۰
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۰
وزيرامورخارجه ايران با 6 پيشنهاد به سازمان ملل رفت

جدال ايران و اسرائيل در شورای امنيت

تنش‌هاي ايران و اسرائيل به بالاترين سطح خود در عرصه ديپلماسي و ميدان رسيده است.
جدال ايران و اسرائيل در شورای امنيت
گروه ديپلماسي - علي ودايع: تنش‌هاي ايران و اسرائيل به بالاترين سطح خود در عرصه ديپلماسي و ميدان رسيده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اگرچه بحث درباره انتقام جويي رژيم صهيونيستي در واکنش به وعده صادق ذيل قدرت بازدارندگي ايران گرفتار شده است اما جنگ تن به تن در عرصه ديپلماسي با شدت ادامه دارد.
رايزني‌هاي فشرده تلفني تهران با کشورهاي جهان نشان مي‌دهد که جمهوري اسلامي از همه ظرفيت‌هاي خود استفاده مي‌کند اما جدال در سازمان ملل متحد رنگ و بوي متفاوتي زد و خورد ايران و اسرائيل دارد.
«حسين اميرعبداللهيان» وزير امور خارجه کشورمان در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي نوشت: «در حاشيه حضور در نشست عالي‌رتبه شوراي امنيت سازمان ملل متحد با آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل متحد و همچنين ايمن الصفدي و يان بورگ وزراي امور خارجه اردن و مالت (رئيس دوره‌اي شوراي امنيت) گفت‌وگو داشتم.» رئيس دستگاه ديپلماسي ايران در ديدار با گوترش، عمليات نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران عليه مواضع نظامي رژيم متجاوز صهيونيستي در چهارچوب دفاع مشروع و حقوق بين‌الملل را تشريح کرد و گفت: «با وجودي که ايران قادر بود اين عمليات را در شعاع گسترده‌تري انجام دهد، صرفاً آن بخش از مواضع نظامي رژيم صهيونيستي هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت کشورمان در دمشق صورت گرفته بود.»
اميرعبداللهيان ضمن تشکر از تلاش‌هاي دبيرکل سازمان ملل متحد در کمک به مردم فلسطين افزود: «ناکارآمدي شوراي امنيت و عدم محکوميت حمله رژيم اسرائيل به سفارت ايران در دمشق، موجب شد تنها گزينه‌اي که در برابر کشورم باقي بماند، دفاع مشروع از خود و تنبيه رژيم صهيونيستي بود.»
6 پيشنهاد اميرعبداللهيان
در شوراي امنيت
وزير خارجه ايران در نشست عالي‌رتبه شوراي امنيت ملل متحد در خصوص «وضعيتِ خاورميانه» شامل مسأله فلسطين گفت: طي ماه‌هاي گذشته، شوراي امنيت نشست‌هاي متعددي را براي رسيدگي به جناياتِ جنگيِ ترکيبي و نسل کشي رژيم اسرائيل در غزه برگزار کرده که به‌رغم تصويب سه قطعنامه و يک بيانيه مبني بر درخواست توقف فوري جنگ و ارسال همه‌جانبه کمک به مردم، «هيچ نتيجه عملي» - تکرار مي‌کنم - «هيچ نتيجه عملي» نداشته است.
وي با بيان اين که طي همين مدت، ديوان بين‌المللي دادگستري نيز 2 قرار موقت الزام‌آور صادر کرده که اجراي کامل آن‌ها «عملاً» و حداقل، مستلزم قطع کامل حملات اسرائيل و باز شدن تمام راه‌ها از جمله مسيرهاي زميني براي کمک‌رساني است، خاطرنشان کرد: در همين مدت، رژيم اسرائيل با وحشي‌گري تمام به کشتار و تخريب ادامه داده که شهادت بيش از 34 هزار نفر غيرنظاميِ فلسطينيِ که اکثر آنها زن و کودک‌اند و مجروح شدن ده‌ها هزار نفر، جابجايي اجباري جمعيت غزه، و تخريب عامدانه بيش از 70 درصد مناطق مسکوني و زيرساخت‌ها شامل بيمارستان‌ها، مساجد و کليساها، مراکز آموزشي و اماکن تاريخي و فرهنگي، هدف قرار دادن کاروان‌هاي امدادرساني و امدادرسانان و کشتار امدادگران آشپزخانه مرکزي جهان تنها بخشي از آثار ويرانگر آن است.
اميرعبداللهيان در نشست شوراي امنيت از نقض پروتکل‌هاي بين‌المللي امنيت اماکن ديپلماتيک در حمله به کنسولگري ايران و ضعف سازمان ملل در واکنش به درخواست‌هاي ايران به شدت انتقاد کرد. وي همچنين در دفاع از عمليات وعده صادق گفت: طراحي سنجيده، دقيق و حاوي پيام اقدام ما در حمله محدود و حداقلي نيروهاي مسلح کشورم در چارچوب حقوق بين‌الملل و دفاع مشروع و خسارات وارده به اهداف مشخص نظامي و عدم تعرض به مناطق غير نظامي، درستي اين ارزيابي و متناسب بودن حمله و البته اصابت دقيق آن به هدف را تضمين کرد.
وي با بيان اين که به ياد داشته باشيم، امنيت منطقه، امنيت جهان و امنيت همه ماست، اظهار کرد: در اين چارچوب، قوياً از شوراي امنيت انتظار مي‌رود با تصويب يک قطعنامه جامع، قاطع و تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، نسبت به اين موارد اقدام کند:
1- برقراري آتش‌بس فوري، کامل، بي‌قيد و شرط و دائم در تمام مناطق غزه از جمله در رفح؛ و حتي کرانه باختري
2- رفع کامل محاصره انساني غزه؛
3- تبادل انساني اسرا؛
4- موظف ساختن رژيم به خروج فوري، کامل و غيرمشروط تمامي نيروهاي نظامي و ادوات و تجهيزات آنها از غزه و ضرورت بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود؛
5- اعمال تحريم جامع و فوري تسليحاتي عليه رژيم اسرائيل؛
6- حمايت از قرار موقت الزام آور ديوان بين‌الملل دادگستري و فراهم ساختن زمينه محاکمه و مجازات تمامي آمران، عاملان و حاميان جنايات اسرائيل به دليل ارتکاب نسل‌کشي، کشتار هدفمند خبرنگاران، کارکنان نهادهاي مردمي خدمات رساني، کاربرد مکرر سلاح‌هاي غيرمتعارف از جمله بمب‌هاي فسفري و تهديد مکرر مقامات رژيم اسرائيل به استفاده از بمب هسته‌اي در غزه.
 
لفاظي نماينده رژيم صهيونيستي
 
رسانههاي الجزايري خبر دادند «احمد عطاف» وزير خارجه اين کشور هنگام سخنراني «گيلعاد اردان» نماينده رژيم اسرائيل در شوراي امنيت، جلسه را ترک کرده است.
نماينده اسرائيل در سازمان ملل در جلسه شوراي امنيت نهايت تلاش خود را براي فتنه انگيزي و نفرت پراکني بکار بست و از سياست مسئولان اين رژيم در محافل عربي و اسلامي پرده برداشت.  حبيب عزالدين گزارشگر شبکه الميادين با اشاره به اظهارات اردان که تصاوير ويدئويي از عبور موشک‌هاي ايران از فراز مسجد الاقصي را نشان مي‌داد گزارش داد: نماينده اسرائيل طي سخنراني در جلسه شوراي امنيت که براي تحريک آفريني عليه ايران تلاش مي‌کرد، از مسائلي پرده برداشت که در منطقه روي داد و منطقه به مدت زيادي با آن دست و پنجه نرم کرد. خاک منطقه، خون مردم و آينده آن بهاي سنگيني بود که در اين راه پرداخته شد. نماينده رژيم اشغالگر از ايجاد فتنه‌اي با تأمين مالي برخي رژيم‌ها پرده برداشت که طي آن بسياري جان باختند. تل آويو همواره گفتمان تحريک آميز عليه گروه‌ها و مذاهب را اتخاذ کرده و پيراهن متحدان و اتباعش را بر آن پوشانده است.  گزارشگر الميادين با اشاره به اظهارات نماينده رژيم صهيونيستي که ايران را با رايش سوم مقايسه کرد و مدعي شده بود ايران هيچ اهميتي براي اسلام و مسلمانان قائل نيست و به هر طرفي که در برابر آن مي‌ايستد، حمله مي‌کند، گفت: چيزي که نماينده اسرائيل درباره آن سخن گفت، نشان دهنده طرح اصلي اسرائيل است که با فريبکاري در خصوص آن شعار مي‌دهد. او افزود: اسرائيل که در طول ده‌ها سال، به مسلمانان و مسيحيان هتک حرمت و به مقدسات آنها توهين کرد، اکنون مدعي شده است که نگهبان مرز‌هاي آنهاست. اين نمايش مسخره‌اي است که پشت پرده آن فاش شد. دستي که بند‌هاي عروسک نفرت پراکني سازمان يافته آن را تکان مي‌دهد و براساس اصل «تفرقه بينداز و حکومت کن» عمل مي‌کند، رسوا شد.
 
تاکيد ايران بر پاسخ سريع به هر اقدام اسرائيل
 
«حسين اميرعبداللهيان»، وزير امور خارجه ايران در گفتگو با سيانان تاکيد کرد که پاسخ ما به رژيم اسرائيل محدود و حداقلي بود و ميتوانستيم پاسخ بزرگتري بدهيم.
وزير خارجه همچنين تاکيد کرد که در نامه‌اي به کاخ سفيد اطمينان خاطر داديم که اشتباه فاحش رژيم اسرائيل با پاسخ قاطع ايران مواجه خواهد شد.
به گفته اميرعبداللهيان، اگر رژيم اسرائيل اقداماتي عليه منافع ايران دهد، پاسخ ما فوري و در بالاترين سطح خواهد بود.
وزير امورخارجه در گفتگو با سي. ان. ان تاکيد کرد که ما به دنبال بحران در خاورميانه نيستيم و اميدواريم رژيم اسرائيل اشتباه فاحش را تکرار نکند.
پيش از اين نيز، حسين امير عبد اللهيان رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان در حاشيه نشست شوراي امنيت سازمان ملل عمليات نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران عليه مواضع نظامي رژيم متجاوز صهيونيستي در چهارچوب دفاع مشروع و حقوق بين‌الملل را تشريح کرد و گفته بود: با وجودي که ايران قادر بود اين عمليات را در شعاع گسترده‌تري انجام دهد، صرفاً آن بخش از مواضع نظامي رژيم صهيونيستي هدف قرار داده شد که از آنجا حمله به سفارت کشورمان در دمشق صورت گرفته بود.
اميرعبداللهيان ضمن تشکر از تلاش‌هاي دبيرکل سازمان ملل متحد در کمک به مردم فلسطين افزود: ناکارآمدي شوراي امنيت و عدم محکوميت حمله رژيم اسرائيل به سفارت ايران در دمشق، موجب شد تنها گزينه‌اي که در برابر کشورم باقي بماند، دفاع مشروع از خود و تنبيه رژيم صهيونيستي بود. وزير امور خارجه کشورمان ضمن يادآوري اينکه امنيت منطقه براي جمهوري اسلامي ايران از اهميت بسزايي برخوردار است، تاکيد کرد که رژيم صهيونيستي با حمايت آمريکا و متحدانش در حال قتل عام و نسل کشي کودکان و زنان
بي‌دفاع فلسطيني در غزه است.
کد مطلب: 214886
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *