۰
شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۲

علت چشمک زدن درجه یخچال چیست؟

چشمک زدن درجه یخچال معمولاً به معنای دمای بالا یا کمی پایین تر از حالت عادی است که در صورت عدم توجه و رسیدگی به آن ممکن است دستگاه با مشکلات جدی تر که مستلزم صرف هزینه های زیاد برای تعمیر هستند روبرو شود.
علت چشمک زدن درجه یخچال چیست؟

دلایل چشمک زدن درجه یخچال چیست؟

دلایل چشمک زدن درجه یخچال می‌تواند به عوامل مختلفی برگردد. در زیر تعدادی از این دلایل را ذکر می‌کنم:

1 . تنظیمات نادرست دما

اگر تنظیمات دمای یخچال در حالت نادرست قرار داشته باشد باعث چشمک زدن درجه می‌شود. بررسی و تنظیم مجدد تنظیمات دما به حالت مناسب می‌تواند این مشکل را حل کند.

2 . دمای بیش از حد محیط

اگر یخچال در محیطی با دمای بالا قرار دارد، ممکن است دمای داخلی آن نیز بیش از حد افزایش یابد و باعث چشمک زدن درجه یخچال شود. در این صورت، مکان قرار دادن یخچال در محیطی با دمای مناسب می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

3 . خرابی سیستم خنک کننده

خرابی یا عدم عملکرد صحیح در قطعات سیستم خنک کننده یخچال می‌تواند باعث چشمک زدن درجه این دستگاه ها شود. این خرابی‌ها ممکن است شامل فن‌های خنک کننده، کمپرسور، کویل‌های خنک کننده و سایر قطعات مربوطه باشد. در این صورت، تعمیر و خدمات تخصصی مورد نیاز است.

برخی از این مشکلات شامل موارد زیر است:

- خرابی فن‌ها 

 فن‌های سیستم خنک ‌کننده در یخچال برای جریان هوا و خنک ‌کردن قطعات استفاده می‌ شوند. در صورت خرابی یا عدم عملکرد صحیح فن‌ها، جریان هوا کاهش می‌یابد و دمای داخل یخچال بالا می ‌رود و در نتیجه باعث چشمک زدن درجه یخچال می شود.

- مشکل در کمپرسور 

 کمپرسور در یخچال برای فشرده کردن و گرم کردن ماده خنک‌کننده استفاده می‌شود. اگر کمپرسور خراب شود یا عملکرد نادرستی داشته باشد، ممکن است قدرت خنک‌کنندگی آن کاهش یابد و چشمک زدن درجه رخ دهد.

- نشتی ماده خنک‌کننده 

 در صورت وجود نشتی در سیستم خنک‌کننده یخچال ، ماده خنک‌کننده می‌تواند به‌طور غیرمنظم جریان کند یا کمیت آن کاهش یابد. این موضوع باعث عملکرد نامناسب سیستم خنک‌کننده می‌شود و باعث چشمک زدن درجه یخچال می شود .

- بسته شدن مسیر هوا

 اگر مسیر هوا در داخل یخچال به دلیل تجمع یخ و یا مواد خارجی مسدود شود، جریان هوا متوقف می‌شود و دمای یخچال تغییر می‌کند و در نتیجه چشمک زدن درجه رخ می‌دهد.

4 . مشکلات در مسیر هوا

مشکلات در مسیر هوا در یخچال می‌توانند به چشمک زدن درجه منجر شوند. در یخچال ، جریان هوای مناسب برای خنک‌کننده و فریزر بسیار مهم است. اگر مسیر هوا مسدود شود یا مانعی در جریان هوا وجود داشته باشد، میزان خنکی و توزیع یکنواخت دما در یخچال مختل می‌شود و نتیجه آن می‌تواند چشمک زدن درجه باشد.

دلایل ممکن برای مشکلات در مسیر هوا شامل موارد زیر می‌شوند:

- مسدود شدن مسیر هوا 

 انسداد یا بلاک شدن مسیر هوا در یخچال می‌تواند به دلیل تجمع یخ، لجن، خاک و سایر ذرات موجود باشد.

- خرابی فن‌ها 

 فن‌های خنک‌کننده یا فن‌های هوادهی داخل یخچال در صورت خرابی یا کار نکردن به درستی، می‌توانند مانع از جریان هوا شوند و باعث چشمک زدن درجه شوند.

- درب ها 

 درب های یخچال و فریزر باید به درستی بسته شوند تا جریان هوا از بین نرود. در صورت وجود درز در درب ها ، جریان هوا ممکن است متوقف شده و به چشمک زدن درجه منجر شود.

5 . خرابی سنسورها و ترموستات

خرابی سنسورها و ترموستات در یخچال می‌تواند به چشمک زدن درجه و عملکرد نامناسب یخچال منجر شود. این مشکلات ممکن است به دلیل عدم تشخیص صحیح دما یا رطوبت در داخل یخچال و عدم کنترل صحیح سیستم خنک‌کننده رخ دهند. 

هنگام چشمک زدن درجه یخچال توجه به چه نکاتی ضروری است؟

هنگامی که درجه یخچال چشمک می‌زند، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

- بررسی منابع برق 

 ابتدا اطمینان حاصل کنید که یخچال به درستی به منبع برق متصل است و تامین برق به آن انجام می‌شود. اگر برق قطع است یا سیستم تأمین برق دچار خرابی شده است، ممکن است چشمک زدن درجه رخ دهد.

- بررسی دما 

 بررسی کنید که دمای داخل یخچال به درستی تنظیم شده باشد. اگر دمای یخچال خیلی بالا یا خیلی پایین است، می‌تواند به چشمک زدن درجه یخچال که نشانه‌ای از مشکل در تنظیمات دما است ، اشاره داشته باشد.

- بررسی فن‌ها 

 بررسی کنید که فن‌های خنک‌کننده درون یخچال به درستی کار می‌کنند. اگر فن‌ها خراب یا مسدود شده‌اند، چشمک زدن درجه را ممکن است تحریک کنند.

- بررسی کمپرسور

 اگر صدای غیرعادی از کمپرسور می‌شنوید یا کمپرسور به طور کلی کار نمی‌کند، این می‌تواند علت چشمک زدن درجه باشد. در این صورت، بهتر است تعمیر کمپرسور توسط تکنسین متخصص صورت گیرد.

- تماس با تعمیرکار مجاز 

اگر پس از بررسی کردن موارد بالا هنوز هم چشمک زدن درجه ادامه دارد، بهتر است با تعمیرکار مجاز یا خدمات پس از فروش یخچال خود تماس بگیرید و مشکل را گزارش دهید.
نیکان سرویس تعمیرگاه تخصصی یخچال است که تعمیر یخچال در فردیس و همچنین تعمیر یخچال در مارلیک را در منزل انجام می دهد . لذا برای درخواست تعمیرکار در محل ، کافی است با نیکان سرویس تماس بگیرید. 09127992368

کد مطلب: 200037
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *