۰
جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۹

قمار ترامپ با رولت روسی

علی ودایع
حال و روز جامعه جهانی خوب نیست. اگر تا همین دیروز بزرگ ترین کابوس مردم کشورهای مختلف این بود که در حملات تروریستی کشته شوند امروز سایه جنگ جهانی سوم در چهارگوشه جهان سنگینی می کند. رئیس جمهوری آمریکا زمانی که مشغول صرف ناهار با همتای چینی خود در پکن بود فرمان حمله به سوریه را صادر کرد.
قمار ترامپ با رولت روسی
حال و روز جامعه جهانی خوب نیست. اگر تا همین دیروز بزرگ ترین کابوس مردم کشورهای مختلف این بود که در حملات تروریستی کشته شوند امروز سایه جنگ جهانی سوم در چهارگوشه جهان سنگینی می کند. رئیس جمهوری آمریکا زمانی که مشغول صرف ناهار با همتای چینی خود در پکن بود فرمان حمله به سوریه را صادر کرد.
منهای ظاهر حمله موشکی ناوگان آمریکا ، فرمان دونالد ترامپ را می توان متاثر از نقش روسیه و چین در معادلات بازنویسی شده جنگ سرد بررسی کرد.
رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته برای کره شمالی اقدام به رجزخوانی شدیدالحنی کرد که چین را نشانه گرفته بود. ترامپ تلاش می کند با اهرم اقتصادی و پیش کشیدن حمله نظامی به پیونگ یانگ در خاوردور قدرت نمایی کند. واشنگتن از پیشروی پکن در دریای چین جنوبی در مجمع الجزایر اسپراتلی واهمه دارد. برای ترامپ توسعه موشکی کره شمالی اهمیت چندانی ندارد زیرا می داند که در واقعیت پیونگ یانگ تنها سئول و توکیو را نشانه گرفته است. او بهانه تنش های اقتصادی را در کنار مساله کره شمالی پیش کشیده است اما در حقیقت با مشت آهنین به دنبال یقه گیری از اژدهای زرد است. قطعا حرف های ترامپ زمان صرف ناهار با شی جین پینگ برای چینی ها به شدت آزار دهنده بوده است اما آنها فعلا واکنش سختی نشان نداده اند. اساسا فرآیند تصمیم گیری در پکن نیازمند زمان است و ترامپ می خواهد از این نقطه ضعف نهایت بهره را کسب کند.رئیس جمهوری آمریکا به موازات استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی به دنبال انتقال جنگ افزارهای اتمی به ژاپن است تا چین و کره شمالی را همزمان مورد تهدید قرار دهد.
حمله آمریکا به سوریه بیش از آن که دمشق را نشانه گرفته باشد منافع کرملین را در سوریه مورد تهاجم قرار داده است. صهیونیست ها و سعودی ها ذوق مرگ شده اند که نیروی هوایی بشار اسد تضعیف شده است یا حتی ایران مورد تهدید قرار گرفته است غافل از آن که اقدام ترامپ را باید در چارچوب جنگ سردی تحلیل کرد که در زمان اوباما با انقلاب آبی اوکراین آغاز شد.
ترامپ سیاستمدار نیست و یک کازینودار است که عادت به قمار دارد. رئیس جمهوری آمریکا اگرچه ظاهرا جمهوری خواه است اما او را در باطن باید فرزند جنبش تی پارتی قلمداد کرد. ملی گرایان آمریکایی که تحت عنوان تی پارتی گردهم جمع شده اند به هیچ قاعده و استراتژی پایبند نیستند و گلوله را تنها راه تامین ارزش های آمریکایی می دانند.
ترامپ گمان می کند که با حمله مستقیم به روسیه در سوریه می تواند کرملین را وادار به عقب نشینی کند. مسکو در مسئله انقلاب اوکراین و شبه جزیره کریمه نشان داد که در منافع ژئوپلیتیکی خود حاضر است تا پای جنگ جهانی هم پیش برود. کرملین در مورد فرودگاه لاذقیه و بندرطرطوس حاضر است با هر کشوری وارد جنگ شود.
منهای تمام معادلات ، فرمان حمله ترامپ را می توان به قمار با رولت روسی تشبیه کرد که نتیجه آن به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست. ولادیمیرپوتین اگرچه نتیجه انتخابات آمریکا را به امید شرکای تجاری خود در کنار ترامپ به نفع موطلایی خشمگین رقم زده بود اما فردا مجبور به قمار برای مرگ و زندگی کرملین خواهد شد. اروپایی ها که درباره اتحادیه اروپایی با ترامپ درگیر جنگ لفظی هستند اگرچه ظاهرا برای ترامپ لبخند می زنند اما آنها هم در راهروهای بروکسل نگران وقوع جنگ جهانی هستند.
اگر خصلت معامله گری ترامپ را پررنگ تر از خصلت ویرانگری وی بدانیم ، رئیس جمهوری آمریکا دنبال تحمیل یک معامله به روسیه با لحاظ کردن منافع کرملین در سوریه در قبال خیانت روسیه به ایران است. جنگ سوریه از ابتدای شکل گیری بهانه ای برای حمله به ایران بود و تهدید منافع روسیه بود اما حالا ترامپ دنبال یک سره کردن کار است.
روسیه که در ماجرای صدور قطعنامه علیه ایران در سال 2008دست خود را در مقابل آمریکا بالا برده بود تا یولیاتیموشنکو در اوکراین ساقط شود می داند که واشنگتن خیلی زود در موضوع دیگری همانند کریمه یا آسیای میانه سراغ کرملین خواهد رفت. اگرچه آن که های و هوی بیشتری دارد ، تهدیدات کمتری را عملیاتی می کند اما ایران در قمار ترامپ با رولت روسی باید خود را برای هر اتفاقی آماده کند.
کد مطلب: 68045
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *