۰
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۷
نوذر شفيعی در گفت‌وگو با «مردم سالاری»:

ديگر خط قرمزی براي اسرائيلی ها باقی نمانده است

منطقه مستعد وقوع يک جنگ
«اسماعيل هنيه، رئيس دفتر سياسي حماس، چند ساعت بعد از مراسم تحليف مسعود پزشکيان در حالي که مهمان ايران بود، ترور شد.» خبري که صبح چهارشنبه غافلگير کننده بود.  اتفاقي که ممکن است بي‌ربط به آغاز کار دولت پزشکيان و برنامه‌هاي او در سياست خارجه نباشد.
ديگر خط قرمزی براي اسرائيلی ها باقی نمانده است
گروه سياسي - مانيا شوبيري: «اسماعيل هنيه، رئيس دفتر سياسي حماس، چند ساعت بعد از مراسم تحليف مسعود پزشکيان در حالي که مهمان ايران بود، ترور شد.» خبري که صبح چهارشنبه غافلگير کننده بود.  اتفاقي که ممکن است بي‌ربط به آغاز کار دولت پزشکيان و برنامه‌هاي او در سياست خارجه نباشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در همين خصوص نوذر شفيعي، کارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با مردم سالاري با اشاره به ترور اسماعيل هنيه در تهران و همزماني آن با آغاز به کار رئيس جمهور منتخب گفت: شايد همزماني اين موضوع با شروع به کار دولت چهاردهم اهميت داشته باشد و اهميتش نيز در اين است که دکتر پزشکيان به سمت يک وفاق ملي در داخل و تعامل با جهان خارج پيش ميرفت.
شفيعي با اشاره به اين که اين رويکرد دکتر پزشکيان موقعيت اسرائيل را در شرايط دشواري قرار مي‌داد، افزود: اسرائيل و به خصوص شخص نتانياهو و تيم‌ او به اندازه کافي در داخل، منطقه و سطح جهان دچار چالش هستند، حالا اگر پزشکيان به ايجاد وفاق ملي در کشور مبادرت مي‌ورزيد و عين حال تعامل خارجي را نيز تقويت مي‌کرد، اين موضوع مي‌توانست باعث افزايش حمايت ايران از مقاومت شود و در نتيجه عرصه را بيش از پيش بر اسرائيل تنگ کند.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا اين اقدام اسرائيل خللي در برنامه‌هاي دکتر پزشکيان در سياست خارجه خواهد داشت، گفت: بنظر من اين اتفاق دکتر پزشکيان را به ادامه راهي که در نظر دارد تشويق مي‌کند؛ زيرا اقدام اسرائيل در ترور هنيه نشان داد که آقاي پزشکيان در مسير درستي گام برمي‌دارد.
اين کارشناس مسائل بين‌الملل با بيان اينکه نه تنها اسرائيلي‌ها شايد بعضي از کشورهاي ديگر هم نگران اين رويکرد پزشکيان باشند، خاطر نشان کرد: به هرحال اين مسير خلا داخلي که در ايران وجود داشت و شکافي که ايجاد شده بود را کاملا پوشش مي‌دهد و همچنين در راستاي پر کردن خلا‌يي که ميان ايران و نظام بين‌الملل به وجود آمده بود نيز گام برمي‌دارد.
شفيعي با تاکيد بر اينکه پزشکيان در جهت درست تاريخ ايستاده است گفت: اين موضوع باعث خشم نگراني در اسرائيل شده است، اما اين اقدام آنها از طرفي نيز مي‌تواند يک مبناي ايدئولوژيک و ملي گرايانه داشته باشد. وي با اشاره به اينکه بنظر مي‌آيد که نگاه اسرائيل فراتر از اين موضوعات هم هست، خاطر نشان کرد: به هر حال ترور هنيه را ما بايد در چهاچوب افکار ايدئولوژيک و ملي تيم راديکال در اسرائيل بدانيم.
به گفته وي صهيونيست‌ها به صورت ايدئولوژيک يهوديان را بندگان برگزيده خدا مي‌دانند که بايد درنهايت بر جهان مسلط شوند، از طرف ديگر به لحاظ ملي بقاي اسرائيل برايشان اهميت دارد و اعتقاد دارند در حال حاضر بقاي اسرائيل به خطر افتاده است.  شفيعي در ادامه گفت‌وگو با مردم سالاري اظهار داشت: اسرائيلي‌ها سعي دارند با توجه به شرايطي که در نظام بين‌الملل دارند از همه جهات تحت فشار قرار گرفته‌‌اند، (در ديوان لاهه نتانياهو به عنوان يک مجرم جنگي معرفي شده و همينطور ديوان لاهه مقاومت فلسطيني‌ها و داشتن سرزمين فلسطيني را واقع بينانه دانسته و بر آن صحه گذاشته،  در عين حال افکار عمومي در سراسر جهان عليه اسرائيل بسيج شده است) نتانياهو به اين نتيجه است که در شرايط فعلي صهيونيست‌ها در راستاي افکار ايدئولوژيک و ملي هرکاري را بايد انجام دهند.  اين کارشناس مسائل بين‌الملل با تاکيد بر اينکه اقداماتي که اسرائيل انجام مي‌دهد به صورت پلکاني است يعني از يک سطحي شروع و به سطح رهبران کشيده شده است، افزود: تصور نتانياهو اين است که در اين مسير اگر بشود جنگي را با حمايت آمريکا و انگليس آغاز کرد، که نتيجه آن آسيب پذير کردن نيروهاي فلسطيني و نيروهاي حامي آنها باشد پس اين يک فرصت مغتنم است.
شفيعي با تاکيد بر اينکه صهيونيست‌ها هيچ خط قرمزي را مبنا قرار نمي‌دهند، گفت: به عبارت ديگر با ترور هنيه اساسا ديگر خط قرمزي براي اسرائيلي‌ها باقي نمانده و هر خط قرمزي بوده آنها از آن عبور کرده است؛ اين موارد شايد دليل اصلي اقدام اسرائيل در ترور هنيه در اين شرايط باشد.
اين کارشناس مسائل بين‌الملل با بيان اينکه اين موضوع براي ايران خيلي سنگين تمام شد، گفت: ايران هم پشتيبان حماس است و هم اسرائيلي‌ها بارها گفته‌اند که ما بايد بيش از جريان‌هاي مقاومت با ايران برخورد کنيم، از اين نظر آنها به يک شکل‌هاي به اجراي سياست‌هاي خود مبادرت ورزيده‌اند.
شفيعي همچنين خاطر نشان کرد: از طرف ديگر موضوع به نحوي حيثيتي است، چون رئيس يکي از گروه‌هاي مقاومت در قلب کشوري ترور شد که حامي اصلي آنها بود، بنابراين بيشترين پيامدي که اين موضوع دارد ضربه‌اي است که به اعتبار ايران وارد شده است. به گفته وي علاوه بر اين بايد يک بعد عاطفي را نيز به موضوع اضافه کنيم و آن اين است که اساسا وقتي که يک مهماني در يک کشور است، ترور آن توسط کشورهاي ديگر براي آن کشور خيلي از لحاظ اخلاقي نگران کننده است.
شفيعي افزود: اما آنسوي قضيه هم هست و آن اين است که ايران چه واکنشي نشان خواهد داد و اساسا چه واکنشي مي‌تواند داشته باشد؟ و پيامد آن واکنش چه خواهد بود؟ آيا واقعا نتانياهو قصد دارد در چهارچوب صحبت‌هاي که کرده است ايران را وارد يک درگيري کند؟
به گفته اين کارشناس مسائل بين‌الملل از ديد نتانياهو چه بهتر که وارد يک جنگ منطقه‌اي با پشتيباني غرب شوند که شايد اسرائيل از طريق اين جنگ بتواند مقاومت و ايران را تضعيف و بقاي رژيم صهيونيستي را تضمين کند و آن را از بحران‌هاي که گريبان گيرش شده، نجات دهد.
به اعتقاد شفيعي در هر دو مورد چه شهادت معاون سيد حسن نصرالله و چه شهادت اسماعيل هنيه پيامدهاي را به همراه خواهد داشت، در اين پيامدها به اندازه کافي بهانه براي شروع جنگ منطقه‌اي وجود دارد. اما اينکه در عمل چه اتفاقي بيفتد و چه هزينه و فايده‌اي صورت بگيرد آن به تصميم گيرندگان و شرايط کلي منطقه بستگي دارد. اما الان از هر جهت منطقه مستعد وقوع يک جنگ است.
کد مطلب: 220544
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *