۰
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی برای رئيس‌جمهوری سابق آمريکا گران تمام می شود

حکم کلرادو عليه صلاحيت ترامپ

13 ايالت آمريکا پيگير مجازات رهبر شورش ششم ژانويه هستند
برخي در واشنگتن به مقبره «آبراهام لينکلن» دخيل بسته‌اند که حاکميت ايالات‌متحده از يک شر بزرگ به «دونالد ترامپ» در امان بماند.
حکم کلرادو عليه صلاحيت ترامپ
گروهبينالملل - علي ودايع: برخي در واشنگتن به مقبره «آبراهام لينکلن» دخيل بسته‌اند که حاکميت ايالات‌متحده از يک شر بزرگ به «دونالد ترامپ» در امان بماند. يک مشت اتهام ريز و درشت در چند ايالت عليه رئيس‌جمهوري سابق آمريکا در جريان است اما اوج آنها ماجراي شورش و کودتاي نافرجام ششم ژانويه است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بمب خبري ديروز در کلورادو منفجر شد؛ دادگاه عالي اين ايالت در يک تصميم جنجالي اعلام کرد که نامزدي ترامپ در انتخابات سال آينده (2024) به‌دليل نقض قانون اساسي در همين ايالت ممنوع است. اين استدلال مي‌کنند که ترامپ فاقد صلاحيت لازم براي نامزدي دوباره براي ورود به کاخ سفيد است چون او در «شورش» عليه دولت ايالات متحده دست داشته و در اين زمينه آنها به بخشي از اصلاحيه چهاردهم اشاره داشتند که پس از جنگ داخلي آمريکا در سال 1865 تصويب شد.
پيشتر دعاوي مشابهي در ايالت‌هاي آريزونا، ميشيگان و مينه‌سوتاي آمريکا نيز براي رد صلاحيت ترامپ مطرح شده بود که دادگاه‌هاي عالي همه آن ايالت‌ها، آن دعاوي را رد کرده بودند. در حال حاضر پرونده‌هاي مشابهي در مورد رد صلاحيت ترامپ در 13 ايالت ديگر آمريکا از جمله تگزاس، نوادا و ويسکانسين در حال بررسي است. نکته اينجاست حاکميت ايالات متحده دنبال مجازات رهبر تروريست‌هاي داخلي است.
استناد به بند سوم متمم چهارم قانون اساسي
به گزارش ان‌بي‌سي نيوز، حکم دادگاه عالي کولرادو در نوع خود اولين حکمي است که ناشي از يک دعوي قضايي است که بر اساس ماده‌اي کمتر شناخته شده در ذيل بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسي صادر شده‌است که به نقش ترامپ در شورش کنگره در 6 ژانويه 2021 (16 دي 1399) استناد مي‌کند.
در حکم دادگاه کلورادو آمده است: اکثريت دادگاه (4 قاضي از 7 قاضي) معتقد هستند که ترامپ بر اساس بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسي ايالات متحده از تصدي پست رياست جمهوري سلب صلاحيت شده است.
پيشتر وزارت دادگستري آمريکا اعلام کرد که استدلال ترامپ مبني بر اينکه رئيس‌جمهوري سابق آمريکا از مصونيت مطلق از دعاوي مدني در رابطه با حمله به کنگره در 6 ژانويه 2021 برخوردار است را نمي‌پذيرد. وزارت دادگستري اين پرونده را در پاسخ به پرونده‌هاي متعددي از جمله شکايت‌هايي که توسط چند تن از اعضاي کنگره و افسران پليس کنگره آمريکا باز شده است، صادر کرده بود. آنها ترامپ را در قبال آسيب‌هاي روحي و جسمي خود مسئول دانسته‌اند.
مشخص نيست که ديوان عالي آمريکا چگونه تصميم مي‌گيرد، اما اکثريت محافظه‌کار اين ديوان شامل سه منصوب ترامپ است که برخي از آن‌ها مدت‌ها در اعطاي اختياراتي به دادگاه‌ها ترديد دارند که به وضوح مبتني بر قانون نيست. اين يکي از نگراني‌هاي اصلي قضات مخالف در تصميم 4-3 ديوان عالي ايالت کلرادو بود، که گفتند حکم اکثريت ترامپ را از يکي از ابتدايي‌ترين حقوقش بدون روند مناسب محروم مي‌کند.
درخواست تجديد نظر کمپين ترامپ
«استيون چونگ» سخنگوي کمپين انتخاباتي ترامپ در بيانيه‌اي با بيان اينکه سه‌شنبه شب (به وقت محلي) درخواست تجديد نظر ارائه خواهد شد، اعلام کرد: ؛جاي تعجب نيست که دادگاه عالي کلرادو که همه قضات آن از حزب دموکرات منصوب شده‌اند، عليه ترامپ رأي داده‌اند تا با حذف نام ترامپ از برگه‌هاي رأي شرايط پيروزي جو بايدن رئيس‌جمهوري متقلب آمريکا را فراهم آوردند.
وي با اشاره به اينکه رهبران حزب دموکرات به‌دليل پيشروي فزاينده و مسلط ترامپ در نظرسنجي‌ها در حالت اضطراب هستند، تاکيد کرد: آنها اعتماد خود را به تمديد رياست جمهوري ناموفق بايدن از دست داده‌اند و اکنون هر کاري انجام مي‌دهند تا مانع اخراج وي از کاخ سفيد توسط آراي رأي‌دهندگان آمريکايي در نوامبر آينده شوند.
چونگ از رأي ديوان عالي کلرادو به عنوان يک رأي کاملاً ناقص ياد کرد و افزود: ما به سرعت درخواستي به دادگاه عالي (فدرال) ايالات متحده براي توقف اين رأي عميقا غير دموکراتيک ارائه خواهيم کرد.
سخنگوي کمپين انتخاباتي ترامپ تاکيد کرد: اطمينان کامل داريم که دادگاه عالي ايالات متحده به سرعت در مورد اين موضوع تصميم خواهد گرفت و در نهايت به اين دعاوي غير آمريکايي پايان خواهد داد.در همين حال، ترامپ نيز تلاش‌ها براي رد صلاحيت و دور نگه‌داشتن‌اش از صندوق‌هاي رأي را «چرند» و «دخالت در انتخابات» خواند.
حتي اگر حکم دادگاه کلرادو از بازبيني ديوان عالي بازماند، مي‌تواند براي نتيجه انتخابات نوامبر 2024 بي‌اهميت باشد، زيرا ترامپ نيازي به پيروزي در کلرادو ندارد و انتظار نمي‌رود با توجه به تمايلات دموکرات قوي در اين ايالت وي شانس پيروزي در ايالت مذکور را داشته باشد. اما در مورد شکايت‌هاي مشابهي در ايالت‌هاي رقابتي ترامپ بايد برنده شود تا بتواند در انتخابات پيروز شود؛ اين در حالي است که هيچ يک از اين دادگاه‌ها به تصميم ايالت کلرادو متعهد نيستند.
نفرت پراکني به سبک ترامپ
ترامپ در ميان نامزد‌هاي حزب جمهوري‌خواه براي انتخابات الکترال پيشتاز است. او حتي وضعيت بهتري در قياس با «جو بايدن» رئيس‌جمهوري فعلي آمريکا در نظرسنجي‌هاي سراسري دارد.
ترامپ با بي‌اعتنايي به قسم واشنگتن براي جلوگيري از بازگشت او به کاخ سفيد، نه‌تنها کارزار انتخابات برگزار مي‌کند که همچنان دنبال نفرت‌پراکني در قلب آمريکايي‌‌ها است. تارنماي پوليتيکو نوشت : اتحاديه شهروندان متحد آمريکاي لاتين و اتحاديه ضد افترا بعد از اين که ترامپ اين هفته در کارازر انتخاباتي اش گفت، «مهاجران خون کشور ما را مسموم مي‌کنند»، وي را به «تسليم شدن در برابر پست ترين و شوم ترين احساسات انساني» متهم کردند.
دومينگو گارسيا رئيس گروه اتحاديه شهروندان متحد آمريکاي لاتين در بيانيه اي اعلام کرد: اظهارات ترامپ در روزهاي اخير درباره مهاجران، يادآور لحن مورد استفاده از سوي هيتلر و رژيم آلمان نازي است.
وي افزود: سخنان ترامپ عمدا باعث ايجاد تنفر از ديگران مي‌شود و چيزي به جز هراس افکني نيست. چنين سخناني متاثر از پست ترين و شوم ترين احساسات انساني، باعث ايجاد حس نفرت و آسيب به مردان و زنان و کودکان بي گناه مي‌شود.
اين اولين بار نيست که اظهارات ترامپ باعث مقايسه آن با هيتلر شده است. کارزار انتخاباتي جو بايدن رئيس جمهوري آمريکا نيز بلافاصله پس از پايان گردهمايي کارزار انتخاباتي  ترامپ، از اظهارات تندي عليه اين سخنان وي استفاده کرد.
ترامپ، نامزد پيشتاز جمهوري‌خواهان در انتخابات مقدماتي اين حزب به تازگي به دليل آن که مخالفان سياسي اش را «موذي» خطاب کرد، مورد انتقاد شديد قرار گرفت. برخي ديکتاتورهاي فاشيست همچون هيتلر و بينتو موسيليني ديکتاتور سابق ايتاليا از اين کلمه استفاده کرده‌اند.
کد مطلب: 208457
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *