۲
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۱

وقتی پل توحید تبدیل به تونل توحید شد

در شرایطی که نشست زمین در بالای تونل توحید و نشت آب به داخل تونل در روزهای اخیر خبرساز شده است، یک موضوع همچون گذشته در پرده ای از ابهام قرار گرفته است و آن اینکه چرا به جای پل هوایی توحید، شهردار تهران دستور ساخت تونل را صادر کرد؟
وقتی پل توحید تبدیل به تونل توحید شد
در شرایطی که نشست زمین در بالای تونل توحید و نشت آب به داخل تونل در روزهای اخیر خبرساز شده است، یک موضوع همچون گذشته در پرده ای از ابهام قرار گرفته است و آن اینکه چرا به جای پل هوایی توحید، شهردار تهران دستور ساخت تونل را صادر کرد؟ به گزارش پایگاه خبری فریادگر، نخستین تونل شهری در کشور تونل رسالت بود که در زمانی که غلامحسین کرباسچی شهردار تهران بود ساخت آن آغاز شد و بنا بر اسناد موجود، ساخت تونل در همان دوران حضور کرباسچی در شهرداری پایان یافت اما پرونده سازی برای شهرداری در دوران دولت اصلاحات و اختلافات شورای شهر و شهرداری در زمان شهرداران بعدی – ملک مدنی و الویری – کار تکمیل پروژه های شهری و از جمله تونل رسالت را با وقفه مواجه ساخت. سرانجام تونل رسالت در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و شهرداری محمدباقر قالیباف افتتاح شد. اما این پروژه نمی توانست نمادی از فعالیتهای عمرانی قالیباف در شهر تهران باشد و او در پی پروژه ای بزرگتر بود که در زمان حضور خودش در شهرداری آغاز شده و در همان دوران به پایان برسد. به همین دلیل پروژه تونل توحید تعریف شد تا ترافیک میدان توحید را کاهش دهد. ساخت این تونل در خردادماه ۱۳۸۶ آغاز شد و دو سال پس از آغاز پروژه همزمان با آغاز دهه فجر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ گشایش یافت. این تونل در رکوردی بی‌سابقه طی ۳۰ ماه به پایان رسید. قالیباف به آرزوی خود رسید اما اشکالات آن به مرور زمان آشکار شد. نشت آب در کناره ستونهای تونل یکی از این اشکالات بود. ارتباط داشتن دو طرف تونل با هم از طریق دیوار نکشیدن و صرفا وجود ستون در دو لاین رفت و برگشت تونل که ابتدا به عنوان ویژگی تونل توحید که آن را از تونل رسالت متمایز می کرد معرفی شده بود پس از مدتی وقتی اشکالات آن آشکار شد از طریق دیوار کشیدن بین ستونهای وسط تونل
صرفنظر از همه مشکلاتی که هم اکنون تونل توحید با آن مواجه شده همچنان مسوولان شهرداری و بویژه شخص محمدباقر قالیباف در این مورد سکوت کرده اند که چرا به جای ساخت تونل پرهزینه توحید، در این مکان پل هوایی ساخته نشد که هزینه ای به مراتب کمتر به گرده مردم شهر تهران وارد می کرد؟
از هم جدا شد. از سوی دیگر ترافیک شدید تونل توحید در قسمتهای ورودی و خروجی نشان داد که ساخت تونل نمی تواند به تنهایی گره گشای ترافیک باشد و ترافیک سنگین داخل تونل در ساعات اوج ترافیک، رانندگان را به استفاده از روگذر سابق در میدان توحید ترغیب می کرد. و اکنون بیش از پنج سال پس از افتتاح تونل توحید، نشست زمین در بالای تونل در حوالی میدان جمهوری و نشت آب به داخل تونل، نگرانی ها درباره این پروژه تبلیغاتی محمدباقر قالیباف را افزایش داده است. اما در این میان نکته ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته، دلیل عدم ساخت پل هوایی در این منطقه و اصرار قالیباف به ساخت تونل در این منطقه بود. قالیباف به دنبال ایجاد یک نماد شهری و ثبت رکورد تازه ای در ساخت یک پروژه بود که با احداث تونل توحید ظاهرا موفق شد اما هزینه این کار تبلیغاتی قالیباف که از همان سالها سودای ریاست جمهوری در انتخابات سال ۹۲ را در سر می پروراند از جیب مردم تهران پرداخت شد. تونل رسالت در دهه ۱۳۷۰ در مکانی ساخته شد که اتوبان رسالت به بن بست رسیده بود و چاره ای جز ساخت تونل وجود نداشت اما تونل توحید در مکانی ساخته شد که با یک دهم هزینه ساخت تونل، می شد در آن مکان پل هوایی ساخت بدون آنکه مشکلی در این منطقه شهر تهران ایجاد شود. اما بر اساس برآوردها، قالیباف ده برابر بیشتر هزینه کرد تا به جای پل هوایی، تونل بسازد و پروژه تبلیغاتی رویایی خود را به سرانجام برساند. صرفنظر از همه مشکلاتی که هم اکنون تونل توحید با آن مواجه شده همچنان مسوولان شهرداری و بویژه شخص محمدباقر قالیباف در این مورد سکوت کرده اند که چرا به جای ساخت تونل پرهزینه توحید، در این مکان پل هوایی ساخته نشد که هزینه ای به مراتب کمتر به گرده مردم شهر تهران وارد می کرد؟ آیا شهردار پایتخت پاسخی قانع کننده برای این پرسش دارد؟
کد مطلب: 47174
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *