حسین عاشوری اظهار کرد: کریدورها و شبکههای خوبی داریم که از طریق مرز سرخس به ترکمنستان و از آنجا به کشورهای قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان متصل هستیم.
وی با بیان اینکه در شمال یعنی از گرگان به سمت اینچهبرون خط ریلی کشیده شده و حداکثر ظرف ۹ ماه آینده به ترکمنستان متصل میشود، افزود: به واسطه این خط ریلی مسافت ایران به قزاقستان هم نزدیکتر میشود و حمل و نقل بار قزاقستان راحتتر انجام می شود.
عاشوری خاطر نشان کرد: در حال حاضر قزاقستان ساخت مسیر ریلی داخل را به پایان رسانده و محور ریلی اترک - برکت نیز در حال ساخت است.
معاون راهآهن با بیان اینکه اتصال ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان در راستای ایجاد و تکمیل کریدور شمال – جنوب در شرق دریای خزر است، گفت: یکی از خطوط موثر در ترانزیت و جابجایی بار، خطوط ریلی ایران است.
تحولات مثبت ترانزیت کالا از طریق ریل تا ۴ ماه دیگر
وی اظهار کرد: در ماههای اخیر میزان تقاضا برای جابجایی بار از طریق ایران به شدت افزایش یافته چون مسیر ایران ارزانترین و سریعترین راه برای دسترسی به بار برای کشورهای آسیای میانه است و امیدواری ما این است که ظرف چهار ماه آینده شاهد تحول خوبی در حوزه ترانزیت کالا از طریق ریل باشیم.
معاون راهآهن اظهار کرد: با توجه به موقعیت ژئوپولتیکی ایران، کشورهای آسیای میانه به دنبال آن هستند که از طریق ایران بار را به سمت بنادر جنوبی کشور و خلیج فارس جابجا کنند و محمولههایی که از کشورهای مختلف به خلیج فارس آورده میشود را از طریق بنادر به سمت شمال کشور و کشورهای آسیای میانه جابجا کنند.
عاشوری با بیان اینکه جلساتی در جهت راهاندازی قطارهای باری نیز برگزار شده است، گفت: بر اساس این برنامهریزی به عنوان مثال قطارهای باری از استانبول به مقصد پاکستان حرکت میکنند و قطارهایی از قزاقستان نیز به سمت ایران (بندرعباس) میآیند.
منبع: ایسنا