۰
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۳
پایگاه میدل‌ایست آنلاین:

"یک خانواده محترم" نشانگر استبداد دینی

منتقد پایگاه «میدل‌ایست آنلاین» پس از اکران فیلم «یک خانواده محترم» در جشنواره ابوظبی نوشت: «یک خانواده محترم» فیلمی است که اسم آن با محتوایش مغایر است و چه بسا که این عنوان بر پایه مسخره و استهزا کردن آن خانواده انتخاب شده باشد
فیلم ضدایرانی «یک خانواده محترم» چند روز پیش در جریان برگزاری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی در امارات به نمایش درآمد.

پس از نمایش این فیلم ضدایرانی برخی رسانه‌های ضدایرانی از آن استقبال کردند و نقدهایی را درباره آن منتشر کردند که از جمله آنها پایگاه خبری میدل ایست آنلاین است.

منتقد این پایگاه خبری با اشاره به نمایش این فیلم در جشنواره فیلم ابوطبی، نوشت: «یک خانواده محترم» فیلمی است که اسم آن با محتوایش مغایر است و چه بسا که این عنوان بر پایه مسخره و استهزا کردن آن خانواده انتخاب شده باشد، چرا که در این خانواده کسی به جز آرش و مادرش مورد احترام نیستند و باقی افراد خانواده از مشکلات جنگ و ظلم و استبداد دینی رنج می‌برند.

وی با اشاره به داستان این فیلم با بیان اینکه پدر (محمدعلی صافی) از بالاترین درجه از قساوت برخوردار است، افزوده است:او با موادغذایی مردم در جریان جنگ تجارت می‌کند، همانگونه که با مرگ [و شهادت] پسر بزرگش، امیر تجارت کرده و امتیازات بزرگی از نظام به دست آورده است به گونه‌ای که این تجارت‌ها (احتکار و کسب امتیاز) ثروتی ۵۰ میلیاردی را برای او به ارمغان آورده است.

منتقد این پایگاه اماراتی با اشاره به میراث‌داری جعفر (پسر صافی) از استبداد پدر ظلم او در حق برادرش و صحنه‌ای که گربه‌ای کوچک را گرفته و بر روی او بنزین می‌ریزد تا آن گربه را آتش بزند، ادامه می‌دهد: او به حدی حیله‌گر است که مدعی شده معلولیت او از دوران جنگ است و از آن سوء استفاده کرده است در حالی که به گفته برادرش آرش او از کودکی معلول بوده است.

به عقیده منتقد پایگاه میدل‌ایست آنلاین، مادر آرش تنها شخصیت فیلم است که دارای موضعی ثابت است و هنگامی که از سوء استفاده همسرش از کودکان برای ذخیره مواد غذایی در شرایط سخت اقتصادی جنگ پی می‌برد موضعی ثابت و درست دارد.

این منتقد در عین حال نوشته است: البته او هم هنگامی که پسرش امیر کشته [و شهید] می‌شود مشکل روانی و عقلی پیدا می‌کند به گونه‌ای که همسرش را به قتل پسرش متهم می‌کنند و هنگامی که بر این مرض فائق می‌آید از همسرش جداش شده و بقیه عمرش را با عمه‌اش می‌گذراند.

وی افزوده است: این مادر همچنین ارث همسرش را به دلیل آنکه مال حرام است، رد می‌کند اما در نهایت اوراق مربوطه را برای پسرش امضا می‌کند و تاکید می‌کند که پسرش باید این پول‌ها را از او دور کند.

منتقد پایگاه خبری میدل‌ایست آنلاین سپس سراغ معرفی آرش فرزند کوچک خانواده، می‌رود و با بیان اینکه او پس از ۲۲ سال به دعوت دانشگاه شیراز و براساس توصیه برادرش از فرانسه برگشته است تا موسسه امیر را تاسیس کند، می‌نویسد: بیننده جز از طریق خاطرات او از فساد خانواده‌اش در دهه شصت مطلع نمی‌شود و همچنین در این دانشگاه از فشارهای دانشگاه و جلوگیری از آزادی بیان در ایران مطلع می‌شود.

وی می‌افزاید: آرش که فیلم با دزدیدن او آغاز می‌شود توسط پسر برادرش، حامد که در یک مرکز نظامی کار می‌کند مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد و در توطئه‌ای که با پدرش طراحی کرده بر میراث پدر بزرگش تسلط پیدا می‌کند.

منتقد این پایگاه خبری ادامه می‌دهد:حامد نیز میراث‌دار پدر و پدربزرگش در فساد و استبداد است و حتی از آنها بدتر شده است به گونه‌ای که به مادر و خواهرش و پدرش نیز ظلم می‌کند.

منتقد پایگاه اماراتی «میدل‌ایست آنلاین» در ادامه نقد خود بر فیلم یک خانواده محترم می‌نویسد: این شیوه‌ای که مسعود بخشی از خانواده ارائه می‌کند با رفت و برگشت آرش به گذشته و حال همراه است تا بیننده در یابد که دوران [امام] خمینی[ره] و دوران احمدی‌نژاد از لحاظ فساد و ظلم یکی است و کارگردان اینها را از طریق تصاویری از جنگ ایران و عراق و سخنان [امام] خمینی[ره] و احمدی‌نژاد بر روی تلویزیون و قرائت قرآن از دهه ۸۰ میلادی تاکنون نشان می‌دهد.

وی افزوده است: کارگردان تصاویر مربوط به سخنان [امام] خمینی[ره] و احمدی‌نژاد را به صحنه‌های جنگ و خرابی‌های آن و صحنه‌های ربوده شدن آرش و تلاش‌ها برای غضب میراث پدرش مرتبط می‌کند و اینگونه از حکومت ایران و جامعه به صورت همزمان انتقاد می‌کند و نشان می‌دهد که فساد حکومت بر جامعه تاثیر گذاشته و فساد و ظلم و خشونت را گسترده کرده است.

این منتقد در ادامه با بیان اینکه تشابه بین دوران [امام] خمینی[ره] و احمدی‌نژاد در این فیلم نه تنها در ظلم و فساد است بلکه در مکان‌ها و بی روح بودن خیابان‌ها نیز مشابه هم است، نوشته است: در پایان باید گفت فیلم «یک خانواده محترم» در محکومیت فساد سیاسی، مالی و اجتماعی است که از بدو انقلاب اسلامی آغاز شده و تا امروز ادامه دارد و قصه فساد یک خانواده همان قصه فساد نظام سیاسی ایران است که نهایتاً آرش را به همراهی با تظاهرات ضد حکومتی همراه می‌کند.

به گزارش فارس آنچه که منتقد این پایگاه خبری بیان کرده به درستی دروغ‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی که این فیلم تلاش کرده آن را به تصویر بکشد ارائه کرده است و فارس آن را به صورت کامل منتشر کرد تا کسانی که این فیلم را ندیده‌اند بدانند فیلم بر خلاف ادعاهای کارگردان و تهیه‌کننده آن علیه دفاع مقدس و در توهین آشکار به امام خمینی(ره) ساخته شده است.

فیلم «یک خانواده محترم» که دیروز به اعلام وزارت ارشاد هرگز مجوز اکران نخواهد گرفت معجونی از توهین به ایران و ایرانی، شهادت و خانواده شهدا، انقلاب، ایران و هر آن چیزی است که در این کشور ارزش قلمداد می‌شود.

سوال اینجاست که چگونه چنین تهیه‌کننده و کارگردان و حتی مسئولان فرهنگی «سیما فیلم» همچنان با ساخت چنین فیلمی که هم‌اکنون در ابوظبی و لندن و دیگر جشنواره‌های خارجی در حال پخش است، در کشور کار می‌کنند و توبیخ نمی‌شوند.
کد مطلب: 11168
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *