۰
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۲
«مردم سالاری» واکنش‌های داخلی به ترور اسماعيل هنيه را بررسی می کند

در انتظار خونخواهی مهمان عزيز

در ساعات اوليه صبح روز چهارشنبه خبري مانند بمب در کشور و جهان صدا کرد و همه در شوک، بهت و حيرت فرو برد. اسماعيل هنيه رئيس دفتر سياسي حماس در يک عمليات تروريستي در محل اقامت خود در شمال تهران توسط پرتابه اي که از محلي نامشخص منجر به ايجاد انفجار شده و وي و يکي از همراهانش به شهادت رسيدند.
در انتظار خونخواهی مهمان عزيز
گروه سياسي- فهيمه جهازيان: در ساعات اوليه صبح روز چهارشنبه خبري مانند بمب در کشور و جهان صدا کرد و همه در شوک، بهت و حيرت فرو برد. اسماعيل هنيه رئيس دفتر سياسي حماس در يک عمليات تروريستي در محل اقامت خود در شمال تهران توسط پرتابه اي که از محلي نامشخص منجر به ايجاد انفجار شده و وي و يکي از همراهانش به شهادت رسيدند.
اين جنايت پاسخي دردناک خواهد داشت
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،روابط عمومي کل سپاه پاسداران در اولين اطلاعيه که صبح روز چهارشنبه منتشر کرد، آورده است: با عرض تسليت به ملت قهرمان فلسطين و امت اسلامي و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شريف ايران، بامداد چهارشنبه محل اقامت جناب آقاي دکتر اسماعيل هنيه رئيس دفتر سياسي مقاومت اسلامي حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پي اين حادثه ايشان و يک نفر از محافظين وي به شهادت رسيدند. علت و ابعاد اين حادثه در حال بررسي و نتايج آن متعاقبا اطلاع رساني خواهد شد.
سپس روابط عمومي سپاه پاسداران با انتشار دومين اطلاعيه خود درباره ترور اسماعيل هنيه رئيس دفتر سياسي حماس، در زمينه برگزاري مراسم تشييع پيکر شهدا توضيحاتي ارايه کرد.
متن اطلاعيه شماره 2 روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به اين شرح است: «بسم الله الرحمن الرحيم . مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالا صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَيٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلا
همان گونه که به استحضار ملت شريف و عظيم‌الشأن ايران اسلامي و آحاد امت اسلامي و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد، در نخستين ساعات بامداد امروز چهارشنبه 10 مرداد ماه 1403 مجاهد بزرگ « آقاي دکتر اسماعيل هنيه» رئيس معزز دفتر سياسي حماس و يکي از محافظان شجاع ايشان در اقدام تروريستي رژيم بزدل و جنايتکار صهيونيستي، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسيدند.
شهيد هنيه از جمله شخصيت‌هاي برجسته حدود 110 هيات خارجي دعوت شده توسط «مجلس محترم شوراي اسلامي» براي شرکت در «آيين تحليف چهاردهمين رياست جمهوري اسلامي ايران» بودند که طي ساليان اخير به ويژه پس از عمليات تاريخي « طوفان الاقصي» سفرهاي متعددي به کشورمان داشتند.
اين جنايت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروريست صهيونيستي بدون توجه به قواعد و مقررات بين‌المللي براي سرپوش گذاردن بر شکست‌هاي خفت بار 9 ماه جنگ در غزه که منجر به قتل و عام ده‌ها هزار زن، مرد و کودک فلسطيني شده است از ارتکاب هيچ اقدام جنايتکارانه‌اي دريغ نمي‌ورزد.
بي‌ترديد اين جنايت رژيم صهيونيستي با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظيم مقاومت بويژه ايران اسلامي مواجه و برکات مجاهدت‌هاي «شهيد القدس» دکتر اسماعيل هنيه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطين ياري‌بخش آنان خواهد بود.
با محکوميت شديد اين اقدام رذيلانه و جنايتکارانه و تسليت و تبريک شهادت سردار عاليقدر حماس و مقاومت اسلامي فلسطين و محافظ دلاور وي، به آگاهي مردم قدرشناس و انقلابي ايران مي‌رساند، برنامه‌هاي مراسم تشييع پيکر مطهر شهداي گرانقدر توسط «شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي» اطلاع‌رساني خواهد شد.»
واکنش مقامات ارشد داخلي درباره ترور هنيه
اشغالگران تروريست را از اقدام  خود پشيمان خواهيم کرد
مسعود پزشکيان در حساب کاربري خود در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: « امروز ايران عزيز به سوگ شريک غم و شادي خود، همراه هميشگي و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطين، شهيد القدس، حاج اسماعيل هنيه نشسته‌ است. ديروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز بايد بر روي شانه‌هايم او را تشييع کنم. شهادت هنر مردان خدا است. پيوند دو ملت سربلند ايران و فلسطين مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسير مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از هميشه دنبال مي‌شود. جمهوري اسلامي ايران از تماميت ارضي و عزت و حيثيت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروريست را از اقدام بزدلانه خود پشيمان خواهد کرد. «إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ»
رئيس قوه قضائيه در پي شهادت اسماعيل هنيه رئيس دفتر سياسي حماس پيامي صادر کرد.
به گزارش ايسنا، متن اين پيام به شرح زير است: مِّنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوُا مَا عاهَدُوا اللّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَّن قَضَي نَحبَهُ وَمِنهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلوا تَبدِيلا
شهادت رهبر پر افتخار و سردار مجاهد جبهه مقاومت «آقاي اسماعيل هنيه» که عمر بابرکت خود را در مسير جهاد في سبيل الله طي نمود و در اين راه از تقديم اولاد و اَحفادخود نيز دريغ نورزيد، بدون ترديد براي او فوزي عظيم و فرجامي سعادتمندانه و براي ملت مقاوم و مظلوم فلسطين مايه ي فخر ومباهات است.
بلاشک فقدان شهيد هنيه اين مجاهد مخلص و آزاده، ثلمه اي بزرگ براي مقاومت سرافراز ملت فلسطين در برابر سفاکان و غاصبان رژيم منهوس و جعلي صهيونيستي خواهد بود اما بحول و قوه الهي خون مطهر اين شهيد والامقام، حماسه ساز مي شود، افق گشايي مي کند و درخت تناورمقاومت اسلامي را بيش از پيش آبياري خواهد کرد و آتش خشم ملت مبارز و حماسه ساز فلسطين را در امتداد طوفان الاقصي شعله ورتر مي سازد.
عناصر شقي، زبون و جنايتکار دخيل در به شهادت رساندن شهيد هنيه بدانند که خون مطهر اين شهيد، شور وخشم و عظمت جبهه مقاومت در برابر صهيونيست‌هاي غاصب را مضاعف  گردانده و مورد عقاب و انتقام سخت قرار خواهند گرفت.
اينجانب اين اقدام بزدلانه تروريستي را محکوم نموده و شهادت شهيد هنيه و همراه ايشان را به ملت بزرگ فلسطين، حماس، کليه گروههاي مقاومت فلسطيني و خانواده مکرم هنيه تبريک و تهنيتمي گويم و ازدرگاه خداوند متعال براي ايشان و همه مجاهدان راه حق غفران واسعه وعلو درجات مسئلت مي نمايم.
محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در پيامي اين اقدام تروريستي را محکوم کرد.
متن پيام تسليت محمدباقر به اين شرح است: رژيم جعلي، غاصب و اشغالگر صهيونيستي در اقدامي بي‌شرمانه در نقض آشکار و صريح قوانين بين‌المللي جنايت ننگين ديگري را در ترور يکي از چهره‌هاي ارزشمند و برجسته جبهه مقاومت به ثبت رساند.
مجاهد نستوه و سرافراز جبهه مقاومت، فرمانده رشيد و از پرچم‌داران خستگي‌ناپذير نهضت آزادي فلسطين شهيد حاج اسماعيل هنيه، رئيس دفتر سياسي جنبش حماس، که براي حضور در مراسم تحليف چهاردهمين دوره رياست جمهوري مهمان ملت شريف ايران بود، در خاک جمهوري اسلامي ايران توسط ايادي رژيم جنايتکار صهيونيستي به شهادت رسيد.
براي اين فرمانده دلاور، شهادت آرزو و آرماني الهي بود که به آن نائل آمد. ايشان آرزوي خود را همواره مبارزه با غاصبان جنايتکار و نسل‌کش رژيم اسرائيل تا آزادي قدس و فلسطين مي‌دانست و در طول سال‌ها، علاوه‌ بر مجاهدت و تلاش خستگي‌ناپذير، ارزشمندترين دارايي‌هاي خود ازجمله بسياري از اعضاي خانواده‌اش را تقديم آرمان‌هاي متعالي الهي نمود و اينک خود نيز به خيل سرافرازان کاروان شهداي مقاومت پيوست.
شهادت اين مجاهد والامقام به‌يقين باعث تقويت پيوندهاي ناگسستني مسلمانان و پايبندي و اتحاد بيشتر مجاهدان جبهه مقاومت و آزادي‌خواهي در راه مبارزه با غاصبان و جنايتکاران خواهد بود. ملت سرافراز ايران همواره در کنار مردم شريف، مظلوم و دلاور فلسطين و ديگر ملت‌هاي آزادي‌خواه تا تحقق آرمان آزادي فلسطين و قدس شريف خواهد ايستاد. جمهوري اسلامي ايران از خون برادر شهيد و ميهمان عزيز خود شهيد حاج اسماعيل هنيه نخواهد گذشت و خونخواهي آن شهيد عزيز را وظيفه قطعي خود مي‌داند.
اينجانب شهادت جناب آقاي حاج اسماعيل هنيه، رئيس دفتر سياسي جنبش حماس را به ملت‌هاي بزرگ و مقاوم فلسطين و ايران، تمامي رزمندگان و مجاهدان جبهه مقاومت و تمام اعضا جنبش حماس، تبريک و تسليت مي‌گويم. ان‌شاءالله در امتداد خط سرخ شهادت سرداران جبهه حق، شاهد تحقق نصرت الهي و ظفرمندي امت اسلام با شکست و اضمحلال کامل عوامل و ايادي رژيم صهيونيستي خواهيم بود.»
حجت الاسلام والمسلين سيد حسن خميني نيز در پيامي ترور اسماعيل هنيه رئيس دفتر سياسي حماس را تسليت گفت.
متن پيام يادگار امام (ره) به اين شرح است: خبر ترور برادر مجاهد شهيد اسماعيل هنيه و يکي از محافظان ايشان در تهران، تکان‌دهنده بود.
شکست‌هاي پي‌درپي دشمن صهيونيستي در 300 روز اخير پس از عمليات طوفان الاقصي، چهره خشن و پلشت اين رژيم را که به تعبير رهبر معظم انقلاب «يک باند جنايتکار، قاتل و تروريست» است، بيش از قبل نشان داده است.
شهادت، آرزوي مرداني بزرگ چون هنيه است؛ اويي که چندين نفر ديگر از اعضاي خانواده‌اش پيش از اين شربت شهادت نوشيده بودند. مجاهداني چون ايشان از ميان ما مي‌روند، اما راهشان تا حصول مقصود نهايي تداوم دارد.
اينجانب ضمن تبريک و تسليت اين شهادت عظيم به ملت مظلوم فلسطين، خانواده و دوستداران شهيد اسماعيل هنيه، اميدوارم اين شهادت‌ها مقدمه پيروزي نهايي آرمان فلسطين باشد.»
سيد محمد خاتمي، رئيس دولت اصلاحات در پي حادثه ترور و شهادت اسماعيل هنيه، پيام تسليتي صادر کرد.
متن پيام تسليت حجت‌الاسلام والمسليمن سيد محمد خاتمي به شرح زير است: شهادت جناب اسماعيل هنيه که از چهره‌هاي برجسته مقاومت و مبارزه و مقابله با ترور و سرکوب و اشغال بود، و چندي پيش نيز شاهد شهادت نزديکترين کسان خود در کنار ده‌ها هزار فلسطيني قرباني جنايات وحشتناک اسرائيل در غزه بود، نشانه ديگري از پليدي و نفرت انگيزي تروريسم است؛ به خصوص وقتي که رنگ دولتي را به خود مي گيرد. از خداوند منان مي‌خواهم که خون پاک اين شهيد همچون زندگي سرشار از مبارزه‌اش، عاملي باشد در جهت رهائي هرچه زودتر مردم مظلوم فلسطين بخصوص مظلومان غزّه. براي روان پاک او و همه شهيدان راه عزت و آزادي آرزوي علو درجات دارم.
حجت الاسلم والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري در دوره‌هاي يازدهم و دوازدهم در پيامي شهادت اسماعيل هنيه، رئيس دفتر سياسي حماس در پي اقدام تروريستي در تهران را تسليت گفت.
متن پيام به اين شرح است: شهادت جناب آقاي اسماعيل هنيه، رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي - حماس در پي اقدام تروريستي بزدلانه در تهران، بار ديگر خوي تروريستي رژيم اشغالگر صهيونيستي و ماهيت بحران‌آفرين و جنايتکار آن را در پيشگاه جهانيان آشکار کرد.
اسرائيل در 76 سال گذشته جز ترور، تخريب، تجاوز و ناامني منطقه ثمره ديگري نداشته و مردم منطقه دهه‌هاست با استراتژي اين رژيم در جنگ‌آفريني، اشغالگري، کشتار بي‌رحمانه و ترورهاي بزدلانه آشنا هستند. سکوت جامعه جهاني در قبال اين تجاوزات، روزبه‌روز به بحران و جسارت و خسارت بيشتري منجر مي‌شود که مسببان آن، دولت‌هاي حامي اين رژيم جنايتکار هستند.
ترور مهمان عزيز ما در مراسم تحليف منتخب ملت ايران، شهيد سرافراز و مجاهد نستوه اسماعيل هنيه در اين مقطع، همزمان امنيت و ثبات ايران در آستانه تشکيل دولت جديد و فلسطين و منطقه را هدف گرفته است. از اين جهت واکنش به آن هوشياري زيادي مي‌طلبد؛ آنچه حائز اهميت است آن که ترورها و رفتارهايي از اين دست از سوي رژيم غاصب و اشغالگر صهيونيست در مقاطعي روي مي‌دهد که فرصت‌ها و موفقيت‌هايي پيش روي ملت ايران قرار مي‌گيرد و رژيم غاصب دقيقاً در چنين مقاطعي چالش‌هايي را پيش روي ايران به وجود مي‌آورد تا مانع فرصت‌ها و گشايش‌هايي شود که مي‌تواند مسير پيشرفت ايران و تعاملات سازنده را براي کشورمان فراهم کند.
راه مقابله با اين توطئه دشمن صهيونيستي، حفظ انسجام ملي، همراهي و همکاري با نهادهاي مسئول امنيتي، اطلاعاتي، نظامي و انتظامي کشور و تقويت راهبردهاي آن‌ها، پرهيز از شعارهاي ناصواب و باور به درايت و جامع‌نگري ارکان نظام در هر نوع پاسخ و واکنش است. علاوه بر آنکه اين اقدام جنايتکارانه، اراده مقاومت و ايستادگي در برابر تروريسم دولتي اسرائيل را بيشتر خواهد کرد.
علي لاريجاني، مشاور رهبر انقلاب، با انتشار پيامي، شهادت اسماعيل هنيه، رئيس دفتر سياسي حماس را تسليت گفت.
متن اين پيام بدين شرح است:  شهادت رهبر رشيد حماس، برادر مجاهد اسماعيل هنيه را به ملّت نستوه فلسطين و مسلمانان تسليّت عرض مي‌کنم.  او مرد بزرگي بود که نهضتي شهادت طلبانه را در فلسطين عزيز راهبري کرد و نسلي را تربيّت نمود که هيچگاه روشنايي آن حرکت خاموش نخواهد شد و قطعاً با خون مطهر اين انسان شريف اوج خواهد گرفت.
اقدامات اخير رژيم صهيونيستي نشان مي‌دهد که اين رژيم بدنبال آن است که شکست خود را در غزّه با اقدامات مغشوش امّا تحريک‌آميز تغيير دهد. البته با اقدامات متقابل در اين مسير نيز نه تنها از اين بن بست راهبردي – امنيتي خارج نمي‌شود بلکه در گرداب جديدي گرفتار مي‌گردد.
ياد آن شخصيّت ممتاز و کم نظير مجاهد را گرامي مي‌دارم و از خداوند علو درجات براي وي آرزومندم واميدوارم ملّت بزرگ فلسطين بزودي با پيروي از راه اين شهيد به حقوق خود دست يابد.
سعيد جليلي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در پيامي گفت: مهمان عزيز جمهوري اسلامي، برادر گرانقدر و مبارز اسماعيل هنيه پس از عمري مجاهدت در راه آزادي قدس شريف و رهبري حماس به ويژه در عمليات طوفان الاقصي و ده ماه مقاومت اعجاب برانگيز پس از آن، به دست بدترين دشمن خدا و انسانيت در دوران معاصر، رژيم تروريستي صهيونيستي به شهادت رسيد.
وي ادامه داد: او پاداش عمل صالح و مجاهدتي را که در تمام عمر براي آخرت اندوخته بود، دريافت کرد. پيروزي‌هاي پي‌درپي از نبردهاي 22 روزه تا طوفان الاقصي نقطه‌اي درخشان در کارنامه عمل اوست که از يک سو شکست را به رژيم صهيونيستي چشاند و از سوي ديگر تجديد نظر در مناسبات ظالمانه جهان را با صف‌کشي حق و باطل به خيابان‌هاي سراسر جهان کشاند و امت اسلام را يکدل نمود. پيکار پيوسته او در برابر دشمن و همراهي همدلانه او با دوستان جبهه مقاومت او را به نماد جهاد و اتحاد تبديل کرد.
جليلي اظهار داشت: اين شهادت پرافتخار بر او مبارک باد اگر چه فقدان او براي امت اسلامي و ملت فلسطين به ويژه مردم نستوه غزه سخت و غمي بزرگ است.
وي افزود: بدون شک خون اسماعيل هنيه در امتداد شهداي بزرگ فلسطين از عزاالدين قسام، شيخ احمد ياسين و اسماعيل رنتيسي و فتحي شقاقي تا چهل هزار شهيد ده ماه اخير غزه، مهر پاياني است بر عمر رژيم جنايتکار، اشغالگر و جعلي رژيم صهيونيستي که با ياري خداوند رسوايي هرچه بيشتر و افول سريعتر قدرت‌هاي حامي او بويژه رژيم آمريکا را به دنبال خواهد داشت. دستپاچگي و تلاش‌هاي مذبوحانه دشمن جلوه‌اي ديگر از ضعف و گمان‌هاي غلط اوست که مي‌پندارد ترور، ترديد مي‌آورد و نمي‌فهمد اين اقدامات بذر عزم را بيش از پيش در دل جوانان پاک و وارسته منطقه خواهد نشاند و اولين زخم کاري اين گمان غلط دشمن از جايي که گمان نمي‌برد بر سر او فرود خواهد آمد. «وَظَنُّوا أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا»
وي ادامه داد: امروز شهيد اسماعيل هنيه و شهيد عزيز همراه او مهمان شهداي مقاومت بويژه شهيد سليماني هستند که همراه فرشتگان الهي به آن‌ها خوشامد گفته ونداي «هنيئا بما کنتم تعملون» سرمي‌دهند.
واکنش ديگر مقامات کشوري و لشکري
محمدجواد ظريف، رئيس شوراي راهبري دولت چهاردهم ضمن واکنش به شهادت اسماعيل هنيه با انتشار مطلبي تحت عنوان «محکوميت ترور شهيد بزرگوار اسماعيل هنيه» در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: درحاليکه جهان در سکوت نظاره گر نسل کشي اسرائيل و اقدامات مکرر تروريستي و تجاوزگرانه آن رژيم است، نتانياهو منطقه و جهان را به سوي پرتگاه فاجعه پيش مي برد، درست در روز تحليف رئيس جمهور پزشکيان، که مردم ايران، منطقه و جهان را به صلح و آرامش و همدلي فرا مي‌خواند. ايالات متحده و اتحاديه اروپا بايد تا کنون متوجه شده باشند که بقاي نتانياهو در گرو کشتار، تخريب و هرج و مرج است.
شهيد اسماعيل هنيه قهرمان خستگي ناپذير آزادي مردم فلسطين از اشغال اسرائيل بود. ترور ناجوانمردانه ميهمان ما، عزم ايران را براي دفاع از خود و حمايت از عزم مردم فلسطين براي مبارزه براي آزاديشان دوچندان خواهد کرد. جهان نبايد اجازه دهد که اهداف ويرانگر نتانياهو محقق شود.
سيدعباس عراقچي، دبير شوراي راهبردي سياست خارجي در واکنش به ترور اسماعيل هنيه در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: شهادت رهبر شجاع فلسطين، جناب آقاي اسماعيل هنيه، در اقدام تروريستي رژيم صهيونسيتي را به ملت بزرگ فلسطين و همه مبارزان جبهه مقاومت تسليت مي گويم.
‌بدون ترديد رژيم اشغالگر تاوان سختي پس خواهد داد و البته به هدف شوم خود براي سد کردن راه دولت در ابتداي شروع به کار، نخواهد رسيد.
کد مطلب: 220543
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *