شرکت کروز در سال های اخیر در مسیر تولید ملی نه تنها توانسته تامین 30 درصد قطعات مورد نیاز صنعت خودرو را تامین کند اشتغازایی 12 هزار نفری داشته که بیش از 25 درصد آنها افراد تحت پوشش کمیته امداد و زنان سرپرست خانوار بوده است و در حال حاضر طبق هدفگذاری ها وزارت صنعت تا پایان سال آینده باید 600 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در بومی سازی قطعات به وجود آید، در حالی که بزرگترین صنعت قطعه سازی کشور با کمبود سرمایه در گردش مواجه است.
به گزارش
مردم سالاری آنلاین، یکی از سیاست های کشور در برنامه ششم توسعه ملی ایجاد اشتغال سالانه برای 950 هزار نفر بود که پس از تشدید تحریم ها و افزایش رکود اقتصادی کمتر از نیمی از آن هم محقق نشد و در این سال ها فعالیت بخش عمده ای از تولیدکنندگان در صنعت خودروسازی و ... کاهش داشته است و صنعت قطعهسازی هم از این مشکلات در امان نمانده و مشکلات تحریمی و کاهش سرمایه در گردش و ... گریبان گیر آنها بوده است، با این حال برخی شرکت ها در جهت ارتقای تولید ملی و حرکت در مسیر ایجاد اشتغال پایدار برای حمایت از توسعه کشور گام برداشته اند، برای نمونه شرکت کروز با ایجاد 12000 شغل در صنعت قطعه سازی که حدود ۳۰هزار شغل را در کشور به خود اختصاص داده سهم بسزایی در ایجاد اشتغال پایدار داشته و در چند ماه اخیر هم با وجود اینکه شیوع ویروس کرونا که مشکلات زیادی را برای صنایع کشور به وجود آمده این شرکت هزار نفر نیروی انسانی به خانواده خود افزود.
به طور کلی می توان ادعا کرد که شرکت صنایع تولیدی کروز با وجود مشکلات اقتصادی امسال، سهم خود را برای جهش تولید ملی، افزایش تولید و اشتغال را در صنعت قطعه سازی ایفا کرده است و در تازه ترین اقدام در راستای مسئولیت اجتماعی حمایت از خانواده های نیازمند و ایجاد اشتغال در مناطق محروم را توسعه داده است. در همین رابطه به تازگی سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد از توافق با مجموعه کروز برای استخدام ۶۰۰ نفر از جوانان تحت حمایت، در این شرکت خبر داده گفته «در حال حاضر تعداد زیادی از مددجویان کمیته امداد در شرکت صنایع تولیدی کروز مشغول به کار هستند و براساس توافقات انجام شده، این مجموعه آمادگی جذب ۶۰۰ نفر دیگر از مددجویان امداد را دارد که به زودی مراحل معرفی و استخدام آنان آغاز خواهد شد.» البته این شرکت سالهاست که با رویکرد مسئولیت اجتماعی در جهت اشتغالزایی گام برداشته و در حال حاضر ۳۵ درصد از کارکنان این شرکت زنان سرپرست خانوار هستند.
یکی از مشکلات صنعت خودروی کشور در سال های وابستگی به واردات بوده و کروز بزرگترین قطعه ساز داخلی با تشدید تحریم ها تلاش خود را برای حمایت از تولید ملی افزایش داد و در این چند سال با بومی سازی بیش از 3000 قطعه پیشتاز در داخلی سازی شده است. در واقع کروز بزرگترین و پیشرفته ترین مرکز تحقیق و توسعه صنعت قطعه را راه اندازی کرده و در این مدت حدود 250 نفر از نخبگان و متخصصان کشور برای طراحی قطعات پیشرفته مورد نیاز صنعت خودروسازی استخدام کرده است و این رویکرد باعث شده کروز 3000 قطعه مورد نیاز در محصولات داخلی را بومی سازی کند که صرفه جویی ارزی پنجاه میلیون دلاری در کشور را به همراه داشته است. در مجموع از آنجایی که این شرکت حدود 30 درصد از نیاز خودروسازان داخلی به قطعات را تامین می کند حرکت آن در مسیر داخلی سازی گام مهمی برای افزایش عمق ساخت داخل برای رسیدن به یک صنعت پایدار و استراتژیک است.
ضرورت حمایت از قطعه سازان
سهم صنعت قطعهسازی در ارزش افزوده کل صنعت، به تنهایی ۹درصد است و اگر از تولید داخل حمایت شود در آینده می توانیم سهم بیشتری از این صنعت را در تولید ناخالص کشور ببینیم. رئیس انجمن صنایع همگن در گفتگو با خبرنگار روزنامه مردم سالاری با اشاره به اینکه در سال گذشته داخلی سازی قطعات صنعت خودرو به حدود ۸۰ درصد رسیده، گفت: اگر روند داخلی سازی قطعات همچنان ادامه داشته باشد و به بیش از ۹۰ درصد برسد تحریم روی صنعت خودروی کشور تاثیر نمی گذارد، در کوتاه مدت بومی سازی قطعات به توانمندی صنعت خودروسازی کمک می کند به طور کلی طبق هدفگذاری ها تا پایان امسال ۱۵۰ میلیون دلار و تا پایان سال 1400 حدود ۴۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به وجود می آید که در تحقق این اهداف شرکت های قطعه سازی مانند کروز نقش موثری دارند، زیرا ظرفیت های تحقیقاتی گسترده ای در اختیار دارد که می تواند با همایت پژوهشگران جوان قطعات جدید به صرفه اقتصادی مناسب بسازد.
محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه قطعه سازان مشکل تامین سرمایه در گردش دارند، افزود: گرانی نهاده های تولید باعث افزایش قیمت تمام شده قطعات خودرو شده است، از طرف دیگر قیمت مواد اولیه وارداتی ها به دلیل گرانی ارز دو برابر شده و قطعه سازان با چالش رورو شده اند، زیرا مواد اولیه داخلی همچون فولاد، آلومینیوم هم با نرخ فوب خلیج فارس تعیین می شود که با نرخ دلار تعدیل قیمت شده اند و هزینه بالایی را برای تامین نهاده ها به قطعه سازان تحمیل کرده اند و روی قیمت تمام کالاها تاثیر گذاشته است. مشکل دیگر آنجاست که خودروسازان همچنان با زیان روبرو هستند و طلب قطعه سازان را با تاخیر چند ماهه پرداخت می کنند به همین قطعه سازان سرمایه در گردش کافی برای تامین مواد اولیه در اختیار ندارند.
شورای پول و اعتبار در روزهای پایانی سال گذشته تخصیص اعتبار بیش از هفت هزار میلیارد تومان به دو خودروساز بزرگ کشور برای پرداخت به قطعه سازان را تصویب کرد اما تا به حال اجرایی نشده است و همین مساله مشکلاتی را برای قطعه سازان به وجود آورده است، برای نمونه کروز دارای طلب معوق بسیار زیادی از خودروسازان است و با وجود کمبود نقدینگی در این صنعت، همه سرمایه خود را در راستای افزایش تولید داخل و کمک به کاهش وابستگی کشور به خارجی ها قرار داده است.