۰
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۲۹

تسليحات هسته اي ضامن امنيت نيست

قزاقستان اعلام کرد سلاح هسته ای نمی تواند امنیت یا استقلال یک کشور را تضمین کند و کشورهای جهان باید برای مقابله با تهدید ناشی از تولید و تکثیر سلاح و فناوری هسته ای، متحد شوند.
«کایرات عمروف » کفیل وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان، این اظهارات را شنبه در شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل که سه شنبه هفته گذشته گشایش یافت، عنوان کرد.
وی گفت: «تهدید تولید و تکثیر تسلیحات و فناوری هسته ای همراه با توهم دستیابی به آنها و همچنین استفاده نهادها و سازمانهای تروریستی از این نوع سلاح ها، یکی از هراس انگیز ترین چالشها برای بشریت بوده است.»
عمروف در ادامه سخنان خود افزود: «دیدگاه ما این است که در اختیار داشتن سلاح های کشتار جمعی،هیچ تضمینی برای امنیت یا استقلال بیشتر یک کشور محسوب نمی شود؛ و سابقه قزاقستان در این زمینه نشان می دهد که کشورها با چشم پوشی از سلاح های اتمی، منافع ارزشمند و سودهای بسیاری را برای خودشان به ارمغان آورده اند.»
این کشور آسیای مرکزی، سال ۱۹۹۱ تأسیسات هسته ای خود را در «سمیپالاتینسک» ،که یکی از بزرگترین مکان های تست سلاح های هسته ای در جهان به شمار می رود و در شمال شرقی قزاقستان واقع شده است، تعطیل کرد.
کفیل وزیر خارجه قزاقستان گفت کشورش در نتیجه چنین اقدامی، دوستان بیشتری بدست آورده و به یکی از کشورهای بسیار موفق ، با ثبات و دارای نفوذ تبدیل شده است.
وی گفت قزاقستان از طرح پیشنهادی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل مبنی بر تصویب کنوانسیون منع تسلیحات هسته ای کاملا حمایت می کند و در همین ارتباط پیشنهاد رئیس جمهور کشورش را گام مهمی در این جهت قلمداد کرد و افزود سازمان ملل باید اعلامیه جهانی جهان عاری از سلاح هسته ای را تصویب و ارائه کند.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از مقر سازمان ملل در نیویورک این مقام قزاق افزود: «چنین اقدامی بدون تردید پیشرفت ما را به سوی جهان عاری از سلاح هسته ای و تصویب سریع کنوانسیون منع تسلیحات هسته ای تسهیل خواهد کرد. وی همچنین «ایجاد سریع » منطقه عاری از سلاح هسته ای را در خاورمیانه خواستار شد.
کد مطلب: 8755
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *