معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: پیمانکار مرحله اول پروژه راهآهن شرق کشور در حوزه خراسانرضوی مشخص شده و بزودی کلنگ آن در منطقه یونسی بجستان به زمین زده می شود.
به گزارش ایسنا، «امیر امینی» ظهر امروز 13 آذرماه در حاشیه بازدید از راههای ارتباطی شهرستان گناباد در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: خط ریل چابهار به مشهد از طرحهای ملی برای توسعه شرق کشور بوده و در راستای اجرای این طرح و توسعه آن مذاکراتی با کشورهای هند و افغانستان صورت گرفته و تفاهمنامههایی نیز به امضاء رسیده که میتواند باعث رونق در شرق کشور شود.
وی در خصوص تأمین اعتبار این پروژه نیز عنوان کرد: یک کنسرسیوم از پیمانکاران توانمند به صورت بی ال تی تفاهم نامه ای را ثبت کرده اند و این موضوع به بانک های عامل ارسال شده که اگر مورد توافق باشد صندوق توسعه ملی اقدامات بعدی آن را انجام خواهد داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هزینه سنگین اجرای این ریل تصریح کرد: این طرح 273 کیلومتری از سمت بیرجند به گناباد حدود 1.8 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که صندوق توسعه ملی نمی تواند در این سطح مشارکت کند، لذا امیدواریم 15 درصد پیش پرداخت را از سمت صندوق توسعه ملی تامین و مابقی از طریق کنسرسیوم تأمین شود.
امینی همچنین با بیان اینکه اولویت وزارت راه و شهرسازی توسعه ریل بوده، افزود: در حوزه بنادر نیز اقدامات زیادی انجام شده و اتصال شبکه های ریلی تولید بار عمده از اصلی ترین برنامه های ما است.
وی اظهار کرد: نگاه وزارت راه و شهرسازی نگاه اتصال گناباد به خواف برای یک راه ترانزیتی بوده و در قدم اول تبدیل راه های روستایی آن به راه های اصلی باید انجام شود.
گناباد، از مهمترین کریدورهای شمال و جنوب کشور
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گناباد، در واقع از مهمترین کریدورهای شمال و جنوب کشور است، افزود: این شهرستان از لحاظ قدمت و نفش مهم آن در تولید صنایع معدنی، شهرستان مهمی محسوب می شود و ترافیک سنگین ترانزیتی در این شهرستان نیز باعث شده تا محورهای آن نیاز به ارتقاء داشته باشد.
وی تصریح کرد: در بازدید صورت گرفته برخی راههای روستایی نیاز به روکش آسفالت دارد که دستورات لازم صادر شده و اعتبار آن نیز اختصاص خواهد یافت.
طلب 1800 میلیارد تومانی پیمانکاران راههای روستائی
امینی با اشاره به طلب 1800 میلیارد تومانی پیمانکاران راههای روستائی، افزود: قالب شبکه راههای ما راه روستایی است که دولت توجه لازم را به این موضوع داشته و پیمانکاران نیز فعالیتهای خوبی دارند که برای راههای روستایی در سال گذشته نیز افزایش اعتیار در نظر گرفته شده است.
وی در خصوص برطرف کردن مشکلات راههای روستایی نیز افزود: مهمترین نکته در راههای روستایی بحث ایمنی، استقرار پلیس و نظارت بر ترافیک است که در این حوزه ضعیف هستیم، اما با نظارت بهتر توانستهایم طی دو سال گذشته میزان تلفات جادهای راههای روستایی کاهش دهیم.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: قسمت عمده قیر پالایشگاهها به راههای روستایی اختصاص داده شده و در شرق کشور وضعیت راههای روستایی مناسبتر است.