۰
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۲۱

ولنجک پیشکش خرج‌سفرها از‌کجاست؟

روز یکشنبه بود که معاون پارلمانی دولت احمدی‌نژاد درباره مخارج دفتر رئیس‌جمهور سابق اظهاراتی داشت. حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی درباره محل تأمین هزینه‌های این ساختمان و ساختمان جنت‌آباد که تحت‌عنوان دانشگاه ایرانیان به فعالیت مشغول است و از سوی برخی نمایندگان مجلس، ابهاماتی درباره محل تأمین هزینه‌های آن مطرح شده، گفت: «من تنها جایی که می‌شناسم دفتر ولنجک است.
ولنجک پیشکش خرج‌سفرها از‌کجاست؟
دفتر رئیس‌جمهور سابق و از نظر ساختاری دفتر رئیس‌جمهور سابق ردیف مشخص در بودجه نهاد ریاست‌جمهوری دارد.» احمدی‌نژاد نزدیک دو سال است که از پاستور به دفتری در شمالی‌ترین نقطه تهران یعنی ولنجک اسباب‌کشی کرده است. شاید داشتن دفتر از سوی روسای‌جمهور قبل امری پذیرفته شده باشد اما درمورد محل این دفتر اما و اگرهایی مطرح است. روسای‌جمهور قبل از احمدی‌نژاد وضعیت مشخصی دارند چنانکه آیت‌ا...‌هاشمی پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتند و رئیس دولت اصلاحات هم در دفتری ساکن شد که همگان از ماهیت آن اطلاع دارند یعنی از سوی دولت به او داده نشد.


چرا ولنجک؛ آقای احمدی‌نژاد؟
اما احمدی‌نژاد چرا در ولنجک مستقر شد؟ طبیعتا آنچه باید در دفتر رئیس‌جمهور سابق انجام شود، دیدارهای عمومی با مردم، پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی، برنامه‌ریزی برای کمک به پیشرفت کشور و ارائه راهکار برای پایان دادن به پروژه‌هایی است که به عنوان میراث به دولت بعد رسیده است. به نظر نمی‌رسد برنامه‌ریزی برای تاسیس دانشگاه خصوصی در ساختمانی که خود می‌گویند دفتر رئیس‌جمهور سابق است محلی از اعراب داشته باشد.



آنگونه که تاکنون منتشر شده است برخی معاونان و مدیران دولت در این ساختمان دارای اتاق هستند که البته اگر چنین باشد مشکلی ندارد و می‌توان حضور آنها را در راستای وظایف تعریف‌شده برای دفتر رئیس‌جمهور دانست. موضوع دیگری که بسیار در میان اقشار کم‌درآمد جامعه پس از اطلاع از مکان دفتر احمدی‌نژاد در ولنجک مطرح می‌شود این است که مگر او شعار ساده‌زیستی سر نمی‌داد پس چه شده که اکنون دور از محرومان در مرفه‌ترین منطقه تهران برای خود دفتری دارد که رسیدن به آن برای اقشار کم‌درآمد و مستضعف نیازمند مبلغی نه‌چندان پایین است و باز می‌پرسند او چگونه با استقرار در این مکان می‌خواهد پی به مشکلات مردم جنوب و حاشیه‌نشین شهر ببرد؟


سفرهای داخلی و خارجی که مجانی نیست!
اکنون اما نمی‌توان درباره ساختمان ولنجک خرده‌ای به احمدی‌نژاد و اطرافیان او گرفت چون شاید از طرف دولت به آنها اهدا شده باشد و البته نمی‌توان منکر این شد که او برای حضور در جمع مردم مناطق فرودست شهر می‌توانست با این مکان مخالفت کند. به هر حال موضوع این ساختمان هنوز مشخص نیست اما وقتی با نمایندگان مجلس درباره آن صحبت می‌کنید با تعجب شانه بالا می‌اندازند و می‌پرسند: «مگر ردیف بودجه‌ای هم برای این کار اختصاص یافته است؟»



ساختمان ولنجک را باید اندکی در این بخش گزارش فراموش کرد و به سفرهای احمدی‌نژاد و تیمش پرداخت. سفر به ونزوئلا، سفر به ترکیه و سفرهایی در داخل کشور از بابل تا مشهد و.... ساده‌انگارانه است اگر خرج این سفرها را هم دولت بخواهد متقبل شود چراکه لزومی برای انجام این سفرها نیست و آن سفرهایی که این تیم دارد با دلایل شخصی است مثلا زمانی که احمدی‌نژاد در هفته اول اسفند سال گذشته به ترکیه رفت ساعتی بعد سخنگوی وزارت خارجه گفت: «سفر آقای احمدی‌نژاد کاملا شخصی بوده و هماهنگی از سوی وزارت خارجه به عمل نیامده است.»



آن زمان هم که خبر رسید او برای حضور در مراسم سالگرد هوگو چاوز به ونزوئلا می‌رود، بازهم نزدیکانش تاکید کردند که این سفر شخصی است. از سوی دیگر اخیرا هیاتی از ترکیه به ایران آمده است و مهمان احمدی‌نژاد بود که این سفر هم هزینه‌های خودش را دارد و از آنجا که از سوی مقامات دولتی دعوتی به عمل نیامده بود پس خرج این سفر هم شخصی و نه دولتی بوده است. سفر شخصی یعنی هزینه آن به شکل فردی و نه دولتی پرداخت می‌شود. سفرهای داخلی هم اگر خرج زیادی نداشته باشد به هر حال هزینه هواپیمای احمدی‌نژاد و همراهان او و احتمالا هزینه مکان سخنرانی و استراحت هم رایگان نیست و باید مبلغی برای آن پرداخت شود.


تعجب از خرج‌های رئیس‌جمهور سابق
در راستای ادعای میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد مبنی بر ردیف بودجه جداگانه برای دفتر رئیس‌جمهور سابق و همچنین هزینه سفرهای اعضای دولت دهم عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی به سوالات «آرمان» پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:


آقای احمدی‌نژاد پس از دوران ریاست‌جمهوری بسیار به سفر می‌رود. اطلاع دارید هزینه این سفرها از کجا تامین می‌شود؟
ما خبر نداریم آنها با چه پولی به سفر می‌روند؛ اتفاقا سوال ما هم همین است که چطور بعد از دوران ریاست‌جمهوری هزینه این سفرها پرداخت می‌شود. آقای میرتاج‌الدینی صحبت از ردیف بودجه مستقل کرده بود که برای من هم جالب بود چون از آن اطلاعی ندارم و نمی‌دانم چه زمانی در نظر گرفته شده است!


به هر حال ایشان ادعا کردند چنین ردیف بودجه‌ای وجود دارد.
اگر هم این ردیف بودجه وجود داشته باشد به‌طور قطع به آن میزان نیست که پاسخگوی خرج سفرهای آقای احمدی‌نژاد و کارهای دیگر آنها باشد.


برای دانستن این موضوع که دیگر نمی‌شود تحقیق و تفحص کرد. درست است؟
بله؛ نمی‌شود اما راهش این است که مدعیان ردیف بودجه مستقل برای دفتر رئیس‌جمهور سابق بیایند و بگویند این مبلغ چقدر است و بعد از آن هزینه سالانه رئیس‌جمهور سابق مثل سفرها و غیره را هم بیاورند و مقایسه کنند. آنچه به‌عنوان ردیف بودجه دفتر رئیس‌جمهور سابق می‌گویند اگر صحت داشته باشد کفاف خرج‌های زیاد آنها را نمی‌دهد.


برخی این گمانه را مطرح می‌کنند که سفرهای اعضای دولت قبل انتخاباتی است. اطلاعی دارید؟
هر کس می‌خواهد برای انتخابات مجلس لیست ارائه دهد باید مشخص شود از کجا هزینه می‌کند. اگر ردیف بودجه‌ای باشد کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد و بهتر است خودشان بیایند و بگویند منابع آنها کجاست.
کد مطلب: 45457
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *