کیوان ساکت،استاد دانشگاه ، آهنگساز و نوازنده نامدار کشور گفت: متاسفانه رديفي كه امروزه در هنرستان و دانشگاه به عنوان سيلابس درسي تدريس مي شود نه تنها كاربردي نيست بلكه قدرت خلاقيت را از هنر جويان سلب كرده و آنان را دچار نوعي بي انگيزگي هنري مي كند و اين موضوع هر روز بيش از روز پيش آنان را خسته و از موسيقي ايراني دور مي كند. ولي متوليان موسيقي و برخي از نوازندگان كهنه انديش كه سال هاست زمام موسيقي را در دست دارند به اين مهم بي توجه هستند.
کیوان ساکت در گفت و گو با پایگاه خبری فریادگر اظهار داشت: برخی از متوليان موسيقي در دانشگاه ها و نسبت به سیستم آموزش موسیقی کشوربي اهمیت بوده و با هر تفكر تازه اي مخالفت كرده و همچنان برهمان تفکرات كهنه و غير كاربردي خود که متعلق به سال ها پیش است ،تاکید داشته و اجازه هیچ نوع نوآوری و به روز شدن سيستم آموزشي هنرستان و دانشگاه ها نمی دهند. وی افزود: اين ها هرگز به اين توجه نكرده اند كه اگر قرار بود همه ي نسل ها فقط يك رديف از يك نوازنده را بنوازند اساتيدي مانند استاد صبا- استاد علي اكبر شهنازي- استاد پايور يا درويش خان و ني داوود چرا بايد رديفي نو طراحي كنند؟ آهنگساز آلبوم « فسانه » ادامه داد: هرگز از خود سوال كرده ايم كه آيا اساتيدي نظير استاد كسايي – استاد شهناز –استاد شريف – استاد بهاري استاد عبادي – استاد تجويدي – استاد خرم و... همين رديفي كه اين ها مي گويند را نواخته بودند؟البته كه جواب منفي است . این استاد دانشگاه تصریح کرد: قدري به خود بياييم و مانند انسان امروزي فكر كنيم تا بتوانيم نيازهاي نسل خود را دريابيم و موسيقي نجيب و شريف و مقدس ايراني را از اين ورطه ي ملال و تكرار و يكنواختي نجات دهيم.كافي است نگاهي به دوران طلايي موسيقي ايران بياندازيم تا بياد بياوريم آن احساس فراموش شده ي موسيقيمان را. وی افزود: شايد حاصل اين تفكر منجمد و كهنه است كه اين همه جوانان ما از موسيقي ايراني دور شده اند.آواز ما يكسر تقليد و تكرار و بيان غمي دروغين شده است.ديگر صداي بنان و اديب و ظلي جايگزيني ندارد. ساکت ادامه داد: با این که دانشجویان بسیاری به فراگیری این ردیف ها که جنبه کاربردی علاقمند هستند اما كهنه انديشان موسیقی اجازه تدریس این دروس را درهنرستان و دانشگاه ها نمی دهند و هنرجویان و دانشجویان علاقه مند باید درخارج از دانشگاه آموزش ببینید. این استاد دانشگاه تصریح کرد: من در رديف هاي خودم تلاش کردم راهی را ادامه دهم که اساتید قدیمی ای همچون اساتيد فوق الذكر در پیش گرفته بودند. این نوازنده نامدار افزود: نمي دانم چرا مسئولان و برنامه ریزان دانشکده ها و هنرستان هاي موسیقی کشور با اصرار عجیبی تلاش می کنند تا رپرتوارهای هنرستان ها و دانشکده های موسیقی کشور به روز نشده و باعث عقب رفتن هرچه بیشتر سیستم آموزرش کشور شوند . آهنگساز آلبوم «مي تراود مهتاب» تاکید کرد: من بارها با مسئولان دانشگاهی و موسیقی درباره این ردیفهای کاربردی صحبت کردم اما این گونه به نظر می رسد که برخلاف این همه استقبال و علاقه به پیشرفت موسیقی از سوی مخاطبان و هنرجویان و دانشجویان این رشته، متاسفانه اغلب متولیان هیچ علاقه و اهمیتی برای پیشرفت این هنر اصیل ایران زمین قائل نیستند.