رضا مقصودی از اعضای هیات انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره فیلمهای حاضر در این دوره جشنواره معتقد است: در این دوره، آثار کمدی خوبی در جشنواره حضور دارند، کیفیت آثار از لحاظ فنی و استفاده از تکنولوژیهای جدید بالا رفته و با فیلمی که مشکل ممیزی داشته باشد مواجه نشدهاند.
رضا مقصودی از اعضای هیئت انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در گفتگویی با ایسنا درباره ارزیابیاش از آثار انتخاب شده برای حضور در این دوره جشنواره بیان کرد: بهترین و اصلیترین موضوعی که توجه من را در آثار ارسال شده در این دوره جشنواره به خود جلب کرد، حضور سینماگران جوان در عرصه فیلمسازی بود که کارها و آثاری شاخص تولید کردهاند. ما در بخش فیلمسازان اول یعنی «نگاه نو» تمام تلاشمان را بر این امر گذاشتیم تا بهترین فیلمها و تولیدات وارد این بخش شوند.
او اضافه کرد: در بخش «نگاه نو» چند کار نتوانستند وارد جشنواره شوند. در واقع ظرفیت جشنواره به گونهای نبود که بتواند تمام ِ بهترین آثار به آن وارد شوند و این نشان میدهد جوانها و فیلم اولیها میتوانند کارهای بسیار خوبی تولید کنند و تلاش موثری داشته باشند.
این کارگردان در ادامه توضیح داد: در بخش «نگاه نو» ۱۰ فیلم بیشتر نمیتوانست حضور داشته باشد، این درحالی بود که از نظر ما ۱۲ یا ۱۳ فیلم خوب در بین آثار ارسالی برای حضور در این بخش به دبیرخانه ارسال شده بود. در نهایت از بین حدودا ۴۰ فیلمی که به دبیرخانه رسیده بود، تعداد محدودی فیلم را انتخاب کردیم. در حقیقت ضوابط جشنواره اجازه نمیداد ما تعداد بیشتری فیلم اعلام کنیم بنابر این قطعا فیلمهای دیگری هم بودند که پتانسیل حضور در جشنواره را داشتند.
مقصودی درباره نحوه انتخاب آثار بخش سودای سیمرغ هم اظهار کرد: به لحاظ مضمونی، فیلمهای کمدی خوبی به جشنواره وارد شدند و دارای شخصیت و داستانپردازی خوبی هستند. در بخش سودای سیمرغ شاهد اتفاقات و فیلمهای خوبی بودیم. برخی از کارگردانان فیلمهای دوم و سوم خود را امسال به نمایش میگذارند که ارزش تولیدی بالایی دارند در کنار آنها فیلمسازانی را داریم که از پیشکسوتان حوزه خود هستند و آنها نیز به خوبی خواهند درخشید.
او در توضیح نحوه انتخاب آثار هم گفت: در این دوره به وضوح تغییرات و پیشرفتهای زیادی در حوزه فنی دیده میشد. یعنی استفاده از تکنولوژیهای جدید در بخشهای مختلف مانند امکانات تصویری و صوتی قابل ملاحظه هستند. این نکته کیفیت فیلمها را بالاتر برده و البته باعث میشود توقع بیننده در سالهای آینده هم بالاتر برود که البته اتفاق خوبی است. فیلمهای امسال در طراحی صحنه و فضاسازی سینمایی پیشرفت زیادی داشته است. فیلمها دارای ویژگیهای صحنهای خاصی بودند و دیگر فقط قصه و فیلمنامه نیست که به روایت میپردازد. صحنه، دوربین، نور و ... به کمک روایت آمده بودند و این مانند یک شاخصه در فیلمهای امسال بود.
این عضو هیئت انتخاب با بیان اینکه "ما در این دوره بین حدودا ۸۰ تا ۹۰ فیلم را مورد بازبینی قرار دادیم و در مجموع ۳۲ فیلم انتخاب شدند" خاطر نشان کرد: در بین همه آثار ما با فیلمی که مشکل ممیزی داشته باشد مواجه نشدیم، چه در فیلمهای نگاه نو و چه در سودای سیمرغ و از این جهت با مسئلهای برخورد نکردیم و بحث و جدلی ایجاد نشد. حتی برخی آثار اشارات و نقدهایی هم داشتند اما به نحوی نبود که قابل طرح نباشد و مسالهساز شود. ما به عنوان هیئت انتخاب معیارهای زیباییشناسی مدنظرمان بود. بر این اساس با اثری برخورد نکردیم که چنین مشکلی داشته باشد.