۲
سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۵

20 نکته در مورد سخنان جدید احمدی نژاد

حمیدرضا شکوهی
20 نکته در مورد سخنان جدید احمدی نژاد
با توجه به انتخاب دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری و پایان دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، دیگر تصور نمی کردم ضرورتی ایجاد شود تا باز هم درباره آقای احمدی نژاد بنویسم، چرا که به اندازه کافی در مورد عملکرد و اظهارات او و دولتش گفته و نوشته ایم. اما سخنان یکشنبه شب او از صدا و سیما، آنقدر عجیب بود که مرا مجاب کرد یک بار دیگر درباره رییس جمهوری بنویسم که هنوز هم خودش و دولتش را جزو اولینها و بهترینها می داند. گفت و گوی تلویزیونی اخیر احمدی نژاد چند نکته مهم داشت که آنها را به طور خلاصه ذکر می کنم:
۱-آقای احمدی نژاد در سخنان خود بار دیگر بر قانونمداری دولت تاکید کرد و حتی انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی را در راستای همین امر توصیف کرد و حتی ادعا کرد که با انحلال این سازمان، دولت در امر برنامه ریزی عملکرد بهتری داشته است. در حالیکه آنچه مهم است نتیجه عملکرد دولت است که در حوزه مدیریت و برنامه ریزی بسیار پرانتقاد بوده و حاصلش را در ضعف برنامه ریزی در دولتهای نهم و دهم شاهد بوده ایم؛ بطوریکه اغلب کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اخیر و بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران، مهمترین اولویت دولت آینده را ایجاد مجدد این سازمان بیان کرده اند.
۲-آقای احمدی نژاد در راستای سخن قبلی مبنی بر عدم تاثیرگذاری منفی انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نگاه برنامه ای دولت خود را از ویژگیهای دولت برشمرد اما مثالی که در این مورد مطرح کرد مثال بسیار جالبی بود. او گفت که هشت سال پیش موبایل ۲ میلیون تومان بود، اما الان با چند هزار تومان می توان یک سیم کارت خرید. طبیعیتا بسیاری از پیشرفتها صرفا مرتبط با عملکرد دولتها نیست بلکه گذر زمان شرایطی ایجاد می کند که پیرو پیشرفتهای اقتصادی و فناوری در جهان، دسترسی به برخی از فناوریهایی که در گذشته میسر نبود یا با هزینه بالایی امکانپذیر می شد، با سهولت ممکن شود. موبایل هم چنین شرایطی دارد و افزایش تعداد سیم کارت یا کاهش قیمت آن، چندان ارتباطی با عملکرد دولت ندارد. این مثال، شبیه این است که بگوییم ۴۰ سال پیش، فقط ۱۰ هزار خانوار تلویزیون رنگی داشتند و امروز همه تلویزیون رنگی دارند، یا اینکه بگوییم در زمان دولت پنجم، تلویزیونها، کنترل از راه دور نداشتند ولی الان همه این تلویزیونها کنترل از راه دور دارند و این حاصل عملکرد مثبت دولت است. کاهش قیمت موبایل یا افزایش تعداد سیم کارت تلفن همراه نمی تواند معیاری برای "عملکرد برنامه محور" دولت باشد.
۳-آقای احمدی نژاد باز هم از تغییر پیاپی وزرا حمایت کرد و این تغییرات را به تغییر بازیکنان یک تیم فوتبال نسبت داد که در آخرین دقایق بازی هم می توان بازیکنی را تغییر داد. در حالیکه این مثال احمدی نژاد که پیش از این هم مطرح شده بود مقایسه صحیحی نیست و اصولا تغییر بازیکنان یک تیم فوتبال را نمی توان با تغییر وزرا مقایسه کرد. ضمن اینکه آقای احمدی نژاد یک موضوع مهم را هم ناگفته باقی گذاشت و آن هم دلیل اصلی تغییر ناگهانی برخی وزرا بود که همان مخالفت با اسفندیار رحیم مشایی است که برخی وزرای برکنار شده، آن را به روشنی بیان کرده اند اما باز هم آقای احمدی نژاد از کنار آن عبور کرد.
۴-آقای احمدی نژاد مهمترین معیار عدالت محوری دولت خود را پرداخت سهام عدالت اعلام کرد اما نگفت که چرا طی سالهای اخیر فقط یکبار سود سهام عدالت به مردم پرداخت شده است و نمود بیرونی این معیار عدالت دولت احمدی نژاد چه بوده است؟
۵-آقای احمدی نژاد در سخنان خود از مسکن مهر سخن گفت و این نکته را مطرح کرد که برای اولین بار، تعداد مسکن در کشور از تعداد خانوار پیشی گرفته است. اما این نکته را نگفت که ساخت مسکن مهر و افزایش تعداد مسکن نسبت به خانوار چه فایده ای برای اجاره نشینها بویژه در شهرهای بزرگ داشته است؟ میزان رشد قیمت مسکن و اجاره بها در دولت فعلی بیسابقه بوده و موجب شده مردم بیش از هر زمان دیگری از افزایش قیمت مسکن آسیب ببینند. به عنوان یک نمونه دم دستی،خودم را مثال می زنم که نه تنها در دولت آقای احمدی نژاد نتوانستم خانه ای خریداری کنم بلکه امسال مجبورم حداقل ۶۰ درصد بیش از پارسال هزینه اجاره بها پرداخت کنم. در سالهای قبل نیز چنین معادله ای بر زندگی من حاکم بوده است و هر سال کمتر از ۲۰ درصد افزایش درآمد داشته ام اما هر سال بین ۵۰ تا ۷۰ درصد اجاره بهای بیشتری پرداخت کرده ام. این است عدالت ادعایی آقای احمدی نژاد در بخش مسکن؟
۶-آقای احمدی نژاد از آشتی دادن صنعت و دانشگاه در قالب ایجاد معاونت علمی و فناوری رییس جمهور سخن گفت اما مگر صرفا با ایجاد یک معاونت می توان ادعا کرد صنعت و دانشگاه با هم آشتی کرده اند؟ اصلا نتیجه عملی و کاربردی ایجاد این معاونت چیست؟
۷-آقای احمدی نژاد در شرایطی از ساخت داروهای نوترکیب و جدید به عنوان یکی از دستاوردهای دولتش یاد کرد که همین چند روز پیش یکی از مسئولان مربوطه اعلام کرد از ۳۵ داروی رونمایی شده توسط دولت طی دو سال گذشته فقط ۳ دارو به تولید رسیده اند. آیا این رونمایی ها یک کار تبلیغاتی نبوده است؟
۸-آقای احمدی نژاد از کنترل مصرف بنزین و گاز سخن گفت و بر این نکته تاکید کرد که با وجود سه برابر شدن تعداد خودروها در کشور، مصرف سوخت کاهش یافته است. اما نکته ای که در این زمینه مغفول مانده و کسی در مورد آن توضیحی نمی دهد این است که مبالغ میلیاردی حاصل از صرفه جویی به کجا رفته است؟ قطعا این مبالغ میلیاردی صرف سرمایه گذاریهای زیربنایی در حوزه نفت و گاز نشده است که اگر اینگونه بود، هم اکنون شاهد موج عظیمی از پروژه های نیمه کاره در این حوزه نبودیم. از فازهای میدان گازی پارس جنوبی که برخی با گذشت بیش از ۶۰ ماه از آغاز عملیات اجرایی همچنان نیمه تمام است، تا پالایشگاه ستاره خلیج فارس که اتفاقا آقای احمدی نژاد در سخنان خود آن را یکی از دستاوردهای دولتش برشمرد درحالیکه از موعد افتتاح این پروژه بیش از دو سال سپری شده اما هنوز در نیمه راه است.
۹-آقای احمدی نژاد در سخنان خود بارها بر قانونمندی دولتش تاکید کرد و دولت خود را قانونگرا توصیف کرد اما وقتی به موضوع هدفمندی یارانه ها رسید عملا قانون را نادیده گرفت و برخلاف قانون مصوب مجلس که اجرای قانون هدفمندی را مرحله به مرحله اعلام کرده، باز هم در درخواستی غیر قانونی گفت که قانون هدفمندی باید در همان مرحله اول به طور کامل اجرا می شد. معلوم نیست ما باید قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟ اگر دولت قانونمند است پس چرا نمی خواسته به قانون مصوب مجلس درباره هدفمندی یارانه ها عمل کند و اگر به این قانون اعتقادی ندارد و هر قانونی را که خودش بپسندد اجرا می کند، پس چرا خود را قانونگرا می داند؟
۱۰-آقای احمدی نژاد در جملات جالبی ادعا کرد که خودباوری علمی، امید، شجاعت، خودآگاهی و همبستگی ملی در کشور، امروز بالاتر از سال ۸۴ است و این امر را از دستاوردهای دولتش برشمرد. به راستی آقای احمدی نژاد چه معیاری برای سنجش این فاکتورها داشته که ادعایی اینچنین بزرگ را مطرح کرده و در مورد دلیلش برای ذکر این ادعا می گوید:"من اینگونه احساس می کنم"؟
۱۱-او در مورد ازدیاد نسل هم صحبت کرد و گفت که اولین کسی که خطر انقراض نسل را مطرح کرد من بودم و به همین دلیل دولت برنامه ریزی کرد تا این خطر رفع شود. اما آنچه توسط آقای احمدی نژاد ناگفته باقی ماند این بود که وقتی مردم رفاه اقتصادی را احساس نکنند و مشکلات اقتصادی هر روز بیش از گذشته بر گرده مردم سنگینی کند، مردم تمایلی برای ازدیاد نسل نخواهند داشت. معلوم نیست منظور آقای احمدی نژاد از برنامه ریزی برای ازدیاد نسل چیست؟ فقط ترغیب مردم به فرزندآوری است یا برای افزایش رفاه اقتصادی مردم هم برنامه ریزی شده؟ شواهد که نشان می دهد کاری برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم و افزایش رفاه صورت نگرفته و به همین دلیل هم شاهد رشد تورم و بیکاری و افزایش هزینه های ضروری زندگی مردم هستیم.
۱۲-در حوزه فرهنگی هم آقای احمدی نژاد دستاوردهایش را برشمرد اما نگفت چرا مهمترین تشکل صنفی هنرمندان سینما که همان خانه سینماست در دولت او تعطیل شد و چرا او آنقدر دیر و با تاخیر طولانی، بر ضرورت بازگشایی آن تاکید کرد و چرا علیرغم دستور او، زیر مجموعه دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان مخالف بازگشایی خانه سینماست؟
۱۳-آقای احمدی نژاد یکی از دستاوردهای دولت خود را کاهش تصادفات رانندگی به دلیل بهبود وضعیت جاده ها ذکر کرد و مدعی شد هم اکنون در نسبت بین کشته های حوادث رانندگی به میزان تردد جزو بهترینهای آسیا هستیم و به زودی در بین بهترینهای دنیا قرار می گیریم. این درحالیست که ایران همچنان از نظر تعداد تلفات حوادث رانندگی جزو ۱۰ کشور اول دنیاست و جاده هایی هم که توسط دولت کنونی ساخته شده اغلب فاقد استانداردهای روز دنیاست بطوریکه مثلا جاده قم – گرمسار به دلیل غیراستانداردبودن، در فاصله کوتاهی پس از افتتاح، به دلیل حوادث شدید رانندگی به روی خودروهای سنگین بسته شد و پس از مدتی که حوادث رانندگی در این جاده ادامه داشت، هم اکنون به طور کامل مسدود شده است. یا چندی پیش فرمانده نیروی انتظامی، آزادراه تازه تاسیس همدان را یکی از راههای غیر استاندارد ذکر کرده بود و نمونه های دیگری از این دست. جاده های مهم کشور هم هنوز نیمه کاره هستند مثل آزادراه تهران – شمال که در دولت کنونی چند بار بین پیمانکاران داخلی و چینی دست به دست شده است. آقای احمدی نژاد از کدام کارنامه جاده ای که به زعم او موجب کاهش تصادفات شده سخن می گوید؟
۱۴-آقای احمدی نژاد در ادعای عجیب دیگری گفت که قبل از دولت نهم در کشور با قطعی برنامه ریزی شده برق در کشور مواجه بودیم که در دولت او این مشکل رفع شد. اولا قطعی برنامه ریزی شده برق مربوط به دهه ۱۳۶۰ خورشیدی بود نه سالهای قبل از ۸۴ و ثانیا، ایشان مثل اینکه قطعی طولانی برق در تابستان سال ۸۷ را فراموش کرده است که به نقطه اوج خود پس از دوران جنگ تحمیلی رسیده بود.
۱۵-آقای احمدی نژاد ادعای جالب دیگری هم مطرح کرد و گفت که دیگران فقط وعده دادند اما ما عمل کردیم و انتقال آب دریای خزر به مناطق مرکزی و انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه را برنامه ریزی کردیم. آیا کاری را که هنوز انجام نشده، می توان یک وعده عملی شده نامید؟ وضع ناگوار دریاچه ارومیه را امروز همه مردم می دانند. برای انتقال آب خزر به مناطق مرکزی هم هنوز اقدام خاصی انجام نشده است. آقای احمدی نژاد از عملی شدن کدام وعده سخن می گوید؟
۱۶-افتخار آقای احمدی نژاد به ۱۱۵ مسافرت خارجی که مقصد اغلب آنها کشورهای ناشناخته آفریقایی و دوستان آمریکای جنوبی بود، در کنار تاکید او بر روی صحبت کردن با ملتها به جای دولتها، درحالیست که دیپلماسی به معنای تعامل دولتها با یکدیگر است نه دولتها با ملتها و اگر سخن از دیپلماسی عمومی هم به میان بیاید، منظور تعامل ملتهاست. اما به راستی حاصل این همه سفرهای خارجی و از جمله ۸ سفر به مجمع عمومی سازمان ملل و ارتباط او با ملتها چه بوده است؟ افزایش فشارها و تحریمها و تهدیدها بر ضد جمهوری اسلامی ایران. آیا غیر از این است؟ در همین راستا ایشان طرح ایده مدیریت مشترک جهانی را به عنوان یکی از افتخارات دولتش ذکر کرد اما طرح این ایده چه دستاوردی داشت؟
۱۷-آقای احمدی نژاد بار دیگر البته بدون ذکر نام، از عملکرد مشایی حمایت کرد و گفت که کاندیدایی که از دولت ردصلاحیت شد کارنامه درخشانی داشت و چه بسا اگر تایید صلاحیت می شد رای می آورد. اگر از حاشیه های پیرامون آقای مشایی بگذریم، از کنار کارنامه عملکرد ضعیف او در دولت نهم در سازمان گردشگری نمی توانیم با بی تفاوتی عبور کنیم. مشایی گفته بود آنقدر هتل ۵ ستاره در کشور می سازیم که کسی نتواند آن را بشمارد و در دوره او وعده ساخت ۲۰۰۰ سرویس بهداشتی بین راهی مطرح شد و وعده های بیشمار دیگر. اما این یار نزدیک آقای احمدی نژاد با کارنامه درخشانش کدامیک از وعده هایش را عملی کرد؟
۱۸-آقای احمدی نژاد باز هم بر پاکدستی دولت تاکید کرد و جلوگیری از ریخت و پاش را از ویژگیهای دولتش برشمرد. اما نگفت قضیه دخالت دولت و نزدیکان رییس دولت در ماجرای تخلف مالی ۳۰۰۰ میلیاردی و پرونده بیمه و ... چه بود؟ انگار نه انگار که نام نزدیکترین همراهان آقای احمدی نژاد در دولت در این پرونده ها مطرح شده بود.
۱۹-ادعای سفرهای هوایی اعضای کابینه به اندازه ساعت موظف پروازهای یک خلبان در طول ۳۰ سال خدمت هم از آن دست ادعاهای جالب رییس دولت بود. چراکه این دستاوردی نیست که دولت به آن افتخار کند. مهم این است که این سفرهای پرشمار چه فایده و دستاوردی برای ملت و کشور داشته است؟ از آن مهمتر طرح این موضوع توسط آقای احمدی نژاد در مورد هلیکوپتر حامل او که برای اولین بار یک هلیکوپتر به سیم گیر کرد و سقوط نکرد هم نکته جالبی بود.
۲۰-نکات بیشتری می توان در مورد اظهارات اخیر آقای احمدی نژاد مطرح کرد اما از کنار آنها می گذرم و به ادعای بزرگ ایشان می رسم؛ ادعای ارائه الگوی جدیدی از مدیریت توسط دولت! طبیعتا اگر منظور از ارائه الگوی جدید مدیریت توسط دولت فعلی، خرق عادتها و انجام امور عجیب و خلق الساعه و مواردی است که در نکات قبلی ذکر کردم، شاید بتوان آن را پذیرفت، چرا که الگوی جدید مدیریت ضرورتا به معنای الگوی مثبت و کامل نیست. اما اگر منظور آقای احمدی نژاد از ارائه الگوی جدیدی از مدیریت توسط دولت فعلی، یک الگوی مثبت و کامل است که قضاوت را به مخاطبان واگذار می کنم.

کد مطلب: 34789
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *