یک مقام مسئول با اشاره به احتمال جهش مصرف بنزین در ایران همزمان با لغو تحریمها از افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروها به عنوان مهمترین سناریوی روی میز برای مدیریت مصرف بنزین در پساتحریم یاد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، خلیل عسگری در تشریح مهمترین برنامههای توسعه صنعت CNG ایران در دوران پساتحریم، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه حدود ۷۳ میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف شده که میانگین مصرف این فرآورده نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی سه درصدی داشته است.
وی با اعلام اینکه پیش بینی میشود با لغو تحریم و بازگشت رونق به اقتصاد ایران متوسط مصرف بنزین و حتی گازوئیل کشور با افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی همراه شود، تصریح کرد: براساس آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط واردات روزانه بنزین ایران حدود ۸ میلیون لیتر در روز بوده است.
مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با یادآوری اینکه در دوران پساتحریم همزمان با افزایش مصرف بنزین در داخل کشور، حجم واردات این محصول نفتی هم به مرز ۱۰ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد، اظهار داشت: از این رو یکی از مهمترین سیاستهای مدیریت مصرف بنزین در ایران به ویژه در دوران پساتحریم، افزایش ظرفیت تولید و عرضه CNG در کشور است.
وی با یادآوری اینکه هم اکنون از CNG باید به عنوان سوخت جایگزین بنزین در سبد سوخت خودروهای کشور یاد کرد، افزود: براساس مصوبات شورای اقتصاد مبنی بر استفاده از ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس و ۱۴۰ هزار دستگاه تاکسی گاز سوز، توسعه صنعت CNG در بخشهای مختلف این صنعت پاک یکی از سیاستهای کلان دولت است که می تواند وابستگی به بنزین در سبد سوخت را به حداقل کاهش دهد.
این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون ایران بزرگترین شبکه تولید، انتقال و توزیع CNG را در بین کل کشورهای جهان را در اختیار دارد، بیان کرد: در حال حاضر در کنار شبکه عظیم انتقال و توزیع گاز طبیعی در کشور، ایران با ۳۴ تریلیون متر مکعب بزرگترین دارنده ذخایر گاز در بین کشورهای جهان است.
عسگری با یادآوری اینکه در کنار ذخایر عظیم گاز طبیعی، با تردد حدود ۴ میلیون دستگاه خودروی گازسوز ۱۸ درصد از ناوگان خودروهای سبک و سنگین گازسوز جهان در ایران تردد میکنند، اظهارداشت: هم اکنون براساس مدیریت طرح توسعه سی. ان. جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی دو هزار و ۲۹۵ جایگاه عرضه CNG در کشور طراحی، ساخت، نصب و در مدار بهرهبرداری قرار گرفته است.
مشاور شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه ظرفیت فعلی عرضه CNG کشور به حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب در ساعت رسیده است، تاکید کرد: به طور متوسط روزانه حدود ۲۰ میلیون متر مکعب گاز از طریق جایگاههای CNG در کشور عرضه و توزیع می شود.
وی با اعلام اینکه ایران برنامههای گستردهای به منظور افزایش جایگاهها و توسعه ناوگان خودروهای CNG سوز در دستور کار قرار داده است، گفت: باید نسبت به سبد سوخت خودروهای کشور با رویکرد پتانسیل بزرگترین ذخایر گاز و شبکه انتقال گاز جهان اقدام شود و از این رو در صورت لغو تحریم و با افزایش مشارکت سازندگان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی ظرفیت تولید و عرضه CNG کشور دست کم به ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب در روز قابل افزایش است.
عسگری با تاکید بر اینکه با افزایش عرضه CNG میتوان رشد مصرف بنزین در کشور در دوران پساتحریم را مدیریت کرد، تصریح کرد: همزمان با تحولات جدید در توسعه صنعت CNG ایران به ویژه در دوران پساتحریم، هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بینالمللی سوختهای جایگزین، خودرو و سی. ان. جی ۲۸ تا ۳۰ دی ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه نبود یک برنامه و سند جامع توسعه صنعت CNG در دوران پساتحریم مهمترین سیاست برگزاری این گردهمایی بینالمللی است، اظهار داشت: علاوه بر این، استفاده از فرصتهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و رقابت پذیر، یکپارچه سازی مدیریت صنعت CNG، تعامل در تجارت این صنعت و توسعه آموزش از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس بینالمللی است.