دولت فرانسه ژوئیه گذشته کشورهای آسیایی را به در پیش گرفتن روش «رقابت نا عادلانه» در صنایع خودرو سازی متهم کرده بود.
به نظر می رسد این شکایت فرانسه مقابله با صادرات خودرو کره جنوبی به اتحادیه اروپا را وارد مرحله تازه ای کند.
کره جنوبی دو شرکت خودرو سازی «هیوندای» و «کیا» را دارد که با شرکتهای « پژو سیتروئن» و «رنو» فرانسه رقابت می کنند.
سرجیو مارچیونی مدیر شرکت ایتالیایی آمریکایی «فیات کرایسلر» نیز که ریاست اتحادیه خودرو سازان اروپا را برعهده دارد به صادرات غیرعادی خودرو به اروپا که در پی توافق تجارت آزاد امضا شده بین اتحادیه اروپا و کره جنوبی در سال دو هزار و یازده صورت می گیرد حمله کرد.
به گزارش خبرگزاری آلمان از بروکسل ، کاترین رای سخنگوی رسمی کمیسیون اروپا در بروکسل گفت :« فرانسه اجرای تدابیر نظارتی بی سابقه را بر واردات خودرو از کره جنوبی که در تجارت آزاد با این کشور ذکر شده ، خواستار شده است.»
وی افزود :« کمیسیون اروپا این درخواست را به دقت بررسی می کند.»
بر اساس اعلام کمیسیون اروپا از زمان اجرای توافق تجارت آزاد میان دو طرف در ژوئیه دو هزار و یازده تا مارس دو هزار و دوازده واردات خودرو اتحادیه اروپا از کره جنوبی به میزان هفده درصد و به ارزش ششصد میلیون یورو (هفتصد و پنجاه و دو میلیون دلار) افزایش داشته است.
اما تعداد خودروهای صادراتی کره جنوبی در سال دو هزار و یازده نسبت به سال دو هزار و هفت یعنی پیش از آغاز بحران مالی در جهان به میزان پنجاه درصد کاهش داشته است.