسافران نکاست بلکه بر اساس مشاهدات مسافران و اذعان آنها افزایش هم داشته و طرح مقابله با کرونا در مترو و اتوبوس به شکست خورد. کرونا همچنان در حال جولان است و مسافران مترو هم  به دلیل امکان نداشتن رعایت فاصله اجتماعی در بسیاری از ایستگاه‌ها در معرض این ویروس منحوس قرار دارند. حالا باید دید که آیا  شهرداری تصمیم جدیدی برای مسافران شهر زیرزمینی اتخاذ می‌کنند و یا شرایط مشابه قبل خواهد بود و برخی مسافران کوله کرونا را در ایستگاها  به گردش در می‌آورند.
 
کد مطلب: 139599
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *