۰
پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۰
پيشنهادضرغامي:

ايجاد بلوك رسانه‌ ای عدم تعهد

رييس سازمان صداوسيما به رسانه‌هاي بين‌المللي شركت‌كننده در اجلاس نم پيشنهاد داد: در مقابل بلوك رسانه‌يي نظام سلطه، «بلوك رسانه‌يي عدم تعهد» ايجاد كنند.
ايجاد بلوك رسانه‌ ای عدم تعهد

روابط عمومي رسانه ملي به سرويس تلويزيون و راديو ايسنا اعلام كرد، مهندس سيد عزت الله ضرغامي رييس رسانه ملي در مراسم آغاز شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها، پيامي را خطاب به رسانه‌هاي بين‌المللي شركت كننده در اجلاس نم صادر كرد.

وي در اين پيام از اهميت اين اجلاس و تفويض رياست آن به ايران سخن گفت و آن را نويد حركتي نو در اين جنبش و احياي مجدد آن تلقي كرد.

متن پيام رييس سازمان صداوسيما به اين شرح است:

«خانم‌ها، آقايان!

همكاران ارجمند كه از رسانه‌هاي جمعي قاره‌هاي مختلف جهان در تهران حضور پيدا كرده‌ايد، از صميم قلب به شما خوش آمد مي‌گويم و اقامتي دلپذير و خاطره انگيز براي شما در ايران آرزومندم.

فرصت كم نظيري براي همه ما فراهم شده است تا از زاويه و نقطه نظري جديد به مسائل و تحولات جهاني نگاه كنيم. تاكنون در اكو سيستم ارتباطي جهان آنچه بيشتر انعكاس پيدا كرده است زاويه نگاه و ديدگاه كشورهاي شمال به موضوعات و مسائل جهاني است و پيامي كه انتظار مي‌رود از اين رويداد بين‌المللي به جهان مخابره شود ارائه نگاه و برداشتي متفاوت و نوين در خصوص مهمترين مسائل و چالش هاي امروز جهان است. در جهان صداهاي ديگري نيز وجود دارد كه بايد آنها را شنيد و به اقصاي عالم اين صداها را رساند.

ما همگي شاهد تحولات بسيار گسترده در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا و در سطح اروپا و امريكا هستيم كه در مجموع حاكي از بيداري و خيزش عمومي مردم و عزم جدي آنان در شكل دادن به نظمي نوين در عرصه مناسبات بين المللي است. تحركات مردمي ضد استبداد و استعمار در منطقه خاورميانه و

جنبش هاي مردمي ضد سرمايه‌داري در قلب اروپا و امريكا نظير جنبش اشغال وال استريت حقايق بسياري را بر ما روشن مي سازد كه ديگر دوران تك صدايي سرآمده و عصر چند صدايي آغاز شده است.

در چنين بستر و زمينه‌اي تشكيل اجلاس شانزدهم غير متعهدها در تهران و انتقال رياست آن به جمهوري اسلامي ايران حاوي معاني سمبليك بسياري است.»

در ادامه پيام ضرغامي آمده است:

«مردم ايران در سي و چهار سال پيش در اين سرزمين، به رهبري امام خميني انقلابي را به منصه ظهور رساندند كه تفسير واقعي و عيني عدم تعهد به قدرت‌هاي جهاني و نظام سلطه بود. در طول اين مدت عليرغم تحميل جنگ و تحريم و اعمال فشارهاي سياسي و اقتصادي گوناگون جمهوري اسلامي ايران توانسته است آرمان عدم تعهد و مقابله با نظام سلطه و امپرياليسم جهاني را با قدرت روز افزون خود به صورت عيني تجسم بخشد و دستاوردهاي خود را در اين زمينه در معرض قضاوت و ديد جهانيان قرار دهد.

ملت ايران با انقلاب تاريخ ساز خود در سال ۱۹۷۹ و بيرون آوردن كشور از چنگ قدرت اهريمني آمريكا و گسستن پيوند خود از رژيم صهيونيستي، در عمل آرمان عدم تعهد را در تاريخ معاصر عينيت بخشيد. با سرنگوني رژيم وابسته شاه در ايران و با طلوع جمهوري اسلامي در اين سرزمين، سفارت اسرائيل در ايران تعطيل و بجاي آن سفارت فلسطين تأسيس شد.

ملت ايران در پي گيري از اهداف انقلابي خود رنج هشت سال جنگ تحميلي كه از سوي دو ابرقدرت شرق و غرب پيشتيباني مي‌شد را به جان خريد و با تقديم صدها هزار شهيد در مقابل همه فشارها در جهت زير پا نهادن آرمان عدم تعهد ايستاد و بدين سان الهام بخش كشورها و ملت ها در جهت پيدا كردن حس اعتماد به نفس ملي براي مقاومت در راه نفي سلطه و حفظ آرمان عدم تعهد به ابرقدرتها شد.»

ضرغامي خطاب به رسانه‌هاي بين‌المللي شركت‌كننده در اجلاس نم آورده است:

«ايران اسلامي در مسير ايجاد و تحكيم الگويي موفق و الهام بخش در پيش روي جنبش عدم تعهد در مسير رشد علم و فناوري در ابعاد مختلف در سايه تحريم مطلق گام نهاد و با دستيابي به پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي در عرصه نانو تكنولوژي، پزشكي، صنايع دارويي، ليزر، هوا فضا و به ويژه دانش و فناوري هسته‌يي چالشي بزرگ را با نظام سلطه رقم زد. مقاومت ايران در اين مسير برغم خواست ابرقدرت‌ها همراه با تقديم چهار دانشمند شهيد هسته‌يي سرمايه ديگري را براي جنبش عدم تعهد به وجود آورد. عبور ايران از تمامي خط قرمزهاي تحميلي و غيرقانوني كشورهاي شمال در پيشبرد برنامه صلح صلح آميز هسته‌يي خود، سند عملي ديگري بر امكان‌پذير بودن تحقق آرمان جنبش عدم تعهد در برابر ملت‌ها و كشورهاي عضو اين جنبش قرار داد.

تهديدهاي اخير امريكا و اسرائيل بر حمله نظامي به تأسيسات هسته‌يي صلح آميز ايران و تحميل بي‌سابقه‌ترين تحريم‌هاي اقتصادي بر كشورها و اصرار بر منزوي ساختن ايران در عرصه جهاني، آخرين ترفندهاي نظام سلطه در شكستن عزم ملت و دولت ايران اسلامي در پيمودن مسير عدم تعهد بر نظام سلطه است.

اين اساس ما در لحظات تاريخي و تعيين كننده‌اي از تاريخ جنبش عدم تعهد قرار داريم. از نظر ما تشكيل اجلاس شانزدهم در عاصمه جمهوري اسلامي ايران كه خود در طول بيش از سه دهه احياگر عيني و عملي آرمان هاي جنبش عدم تعهد برده است و انتقال رياست آن به ايران نويد حركتي نو در اين جنبش و احياي مجدد آن تلقي مي شود. حركتي كه نويدبخش تحكيم پايه‌هاي عدالت، آزادي، امحاي فقر، صلح، حاكميت ارزش‌هاي الهي و انساني در جامعه بشري، مردم‌سالاري و پرهيز از هر نوع آپارتايد و تبعيض و اعمال استانداردهاي دو گانه است.»

رييس رسانه ملي سپس آورده است:

«خانم‌ها، آقايان! همكاران گرامي در رسانه‌هاي ارتباط جمعي جهان، اينجانب به عنوان رييس سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران از شما مي‌خواهم تا در پيماني كه همه ما در امر خطير خبرنگاري و اطلاع رساني بر عهده داريم و آن پشتيباني از جريان آزاد اطلاعات و شكستن حصار امپرياليسم خبري نظام سلطه است، راسخ و ثابت قدم باشيد و در انعكاس حقايق اين اجلاس و رواديد بزرگ بين المللي و نيز حقايق مربوط به رشد و شكوفايي ايران اسلامي به عنوان ميزبان اين اجلاس اهتمام بورزيد.

من اطمينان دارم شما با حضورتان در ايران فاصله بسيار زياد ميان واقعيت‌هاي ايران و جمهوري اسلامي را با آنچه كه در رسانه هاي وابسته به امپرياليسم خبري منعكس است به وضوع مي‌بينيد. مطمئناً احساس اين فاصله عظيم ميان واقعيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران با نمود آن در سپهر اطلاعاتي كشورهاي شمال براي آن دسته از شما كه براي اولين بار به ايران سفر مي كنيد بيشتر و تكان‌دهنده‌تر است. انتظار ما به عنوان يك همكار رسانه‌يي از شما به حداقل رساندن اين فاصله و ارائه تصويري واقعي از ايران اسلامي و ابعاد گسترده فرهنگ و تمدن و تاريخ اين كشور است.»

ضرغامي در انتهاي پيامش پيشنهاد خود را اين‌گونه عنوان مي‌كند:

«در همين جا با اغتنام فرصت پيشنهاد مي‌كنم با همياري و همبستگي شما همكاران ارجمند، «بلوك رسانه‌يي عدم تعهد» در مقابل بلوك رسانه‌يي نظام سلطه را به وجود آوريم؛ چرا كه همگرايي رسانه‌ها و خبرنگاران متعهد به ارزش‌هاي انساني و الهي به عنوان بازوي اصلي براي حيات دوباره جنبش عدم تعهد امري الزامي است. جنبشي كه با عضويت ۱۲۰ كشور ظرفيت‌هاي آن بي‌ترديد بيش از جايگاه فعلي است. اينجانب براي دريافت نظريات و پيشنهادهاي شما در اين خصوص آمادگي دارم.

و در خاتمه جا دارد اشاره كنم به اينكه ايران مهد تمدني چند هزار ساله، در بردارنده فرهنگي غني بهمراه تنوعي چشمگير، جغرافيايي گسترده و جاذبه‌هاي گردشگري كم نظيري است؛ لذا همه شما را به بازديد از مظاهر غني فرهنگ تمدن و سرزمين زيباي ايران زمين و ثبت خاطراتي ماندگار در اين سفر توصيه مي‌كنم. موفق و پيروز باشيد.»

به گزارش ايسنا، شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد صبح پنجشنبه ـ نهم شهريور ماه ـ با سخنراني حضرت ايت‌الله خامنه‌اي ـ رهبر معظم انقلاب اسلامي ـ در تهران آغاز به كار كرد.
کد مطلب: 4875
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *