۰
دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۹
«مردم سالاری» گزارش می دهد

دو ترديد علی لاريجانی برای کانديداتوری

«حالا ببينيم چه مي‌شود...» اين گزاره آخرين پاسخ علي لاريجاني به سوال خبرنگاران در مورد حضور وي در انتخابات پيش رو است. پاسخي که به عقيده برخي ناظران و کارشناسان سياسي نشان دهنده بالا رفتن احتمال حضور وي در انتخابات رياست جمهوري آتي خواهد بود.
دو ترديد علی لاريجانی برای کانديداتوری
گروه سياسي: «حالا ببينيم چه مي‌شود...» اين گزاره آخرين پاسخ علي لاريجاني به سوال خبرنگاران در مورد حضور وي در انتخابات پيش رو است. پاسخي که به عقيده برخي ناظران و کارشناسان سياسي نشان دهنده بالا رفتن احتمال حضور وي در انتخابات رياست جمهوري آتي خواهد بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پيش از اين نيز شنيده‌ها حاکي از آن بود که علي لاريجاني رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي منتظر چراغ سبز نهاد‌هاي نظارتي نظير شوراي نگهبان است. چرا که در دور قبلي انتخابات رياست جمهوري و در کمال تعجب صلاحيت علي لاريجاني احراز نشد و وي نتوانست به رقابت با سيد ابراهيم رئيسي بپردازد. اما اکنون عطف به پاسخ روز گذشته او به خبرنگاران به نظر مي‌رسد احتمال کانديداتوري وي شدت گرفته است. ضمن آنکه افرادي که به تحليل حرکات بدن و به اصطلاح زبان بدن اعتقاد و علاقه دارند معتقدند که رفتارهاي علي لاريجاني روز گذشته در مراسم افتتاحيه مجلس شوراي اسلامي گواهي بر شدت گرفتن احتمال کانديداتوري وي است. براي مثال تصويري از وي منتشر و وايرال شده که در آن در کنار محمد باقر قاليباف نشسته و شاهد خنده‌هايي از سوي وي هستيم که کمتر سابقه دارد. اما علي لاريجاني براي کانديداتوري دو ترديد جدي دارد.
ترديد نخست وي حتما بحث عبور از خوان شوراي نگهبان است. در اين باره بحث فراوان است. اما اخيرا يکي از نزديکان وي توضيحات مهمي را به سايت تابناک داده است. اين فرد در پاسخ به پرسش تابناک گفت: «هنوز تصميم قطعي براي حضور علي لاريجاني در انتخابات رياست جمهوري گرفته نشده، ولي اين موضوع در حال بررسي است؛ ضمن آنکه رد صلاحيت او در انتخابات گذشته لطمه بزرگي بود؛ بنابراين حضور دوباره وي در عرصه با احتياط بيشتري دنبال مي‌شود.»
وي ادامه داد: «اميدوارم شوراي نگهبان با توجه به شرايط موجود و وحدت ملي شکل گرفته از انتخاب نمايندگان جديد غافل نماند و در راستاي توسعه انتخابات عمل کند. البته شايسته است که لاريجاني نيز شرايط را بسنجد و با اجتناب از تکرار اتفاقات گذشته (رد صلاحيت در انتخابات رياست جمهوري سال 1400) در اين زمينه تصميم بگيرد.»
او توضيح داد: «اگر مردم قصد عملگرايي بر پايه تفکر عقلانيت و اعتدال را داشته باشند، انتخاب لاريجاني توجيه‌پذير است.» اين منبع آگاه در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه مذاکره‌ لاريجاني با شوراي نگهبان در راستاي تاييد صلاحيتش را تاييد مي‌فرماييد، پاسخ داد: «اطميناني به صحت داشتن يا نداشتن اين موضوع ندارم. آنچه محرز است، اين که فعلا حضور يا عدم حضور ايشان در حال بررسي است.»
«لطمه بزرگ» موضوعي است که علي لاريجاني به شدت از تکرار آن ابا دارد و اين درحاليست که شوراي نگهبان از ردصلاحيت چندباره چهره‌هاي سياسي اصلا ابايي ندارد و تجربه نشان داده که تحفظي در اين خصوص ندارد. در واقع سابقه عملکرد شوراي نگهبان ثابت مي‌کند اين نهاد خيلي بعيد است چهره‌اي را که ردصلاحيت کرده چند سال بعد تاييد نمايد و اگر هم نمونه‌هايي هستند بسيار استثنا مي‌باشند.
ترديد دوم علي لاريجاني که اين هم بسيار مهم است بحث حمايت گروه‌هاي سياسي و پايگاه اجتماعي است.علي لاريجاني از منظر فردي در بين عوام مردم چهره جذابي تلقي نمي‌شود و از طرف ديگر نيز در ميان گروه‌هاي سياسي نيز مقبوليت جرياني ندارد. اين فقدان‌ها نيز سبب شده ترديد دوم علي لاريجاني شکل بگيرد تا جايي که شنيده‌ها حاکي از آن است که دراين باره پيغام و پسغام‌هايي ميان وي و برخي احزاب اصلاح طلب شکل گرفته تا بررسي شود در صورت کانديداتوري وي و تاييد صلاحيتش آيا اصلاح طلبان از وي حمايتي خواهند داشت؟
چندي قبل خبرگزاري تسنيم که متعلق به اصولگرايان است خبر مهمي را در اين زمينه منتشر کرد. اين خبرگزاري نوشته بود:« برخي از نزديکان علي لاريجاني مي‌گويند که او تصميم جدي براي کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري دارد.» با اين حال اخبار رسيده به خبرنگار تسنيم حاکيست که لاريجاني علي‌رغم عزم شخصي براي نامزدي، اما نسبت به حمايت جريان‌هاي سياسي از خود دچار ترديد بوده و به همين دليل اعلام نامزدي خود را به تعويق انداخته است.
برخي احزاب اصلاح طلب مثل سازندگي اعلام کرده‌اند که علي لاريجاني يکي از گزينه‌هايي است که درباره او تامل مي‌کنند.
اين خبرگزاري در پايان نيز نوشته بود:«علي لاريجاني در دور قبل نيز علي‌رغم تصور اوليه‌اش به دليل سابقه سياسي خود، با عدم اقبال بدنه اصلاح طلبان مواجه شد؛ به نحويکه برخي شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب نيز تاکيد مي‌کردند اگر لاريجاني تاييد صلاحيت مي‌شد نيز راي نمي‌آورد.»
صرفنظر از آنچه اين خبرگزاري اصولگرا نوشته است به طور کلي و به شکل سنتي جريان اصولگرا همواره مشکل پايگاه مردمي را داشته است. بنابراين علي لاريجاني نيز از اين قاعده مستثني نبوده و هيچ وقت نتوانسته چهر ه اي محبوب در جامعه باشد. بازدارندگي‌هاي علي لاريجاني عليرغم همراهي که در ماجراي برجام با دولت روحاني داشت نيز نتوانست تغييري چشمگيري در شرايط پايگاه اجتماعي او ايجاد کند. از طرف ديگر اصلاح طلبان نيز خاطره تلخي از حمايت از يک چهره غيراصلاح طلب در انتخابات رياست جمهوري دارند. سال 1392 وقتي کانديداي اصلي جريان اصلاحات يعني مرحوم‌هاشمي رفسنجاني ردصلاحيت شد با حمايت آن مرحوم ، اصلاح طلبان تصميم گرفتند ميان حسن روحاني اصولگراي معتدل و عارف اصلاح طلب گزينه نخست را انتخاب کنند. اصلاح طلبان تصور مي‌کردند حسن روحاني مي‌تواند خواسته‌هاي آنان را اعمال کرده و تا حدودي پروژه اصلاحات را جلو ببرد. ولي هرچقدر از دولت حسن روحاني گذشت اصلاح طلبان بيشتر متوجه شدند که قرار نيست از قبال وي اتفاق خاصي رخ دهد. در پايان عمر دولت تدبيرو اميد هم برخي محافظه کاري‌هاي حسن روحاني ميخ آخري بود بر تابوت ايده حمايت از کانديداي غيراصلاح طلب . فلذا خيلي بعيد به نظر مي‌رسد در صورت تاييد صلاحيت علي لاريجاني اصلاح طلبان مجددا کوپن خود را خرج يک غير اصلاح طلب کنند. ضمن آنکه از ياد نبايد ببريم علي لاريجاني به نسبت حسن روحاني به مراتب اصولگراتر است!
کد مطلب: 216840
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *