سیروس باهری طی نشست خبری در فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد به مناسبت ورود یک فروند ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ MD به ناوگان هوایی ایرتور اظهار داشت: این ایرلاین ۱۰ فروند بوئینگ MD با ۱۴۵۰ صندلی پرواز و ۲ فروند ایرباس ۳۲۰ با ۳۵۰ صندلی پروازی دارد.
وی با بیان اینکه ظرف ۳ روز گذشته یک بوئینگ MD و یک ایرباس ۳۲۰ وارد ناوگان ایرتور شد، گفت: این دو هواپیما اجارهای به شرط تملیک است.
باهری افزود: طبق سند استراتژیک و افق توسعه پنج سالهای که برای ایرتور تعریف شده است، ظرف پنج سال آینده ۳۰ فروند انواع ایرباس به ناوگان این ایرلاین افزوده میشود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرانایرتور ادامه داد: این امر موجب میشود مشهد مقدس به تمام کشورهای مسلمان شیعهنشین از طریق حمل و نقل هوایی متصل شود.
وی تصریح کرد: به زودی ۵ فروند ایرباس ملکی به ناوگان ایرانایرتور افزوده میشود که همگی ملکی و جدید هستند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرتور با بیان اینکه خرید و ورود هواپیما مشکل نیست، گفت: یکی از ۵ فروند ایرباس مذکور دیروز وارد ایران شد.
* کنسل شدن دو پرواز خارجی ایرتور به دلیل بالا رفتن نرخ ارز
باهری تصریح کرد: انتظار داریم زمانی که ارز مرجع ارائه نمیشود و نرخ ارز بسیار بالاست، دولت از ایرلاینها حمایت کند که یکی از این حمایتها حذف نرخهای تکلیفی بلیت است.
وی با بیان اینکه پس از توقف ارائه ارز مرجع، با مشکلات جدی مواجه شدهایم، گفت: ایرتور از اتاق تبادلات ارزی استفاده نکرده است.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایرتور تصریح کرد: این شرکت هواپیمایی، پروازهای زیارتی سوریه، بغداد و نجف را به هیچ عنوان کنسل نخواهد کرد.
باهری تصریح کرد: پس از آنکه بانک مرکزی اعلام کرده است که ارز مرجع به ایرلاینها نمیدهد، مشکلاتی پیش آمد، اما اگر نرخها به زودی افزایش نیابد تا نوروز سال ۹۲، مشکلات عدیدهای برای شرکتها پیش میآید.
* وعده سازمان حج و زیارت برای پرداخت بیشتر هزینه پروازهای عتبات
باهری با تأکید بر اینکه پروازهای زیارتی را متوقف نمیکنیم، گفت: طی قرارداد با سازمان حج و زیارت مقرر شده است این سازمان برای پروازهای زیارتی مبلغی اضافه پرداخت کند.
* تنها ایرلاینی هستیم که به شرکت فرودگاهها بدهی نداریم
باهری با بیان اینکه کنترل نرخ سوخت و نرخ ارز از دست ایرلاینها خارج است، اظهار داشت: افزایش نرخ ارز، موجب افزایش هزینه ایرلاینها شده است؛ ایرلاینها از یک منبع فروش بلیت، درآمد دارند و از ۱۷ منبع باید این درآمد را هزینه کنند که شرکت فرودگاههای کشور، شهرداری، سازمان هواشناسی و برخی دیگر از ارگانها از این قبیل است.
وی با بیان اینکه بدهی به شرکت فرودگاهها نداریم، افزود: برخی شرکتها افزایش خدمات را به دلار حساب میکنند.
وی با بیان اینکه هزینه کیترینگ، سوخت و بسیاری دیگر از هزینههای شرکتها با افزایش نرخ دلار، رشد چشمگیری داشته است، گفت: از زمانی که ارز گران شده از ابتدای سال تاکنون ۲۰ میلیارد تومان از محل مابهالتفاوت نرخ ارز مرجع و ارز آزاد زیان دیدهایم.