۰
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۳

تتر در مقابل استیبل کوین های دیگر، چرا تتر همچنان محبوب است؟

استیبل کوین ها همواره به عنوان بخش جدا ناپذیری از دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می شوند. در بین تمامی این استیبل کوین ها، ارز دیجیتال تتر (USDT) بیشترین استفاده و حجم معامله را در میان کاربران ارزهای دیجیتال دارد. اما سوال اصلی اینجاست که چه چیزی تتر را محبوب تر از رقبای خود مانند USDC، DAI و یا BUSD می کند؟ در این مقاله به بررسی رمزارز تتر و دیگر استیبل کوین های پراستفاده پرداخته و دلایل غلبه تتر بر این بازار را بررسی میکنیم.
تتر در مقابل استیبل کوین های دیگر، چرا تتر همچنان محبوب است؟

استیبل کوین ها همواره به عنوان بخش جدا ناپذیری از دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می شوند. چرا که آنها نقشی حیاتی در برقراری ارتباط بین ارزهای دیجیتال با دامنه نوسان بالا و ارزهای سنتی فیات بازی می کنند. در بین تمامی این استیبل کوین ها، ارز دیجیتال تتر (USDT) بیشترین استفاده و حجم معامله را در میان کاربران ارزهای دیجیتال دارد. اما سوال اصلی اینجاست که چه چیزی تتر را محبوب تر از رقبای خود مانند USDC، DAI و یا BUSD می کند؟ در این مقاله به بررسی رمزارز تتر و دیگر استیبل کوین های پراستفاده پرداخته و دلایل غلبه تتر بر این بازار را بررسی میکنیم.

 

1- بررسی کلی استیبل کوین ها

استیبل کوین ها دسته ای از ارز های دیجیتال هستند که با ایجاد ارتباطی محکم بین آن ها و ارزهای سنتی مانند دلار و تومان سعی در ایجاد ثبات در قیمت آن ها شده است. این ارز ها چندین هدف را دنبال می کنند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بازی کردن نقش ارز واسطه جهت تبدیل ارزهای دیجیتال مختلف به یکدیگر.
• ایمن کردن دارایی های کاربران در برابر نوسانات شدید ارزهای دیجیتال بزرگ بازار نظیر بیت کوین و اتریوم.
• تامین نقدینگی معامله گران و سرمایه گذارانی که نیاز به ورود سریع به بازار خرید ارزهای دیجیتال مختلف و یا خروج فوری و فروش رمزارز های خود را دارند.

امروزه تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC)، دای (DAI) و بایننس یو اس دی (BUSD) از برجسته ترین استیبل کوین ها هستند که هر کدام از آن ها مکانیزم و موقعیت خاص خود را در بازار دارند. با این حال، رهبری این ارزها هم از لحاظ بزرگی بازار و هم به لحاظ استفاده به در دستان ارز تتر است.

2- مشخصات تتر در مقابل سایر استیبل کوین های اصلی

تتر (USDT):

• حجم بازار: بالغ بر 80 میلیارد دلار (تا سال 2024)
• تاریخ شروع پروژه: سال 2014 میلادی
• پشتوانه: این ارز دیجیتال با ذخایری از ارزهای سنتی (دلار) شامل پول نقد، اوراق قرضه و اوراق تجاری پشتیبانی می شود.
• بلاکچین های پشتیبانی شده: ارز تتر در بلاکچین های مختلفی نظیر اتریوم، ترون و سولانا پشتیبانی می شود که این امر موجب دسترسی پذیری هرچه بیشتر آن شده است.
• کاربرد اصلی: کاربر اصلی ارز دیجیتال تتر عبارت است معامله گری و ترید، آربیتراژ و انتقال دارایی ها بین صرافی های مختلف.

یو اس دی کوین (USDC):

• حجم بازار: بالغ بر 26 میلیارد دلار (تا سال 2024)
• تاریخ شروع پروژه: سال 2018 میلادی
• پشتوانه: ارز USDC به صورت کامل توسط ذخایر دلاری و خزانه داری آمریکا پشتیبانی می شود. همچنین جهت حصول اطمینان از شفافیت و انطباق دارایی ها، این ارز به صورت منظم توسط دولت آمریکا ارزیابی می گردد.
• بلاکچین های پشتیبانی شده: ارز USDC در شبکه های اتریوم، سولانا و الگورند پشتیبانی می شود. با این حال، این ارز همانند ارز تتر از گستردگی پشتیبانی بهره مند نیست.
• کاربرد اصلی: این ارز بیشتر توسط افراد و سازمان هایی که تمایل به شفافیت و انطباق خود با رگلاتوری ها دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

دای (DAI):

• حجم بازار: در حدود 5 میلیارد دلار (تا سال 2024)
• تاریخ شروع پروژه: سال 2017 میلادی
• پشتوانه: بر خلاف ارز USDT و USDC، ارز دای توسط ارزهای فیات پشتیبانی نمی شود. در عوض، این ارز توسط راهکاری الگوریتمی مبتنی بر ترکیبی از ارزهای دیجیتال مختلف نظیر اتریوم و همچنین وثیقه هایی در سیستم MakerDAO پشتیبانی می شود.
• کاربرد اصلی: ارز DAI به صورت گسترده ای در پلتفرم های مالی غیر متمرکز و همچنین جهت اهداف وام دهی به کار می رود.

بایننس یو اس دی (BUSD):

• حجم بازار: در حدود 5 میلیارد دلار (تا سال 2024)
• تاریخ شروع پروژه: سال میلادی 2019
• پشتوانه: به ازای هر واحد از این ارز، یک دلار در حساب های بانکی سازمان FDIC-insured نگهداری می شود که نقش پشتوانه را برای آن دارد.
• کاربرد اصلی: ارز BUSD بیشتر مورد استقبال کاربران صرافی بایننس و اکو سیستم زنجیره هوشمند بایننس است.

3- چرا ارز تتر محبوب تر است؟

علی رغم وجود رقبای قدرتمند با پشتوانه های معتبر و مکانیسم های شفافیت زا، همچنان می توان از ارز تتر به عنوان ارز غالب استیبل کوین ها نام برد. عوامل مختلفی در محبوبیت ارز تتر اثرگذار است که برخی از آن ها را ادامه آورده ایم:

• ورود زود هنگام به بازار: از اولین استیبل کوین های معرفی شده می توان تتر را نام برد که در سال 2014 میلادی به کاربران معرفی شد. این ورود زودهنگام به دنیای ارز های دیجیتال، منجر به استفاده وسیع کاربران و به کار گرفته شدن آن توسط صرافی های مختلف، کیف پول ها و پروتکل های DeFiقبل از ظهور رقبایی نظیر USDC و BUSD شد.
• نقدینگی و حجم معاملات بالا: یکی از مهم ترین نقاط قوت ارز دیجیتال تتر را می توان نقدینگی آن معرفی کرد. ارز تتر با اختلاف، بیشترین حجم معاملات را در مقایسه با سایر استیبل کوین ها داشته است، به طوری که حتی در برخی اوقات حجم معاملات روزانه آن از ارزهای اصلی کریپتو نظیر بیت کوین و اتریوم نیز بیشتر می گردد. این حجم معاملات بالای رمزارز تتر تبدیل سایر دارایی های معامله گران به تتر را هرچه آسان تر می کند که خود اهمیت بسیار زیادی در بازار پر نوسان ارز های دیجیتال دارد.
• پشتیبانی در بلاکچین های مختلف: از دیگر مزایای ارز تتر پشتیبانی شدن آن توسط بلاکچین های پرکاربرد مختلف نظیر اتریوم، ترون، سولانا و الگورند است. این تنوع در پشتیبانی توسط بلاکچین های مختلف به کاربران این امکان را می دهد تا مناسب ترین شبکه را بر اساس نیازهای خود نظیر کارمزد تراکنش کمتر (شبکه ترون) و یا امنیت بیشتر (شبکه اتریوم) انتخاب کنند. همچنین در مورد ارز تتر این امکان فراهم است تا آن را بین شبکه های مختلف انتقال داد، امکانی که توسط رقبای ارز تتر نظیر USDCپشتیبانی نشده و یا به صورت محدود تری پشتیبانی می گردد.
• پیاده سازی گسترده در صرافی ها: ارز تتر نه تنها توسط عمده صرافی های بزرگ دنیا پشتیبانی می شود، بلکه اکثر صرافی های محلی و کوچک تر نظیر صرافی های داخلی مانند نوبیتکس و صرافی میهن تتر نیز ارتباط با آن را پیاده سازی کرده و نقل انتقال آن را پشتیبانی می کنند. همچین، حضور همزمان این ارز در صرافی های متمرکز و غیر متمرکز باعث می شود تا معامله گران و سرمایه گذاران اقبال بیشتری به ارز تتر در مقایسه با سایر رقبای آن نشان دهند، تا حدی که این ارز به عضوی جدایی ناپذیر از جفت ارزهای معاملاتی مختلف پشتیبانی شده توسط صرافی ها تبدیل شده است.
• کارمزد مناسب تراکنش ها: در برخی بلاکچین ها نظیر بلاکچین ترون، ارز دیجیتال تتر کارمزد به مراتب کمتری در مقایسه بقیه رقبای خود که تنها بر بستر اتریوم فعال هستند نیاز دارد. این ویژگی برای کاربرانی که به دنبال کمینه کردن کارمزد تراکنش های خود هستند (به خصوص وقتی که حجم زیادی از دارایی های خود را منتقل می کنند)، بیش از پیش موجب جذابیت رمز ارز تتر می شود.
• استفاده در آربیتراژ ها بین صرافی های مختلف: معامله گرانی که قصد انجام آربیتراژ را دارند، معمولا ارز دیجیتال تتر را به خاطر نقدینگی و حضور فعال آن در صرافی های مختلف ترجیح می دهند. این ارز به آن ها این امکان را می دهد تا از تفاوت قیمت بین پلتفرم های مختلف جهت کسب سود معاملاتی استفاده کنند، چرا که آسانی نقل و انتقال ارز دیجیتال تتر بین صرافی های مختلف، آن را به جزئی جدایی ناپذیر از اکوسیستم معاملات کریپتو تبدیل کرده است.

4- چالش ها و نقد ها

با وجود محبوبیت بسیار بالا، ارز دیجیتال تتر با بازرسی های دقیقی جهت حصول اطمینان از پشتوانه آن روبرو شده است. منتقدان اعتتقاد دارند که این ارز دیجیتال به اندازه کافی توسط ارز فیات دلار و یا سایر ارزهای معادل پشتیبانی نمی شود که این امر موجب ایجاد نگرانی در باره ریسک های بالقوه ای نظیر ایجاد فشار فروش ناگهانی این ارز شده است. در حالی که سازمان تتر تمام تلاش خود را جهت بهبود شفافیت به کار گرفته و به صورتی منظم گزارش دارایی های خود را منتشر می کند، این شک و شبهه ها همچنان پابرجا است، مخصوصا زمانی که پای مقایسه با سایر ارزها نظیر USDC به میان می آید.

5- جمع بندی و نتیجه گیری

ارز دیجیتال تتر (USDT) به علت شروع فعالیت زود هنگام، نقدینگی بالا و پشتیبانی در بلاکچین ها و صرافی های مختلف دست بالا را در میان استیبل کوین های مختلف دارد. با وجود اینکه سایر استیبل کوین ها نظیر USDC و DAI از شفافیت بیشتر و ساختاری توزیع شده بهره مندند، به خاطر دسترسی پذیری بالای ارز تتر و آسانی استفاده از آن، جایگاه این ارز در میان استیبل کوین های محبوب مستحکم شده است. با تمام این اوصاف، از آنجایی که بازار کریپتو در حال رشده بوده و نیز به علت افزایش مداوم بازرسی های رگلاتوری ها، همچنان این سوال که آیا ارز دیجیتال تتر می تواند بازیگر اصلی این بازار بماند یا نه مطرح است، هرچند که در لحظه فعلی اثری از افت قدرت این ارز مشاهده نمی شود.

کد مطلب: 225164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *