۰
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۱

تعلیق غنی‌سازی بدون همراهی ۱+۵ محقق نمی‌شود

عضو هیات رئیسه مجلس، پیشنهاد ایران برای لغو گام به گام تحریم‌های ضد ایرانی غرب را نشانه حسن نیت و شفافیت برنامه هسته‌ای ایران خواند و تصریح کرد: از آنجایی که کشور‌های غربی تاکنون در مسیر اعتماد‌سازی ملت ایران حرکت نکرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره درباره کاهش غنی‌سازی باید تضمین‌هایی از غرب دریافت کند.
حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خانه ملت، پیشنهاد ایران برای لغو گام به گام تحریم‌های ضد ایرانی غرب را نشان‌دهنده حسن نیت و شفافیت برنامه هسته‌ای ایران خواند و گفت: مخالفت غرب و آمریکا با این راه‌حل منطقی ایران، ناشی از تلاش برخی کشور‌ها برای تشدید فضای روانی ضد ایرانی است.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری پیشنهاد ایران به ۱+۵ برای تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد، تصریح کرد: این پیشنهاد در صورتی مورد مذاکره قرار می‌گیرد که غرب گام‌های اعتماد ساز بردارد و از آنجایی که کشور‌های غربی تا کنون در مسیر اعتماد‌سازی ملت ایران حرکت نکرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره درباره کاهش غنی‌سازی باید تضمین‌هایی از غرب دریافت کند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از تضمین‌های ۱+۵ برای اعتماد‌سازی ملت و دولت ایران، باید لغو گام به گام تحریم‌ها باشد، یادآور شد: بحث تشدید تحریم‌های ضد ایرانی که از سوی کشور‌های آلمان، انگلیس و فرانسه مطرح شده است، از هم‌پیمانی و گره خوردن منافع کشور‌های اروپایی با آمریکا حکایت دارد.
سبحانی‌نیا افزود: اگر کشور‌های اروپایی در جهت منافع آمریکا حرکت کنند زیان و آسیب‌هایی جدی متوجه آنان خواهد شد و اعتبار و وجهه آنها زیر سوال خواهد رفت.
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر‌چه رویکرد مذاکرات مسالمت‌آمیز با غرب را در دستور کار قرار داده‌است، اما تنها در صورتی که شاهد اقدامات متقابل ۱+۵ باشد غنی سازی ۲۰ درصد را تعلیق می‌کند و غنی سازی ۶ درصد که خط قرمز هسته‌ای ایران است را دنبال می‌کند.
دیپلمات های کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال آماده سازی بسته تحریم های جدید علیه ایران هستند که قرار است در نشست ۱۵ اکتبر وزرای خارجه این اتحادیه در لوکزامبورگ مطرح شود./
کد مطلب: 9664
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *