۰
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۲
مکرون از مردم درخواست کمک کرد

مصيبت راست افراطی در فرانسه

«امانوئل مکرون» رئيس‌جمهور فرانسه که از نتايج دور اول انتخابات پارلماني در اين کشور بسيار هراسان شده است، در سخناني خواستار حمايت گسترده مردم فرانسه از نامزدهاي احزاب دموکرات و جمهوري‌خواه در دور دوم انتخابات پارلماني اين کشور شد و تاکيد کرد: مردم به ميدان بيايند.
مصيبت راست افراطی در فرانسه
گروه بينالملل- هديه گل محمدي: «امانوئل مکرون» رئيس‌جمهور فرانسه که از نتايج دور اول انتخابات پارلماني در اين کشور بسيار هراسان شده است، در سخناني خواستار حمايت گسترده مردم فرانسه از نامزدهاي احزاب دموکرات و جمهوري‌خواه در دور دوم انتخابات پارلماني اين کشور شد و تاکيد کرد: مردم به ميدان بيايند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رئيس جمهوري فرانسه از رأي دهندگان فرانسوي خواست تا در دور دوم انتخابات پارلماني اين کشور که قرار است در هفتم ژوئيه (17 تير) برگزار شود، براي مقابله با حزب «اجتماع ملي» به رهبري مارين لوپن به عنوان حزب اصلي راستگراهاي افراطي فرانسه، همگي در يک اجماع ملي به نامزدهاي دموکرات و جمهوري‌خواه رأي دهند.
مکرون از فرانسوي‌ها خواست تا پشت سر نامزدهايي که به وضوح جمهوري‌خواه يا طرفدار دموکراسي هستند، گرد هم آمده و با رأي خود نامزدهاي تندرو و راستگراي حزب اجتماع ملي را از دستيابي به کرسي‌هاي پارلمان فرانسه محروم کنند.
اين در حالي است که در منطقه هنين بومونت در شمال فرانسه که حوزه انتخابيه لوپن است، هواداران وي اين پيروزي بزرگ را جشن گرفته و پرچم‌هاي فرانسه را به اهتزاز درآوردند و سرود خواندند. لوپن در جمع طرفدارانش با اشاره به پيروزي قاطع حزب خود در دور اول انتخابات پارلماني فرانسه، تاکيد کرد: دموکراسي حرف خودش را زده و فرانسوي‌ها حزب اجتماع ملي و متحدانش را در راس قرار داده‌اند و عملاً اردوگاه مکرون را از بين برده‌اند.
سه بلوک سياسي بزرگ فرانسوي در دور اول انتخابات پارلماني اين کشور پا به عرصه رقابت‌ها گذاشته بودند که عبارت بودند از حزب «اجتماع ملي» راست افراطي به رهبري لوپن و ژردن باردلا، ائتلاف احزاب ميانه‌رو به رهبري مکرون به نام «با هم براي جمهوري» و ائتلاف «جبهه مردمي جديد» که متشکل از احزاب چپ، چپ ميانه و سبزها است.
بر اساس نتايج اوليه انتخابات پارلماني که از سوي وزارت کشور فرانسه اعلام شد، ائتلاف احزاب چپ «جبهه مردمي جديد» فرانسه پس از حزب لوپن، با کسب 29.1 درصد آرا در رتبه دوم قرار دارد که شامل احزاب «فرانسه سرکش» (LFI)، «حزب سوسياليست» (PS)، «حزب کمونيست» (PCF)، «سبزهاي زيست محيطي اروپا» (EEVL) و «حزب راديکال» است.
گزينه دردناک مکرون
تارنماي پوليتيکو مي‌نويسد رئيس جمهوري فرانسه اکنون بايد تصميم بگيرد که نامزدهاي حزب خود را کنار بگذارد و براي اين که از به قدرت رسيدن راست افراطي در فرانسه جلوگيري کند، از ائتلاف چپ حمايت کند.
اين رسانه آمريکايي افزود: مکرون با گزينه بسيار دردناکي مواجه است او بايد براي توقف راست افراطي، هر آنچه را که تاکنون بدست آورده کنار بگذارد يا تلاش کند تا قبل از مرگش باقي مانده جنبش خود را که زماني غالب بوده است، حفظ کند.
براي رئيس جمهوري 46 ساله فرانسه، دور نخست انتخابات پارلماني در روز يکشنبه به همان اندازه تکان دهنده بودن روي کارآمدنش به عنوان يک نيروي تازه نفس بيروني در 7 سال پيش، به لحاظ شخصي، تحقيرآميز بود.
وي بعد از شکست فاجعه آميز در انتخابات پارلمان اروپا در مقابل راست افراطي، خواستار انتخابات زودهنگام شد و تنها يک هدف را در سر داشت: توقف تندروها در فرانسه. اما آنچه که بدست آورد خلاف اين هدف بود.
فرانسه به عنوان دومين اقتصاد اروپا و تنها کشور مجهز هسته اي اکنون با پيشي گرفتن حزب اجتماع ملي به رياست مارين لوپن در اولين مرحله انتخابات پارلمان فرانسه، بيش از هر زماني به قدرت گرفتن دولتي راست افراطي نزديک است.
وضعيت نامعلوم فرانسه
پوليتيکو تاکيد مي‌کند که اگر در دور دوم انتخابات پارلمان فرانسه که 7 ژوئيه (17 تير) برگزار مي‌شود حزب اجتماع ملي اکثريت را کسب کند و پيش بيني‌ها نيز چنين احتمالي را نشان مي‌دهد، فرانسه در وضعيت نامعلومي قرار خواهد گرفت. دستکم بخشي از اين کشور توسط سياستمداراني اداره خواهد شد که از ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه حمايت مي‌کنند و وعده نابودي اتحاديه اروپا، مبارزه با مهاجرت و خارج شدن ازسازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) را داده‌اند. هر چند حزب لوپن لحن خود در خصوص برخي مواضع قبلي شديد خود ملايم تر کرده است اما همچنان به مواضع سياسي غرب مشکوک است و پيروزي اين حزب در انتخابات شانس لوپن براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري فرانسه در سال 2027 را افزايش خواهد داد.
لوپن در آستانه کسب قدرت
تحليل موسسه نظرسنجي ايپسوس نشان مي‌دهد نتايج پيش بيني شده براي حزب لوپن فاصله زيادي با کسب قدرت ندارد. حزب اجتماع ملي در دور نخست انتخابات پارلماني فرانسه 33.2 درصد از آرا را کسب کرد که اين مفهوم را داشت که راست افراطي مي‌تواند بين 230 تا 280 کرسي را در پارلمان کسب دارد.
از آنجايي که براي کسب اکثريت مطلق پارلماني به 289 کرسي نياز هست راست افراطي مي‌توان حتي در موقعيتي باشد که در يک هفته دولت را تشکيل داده و جردن باردلا به عنوان نخست وزير تعيين شود. اين رسانه افزود اين که حزب لوپن چقدر به کسب اکثريت پارلماني نزديک است به تصميم مکرون و ساير احزاب فرانسه براي واکنش به اين پيروزي قوي نياز دارند. آيا آنها اختلافات شان را کنار مي‌گذارند و براي شکست دادن راست افراطي بسيج مي‌شوند؟
به نوشته پوليتيکو نامزدهاي ائتلاف «آنسامبل» مکرون که ائتلاف سياسي ليبرال در فرانسه است در نيمي از 577 حوزه انتخابيه اين کشور حذف شده اند و گروه پارلماني ميانه روي مکرون قرار است از 250 نماينده به کمتر از 100 نماينده کاهش يابد. اکنون متحدان ميانه روي او در بسياري از زمينه‌ها با فشار زيادي براي خارج شدن از رقابت مواجه اند و به حاميان خود توصيه مي‌کنند براي شکست دادن راست به ائتلاف جناح چپ راي دهند که شامل راديکال‌هاي چپ افراطي نيز مي‌شود.
ترس از راست افراطي
پوليتيکو در ادامه به اعتراضات در فرانسه به دنبال اعلام اولين نتايج دور نخست انتخابات پارلمان فرانسه اشاره کرد و نوشت هزاران فرانسوي براي ابراز مخالفت با حزب راست افراطي به خيابان‌ها آمدند. اين صحنه يادآور اعتراضات به پيروزي ژان ماري لوپن پدر مارين لوپن بود که به عنوان نامزد حزب جبهه ملي براي رقابت در دور دوم انتخابات رياست جمهوري سال 2022 تاييد شد.
در آن زمان احزاب و راي دهندگان عليه راست افراطي متحد شدند و اختلافات خود را کنار گذاشتند اما سياست‌هاي اروپا در دو دهه قبل بشدت تغيير کرده است.
حزب چپ افراطي فرانسه موسوم به «فرانسه تسليم ناپذير» و رهبر آن، ژان لوک ملانشون، پس از يک سال مبارزه در پارلمان ملي، احتمالاً به عنوان دشمني حتي بزرگتر از لوپن براي ميانه روها ظاهر شده است. مکرون خود بيشتر زمان را در کمپين‌هاي انتخاباتي انتقاد از سياست‌هاي ائتلاف جبهه مردمي جديد کرده که شامل چپ‌هاي افراطي مي‌شود.
اين رسانه افزود براي اين که لوپن به اکثريت مطلق دست يابد، بايد با نمايندگان حزب محافظه کار جمهوري خواهان به توافق برسد. اما اتحاد قبل لوپن با اريک سيوتي، رهبر جمهوريخواهان قبل از انتخابات، واکنش شديدي را از سوي اعضاي با نفوذ حزب برانگيخت.
اين گزارش نتيجه گرفت: اگر انتخابات پارلمان فرانسه نتواند به اکثريت مطلق براي يک حزب دست يابد، پروژه سياسي مکرون ممکن است مدت بيشتري طول بکشد تا نابود شود.
کد مطلب: 218817
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *