شهردار تهران با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی دولت یک ریال هم به شهرداری تهران کمک نکرده است گفت: ما گِله ها را پشت تریبون داد نمی زنیم اما خیلی هم مأخوذ به حیا نیستیم و انجایی هم که لازم باشد داد می زنیم.
به گزارش تسنیم، پیروز حناچی در آیین بهرهبرداری از 100 دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید ناوگان حمل و نقل شهری، اظهار کرد: در شرایط حاد کرونایی قرار داریم و از ابتدای اسفند که کشورمان درگیر کرونا شد در تهران وضعیت خاص اعلام کردیم.
وی افزود: در نیمه فروردین تعداد تلفات کرونا به 118 نفر رسیده بود و تا نیمه اردیبهشت کاهش معناداری داشت به گونهای که میزان تلفات به 9 نفر رسید. در حال حاضر حدود 50 درصد از آمار قربانیان کرونا مربوط به تهران است و این درحالیست که با وجود افزایش آمار مبتلایان در سطح جهان، آمار تلفات کاهش داشته اما در ایران آمار تلفات رو به افزایش است. البته این موضوع دلایل مختلفی دارد و همه آن را نمی توان به گردن مردم انداخت.
شهردار تهران تصریح کرد: یکی از محورهای شرایط کرونایی فاصله اجتماعی است؛ ما در شرایط اقتصادی نیستیم که تعطیلی کامل اعلام کنیم ولی میتوان شرایطی را فراهم کرد که قدری از حاد شدن اوضاع بکاهد. در رعایت فاصله اجتماعی در حوزه حمل و نقل عمومی برای ما یعنی سه برابر شدن ناوگان حمل و نقل عمومی که تحقق آن در کوتاه مدت امکانپذیر نبود.
وی ادامه داد: اما در این راستا قرارداد خرید 630 واگن از چین را پیگیر هستیم، دو قرارداد برای ساخت 100 واگن در داخل کشور را دنبال میکنیم و از همه ظرفیتهای داخلی برای تولید اتوبوس استفاده کردهایم.
حناچی با اشاره به نامگذاری سال جاری مبنی بر جهش تولید ملی، گفت: ایران خودرو دیزل سالها اتوبوس تولید نمیکرد و خوشحالیم با قرارداد منعقد شده این کارخانه فعال و نور امیدی در کارکنان این مجموعه ایجاد کرد. امیدواریم برای مردم نیز برکت داشته باشد.
وی در ادامه سخنان خود گفت: گِله هم همیشه وجود دارد ولی ما گِله را پشت تریبون داد نمیزنیم؛ آنجایی که لازم باشد داد هم میزنیم و خیلی هم مأخوذ به حیا نیستیم. متاسفانه بعضا موارد قانونی رعایت نمی شود و برای گرفتن اعتبارات اوراق مشارکت نیز دچار مشکل هستیم؛ درحالیکه 50 درصد بازپرداخت این اوراق طبق قانون برعهده دولت است ولی بانکها 100 درصد تضمین را از ما تقاضا می کنند.
شهردار تهران ادامه داد: در مصوبه هایی که مربوط به حمل و نقل عمومی است همه اعم از دلوت شهرداری و سایر بخشها مسئولیت دارند چرا که موضوع توسعه حمل و نقل عمومی یک خواسته اجتماعی است و همه در آن دخیل هستند.
وی با بیان اینکه در شرایط کرونایی تاکنون یک ریال هم از دولت دریافت نکردیم اما تلاشمان هم براین بوده باری بر دوش مردم شهر نباشیم، تصریح کرد: تحریم چیز زیبنده ای نیست ولی در این شرایط تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و تلاش برای کاهش وابستگی ارزی در ساخت اتوبوس، مترو و افزایش تولید داخلی حرکتی در این راستا است که باید از آن استقبال کرد.
حناجی خاطرنشان کرد: در ساخت واگن مترو تلاش کردهایم داخلیسازی آن را از 35 درصد به 80 درصد برسانیم و امیدواریم تا بهمن ماه سال جاری از اولین واگن ملی بهره برداری کنیم. علاوه بر تلاش برای تأمین واگنهای مترو، اضافه کردن یک محور BRT و ساخت اتوبوسهای برقی نیز در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه طبق آخرین گزاشهای WHO ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا با تلفات کرونا وجود دارد و بیماران کرونایی در همان گروههای پرخطر در هوای آلوده هستند، افزود: بیماری کرونا ممکن است در شرایط آلوده هوا منجر به ایست قلبی شود و شاید افزایش آمار تلفات کرونا در شهرهای بزرگ نیز به دلیل آلودگی هوا باشد.
شهردار تهران در ادامه سخنان خود گفت: قرارداد ساخت 800 دستگاه اتوبوس و مینی بوس منعقد شده که 500 دستگاه آن اتوبوس و 300 دستگاه مینی بوس است و قرارداد ساخت 120 اتوبوس و 130 مینی بوس نیز به امضا رسیده است. ساخت اتوبوسهای گازسوز نیز در دستور کار قرار دارد و مناقصه ساخت 80 اتوبوس دو کابین و 200 دستگاه اتوبوس تک کابین نیز آماده شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای دریافت کمک از دولت تلاشمان را مینیم ولی در این شرایط امید چندانی نداریم. البته از محل قراردادی که با وزارت نفت داریم سال گذشته اعتباراتی به ما داده شد ولی میزان آن کم است. ما معتقدیم حمل و نقل عمومی یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری به تنهایی نمی تواند بار آن را به دوش بکشد.