شرکت سینوپک که بزرگترین پالایشگاه آسیا و چین است، سرگرم بررسی کاهش نرخ فعالیت پالایش تا نوامبر است زیرا جهش نرخهای حمل بار به حاشیه سود پالایش این شرکت لطمه زده است.
به گزارش ایسنا، صنعت کشتیرانی جهانی طی چند هفته گذشته شاهد جهش بیسابقه نرخهای حمل محموله شده است زیرا معاملهگران از کرایه نفتکشهای متعلق به شرکتهای نفتکش چینی که هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفته اند، اجتناب میکنند.
آمریکا در اواخر سپتامبر چندین شرکت مالک نفتکش از جمله زیرمجموعههای شرکت کاسکو را که بیش از ۴۰ نفتکش شامل ۲۶ ابرنفتکش دارد را تحریم کرد.
هزینه کرایه ابرنفتکشها برای حمل نفت خام از خاورمیانه به آسیا یک روز پس از اعلام تحریمهای آمریکا یک شبه و با اقدام معاملهگران برای بررسی گستردگی و تاثیر تحریمهای آمریکا، رشد دو رقمی پیدا کرد.
حاشیه سود پالایش هنوز با افزایش هزینههای حمل محموله برابری پیدا نکرده است و پالایشگاهها تاوان هزینههای حمل بالاتر را پرداخت میکنند.
منابع آگاه به بلومبرگ اظهار کردند: افزایش چشمگیر هزینههای حمل نفت باعث شده است سینوپک به فکر کاهش فعالیت پالایشی به میزان یک میلیون تن در نوامبر باشد که معادل پنج درصد از تولید پالایشی این شرکت است.
طبق گزارش بلومبرگ، برخی از پالایشگاهها در چین و هند خرید محمولههای تک نفت را به دلیل افزایش نرخ کرایه نفتکشها کاهش دادهاند.
همچنین چهار منبع آگاه به رویترز اظهار کردند: سینوپک سرگرم بررسی کاهش واردات نفت خود برای دسامبر است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، پالایشگاهها در آسیا ممکن است میزان واردات نفت خام را به دلیل هزینههای حمل بالا که به تقاضا لطمه زده است، کاهش دهند و از میزان اشباع عرضه بازار فرآوردههای نفتی در این منطقه کاسته شود.