رئیس دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران با اشاره به ایجاد ۶۰هزار فرصت شغلی درپی احیای جاده ابریشم در کشور اظهار کرد: بر اثر بازسازی کاروانسراها در راه ابریشم، چند صد هزار فرصت شغلی پدیدار خواهد شد.
امیرپویان رفیعی شاد با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه "رواق تماشا" با اشاره به اعلام آمادگی چین برای صرف هزینه برای احیای مسیر جاده ابریشم اظهار داشت: «ایران در گذشته نگین این مسیر و قطب تجاری منطقه بوده است.»
وی با ابراز تاسف از کم فروغی این نگین در دوره و زمان کنونی گفت: «کلیه جاذبه های گردشگری به تنهایی ملاکی برای جذب بازدیدکننده نیست؛ درست است که ما وام دار میراث نیاکان هستیم ولی امروز باید به نیاز مخاطب توجه کنیم.»
رفیعی شاد با بیان این توضیح تصریح کرد: «امروز مسیر جاده ابریشم به تنهایی به جذب گردشگر نمی انجامد؛ لذا باید ابزارهایی را در کنار این جاذبه تاریخی فراهم آوریم؛ به عنوان مثال کاروانسراها در ایجاد اقامت گاه مخصوص گردشگران نقشی موثر دارند.»
وی با اشاره به اقبال گردشگران داخلی و خارج نسبت به اقامتگاه های بوم گردی گفت: «در مسیر جاده ابریشم باید کاروانسراها را احیا کنیم؛ در این راستا مجموعه کاروانسراهای عباسی با معیارهای سنتی کشور باید احیا شود.»
***گردشگری؛ زودبازده ترین صنعت در حوزه اشتغالزایی
رفیعی شاد در مصاحبه با رادیو گفت وگو افزود: «این روند اقتصاد کشور را دچار تحول می کند؛ خاصه اگر گردشگری توسعه ای و احساسی به ایجاد برند بیانجامد. جاده ابریشم فی النفسه دارای شاخصه های برند سازی است و باید امکانات را در این حوزه بسیج کنیم.»
رئیس دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران در بخشی دیگر از این میزگرد فرهنگی در رادیو گفت وگو رونق گرشگری داخلی را مقدم بر ترویج گردشگری خارجی و بستری برای ترویج آن دانست و افزود: «این مسیر ابتدا باید به هموطنان معرفی شده و بعد در سطح بین الملل برندینگ جاده ابریشم را فعال کنیم.»
رفیعی شاد همچنین قزوین را به عنوان یکی از شهرهای جاذب گردشگر و البته خالی از قوای گردشگر پذیری خواند و گفت: «صنعت گردشگری بازدهی کوتاه مدت و اشتغال بسیاری بالایی دارد و برای رونق اشتغال حائز اهمیت است.»
***هخامنشیان نخستین جاده را با علایم راهنمایی و رانندگی احداث کردند
وی افزود: «در طرح احیای کاروانسرای عباسی [توسط دولت] بیش از ۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می شود؛ لذا بر اثر بازسازی کاروانسراها در راه ابریشم، چند صد هزار فرصت شغلی پدیدار خواهد شد.»
رفیعی شاد در ادامه این مصاحبه فرهنگی در رادیو گفت وگو از نبود آمار در باب اقامتگاه های بوم گردی گلایه کرد و گفت: «نقش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه اهمیت دارد و صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور باید ضمن احیای ابنیه، در جهت استفاده اقامتگاهی از این بناهای تاریخی –و رو به تخریب- تلاش کند.»
وی توسعه پایدار در حوزه گردشگری را شامل حفظ جاذبه ها در کنار رونق گردشگری دانست و افزود: «ریشه های تاریخی جاده ها در کشور به وفور دیده می شود و تنها مختص جاده ابریشم نیست؛ در این راستا راه شاهی –بر جای مانده از دوره هخامنشینان- در دنیا بی نظیر است و نخستین علایم راهنمایی و رانندگی از همین راه شاهی ظهور و بروز یافته.»
رفیعی شاد همچنین نیازسنجی در جامعه گردشگران را حائز اهمیت خواند و در ادامه به رادیو گفت وگو گفت: «یکسری از کاروانسراها در گذشته به دست رهاشدگی سپرده شده و آمار دقیقی از این ابنیه تاریخی در دست نیست؛ به طور کلی کاروانسراهای عباسی از نظر کمی تعداد زیادی را به خود اختصاص می دهند که در اشتغال زایی بسیار موثر هستند.»