۰
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۰
پزشکیان در اولین نشست خبری:

برای حل مسئله FATF به مجمع تشخیص نامه می‌نویسیم

رئیس‌جمهور گفت: تقوا در میان ما مسئولان یعنی حرکت بدون خطا مومن و مسلمان حرف محکم و مستند می‌زند که به سادگی تغییر نمی کند. مبنای کارمان را بر وفاق گذاشتیم. الان هم اگر گیر بدهید چیزهایی هست که بشود نقد کرد اما تلاش کردیم با وفاق جلو بیاییم بینی و بین الله دنبال آدم های با تجربه و اثرگذار گشتیم و جناح و دسته را نگرفتیم از مجلس قدردانیم، رهبری خیلی کمک کردند نتیجه این شد که دولت در این چارچوب درست شده و این روند را ادامه می دهیم معنی آن این نیست که بدون اشتباهیم تلاش می کنیم این نگاه را نهادینه کنیم.
برای حل مسئله FATF به مجمع تشخیص نامه می‌نویسیم
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایلنا، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در ابتدای اولین نشست خبری خود پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم به صورت ایستاده پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آرزوی توفیق برای همه شما عزیزان دارم می‌گفتند چرا جلسه نمی‌گذارید. گفتم می‌خواهیم کاری کنیم و بعد در خدمت شما باشیم و گزارش دهیم. روزی هم که انتخاب شده با نگاه ما همخوانی دارد؛ هفته وحدت است این با نگاه ما تطابق دارد. باور من نه اینکه شعارگونه باشد این است که همه کسانی که در کشورند بر اساس توانمندی حق دارند در جایگاهی باشند که حقشان است. مستقل از اینکه راست یا چپ، ترک یا کرد و هر قومیت و نژادی هستند.

وی افزود: رسول خدا وقتی به مدینه آمد دعواها و اختلاف تا دلتان بخوهاد بود اینجا هم گاهی بد و بیراه به هم می‌گویند ولی همدیگر را نمی‌کشند آن زمان می‌کشتند هر قبیله ای آدم بیشتری می‌کشت از نظر خودشان آزاده‌تر و شجاع تر بود صد سال دعوا بین دو قبیله بود دست از دعوا نمی کشیدند در این فضا رسول خدا آمد گفت همه با هم پیمان برادری ببندید گفتن این حرف خیلی ساده است اجرای آن به این سادگی نیست.

پزشکیان یادآور شد: وقتی مکه را فتح کرد سخنرانی کرد و گفت مسلمانان برادرند و این ها همه ید واحده مقابل دشمنان اند نگفت مومنان برادرند ابوسفیان و همه کسانی که مسلمانان را کشته بودند حالا تسلیم شدند. پیامبر گفت همه شما برادرید آن وقت چرا باید در مملکت با هم دعوا کنیم؟ در همان سخنرانی گفتند انسان‌ها از زمانی که آدم بوده تا حالا مانند دندانه های یک شانه اند و جز در تقوا هیچ عربی بر عجم و سیاهی بر سفید برتری ندارد.

وی گفت: تقوا در میان ما مسئولان یعنی حرکت بدون خطا مومن و مسلمان حرف محکم و مستند می‌زند که به سادگی تغییر نمی کند. مبنای کارمان را بر وفاق گذاشتیم. الان هم اگر گیر بدهید چیزهایی هست که بشود نقد کرد اما تلاش کردیم با وفاق جلو بیاییم بینی و بین الله دنبال آدم های با تجربه و اثرگذار گشتیم و جناح و دسته را نگرفتیم از مجلس قدردانیم، رهبری خیلی کمک کردند نتیجه این شد که دولت در این چارچوب درست شده و این روند را ادامه می دهیم معنی آن این نیست که بدون اشتباهیم تلاش می کنیم این نگاه را نهادینه کنیم.

باید به نگاه و زبان مشترک برسیم 

پزشکیان در پاسخ به این سوال که در هفته گذشته در سفر به عراق در حوزه سیاست خارجی ایده حذف مرزها را میان کشورهای اسلامی با توجه به آنچه اتحادیه اروپا اتفاق افتاده مطرح کردید. این موضوع را تشریح کنید و همچنین سه اولویت شما در بهبود وضعیت معیشت مردم چیست؟ گفت: از همان زمان جوانی و زمانی که در دانشگاه بودم این موضوع در ذهن من بود که چرا رفتار ما مسلمان‌ها باید طوری نباشد که دیگران حسرت ما را بخورند، در تمام آنچه از رسول خدا عرض کردم می‌گوید مسلمانان با هم برادرند با این گفته پیامبر چرا با دید با هم مرز داشته باشیم، حالا مرز می‌توانیم مرز داشته باشیم و اقتدار و حکومت خود را حفظ کنیم اما چرا سفر بین کشورهای اسلامی به راحتی صورت نگیرد و از پاکستان تا ترکیه و افغانستان و پاکستان به راحتی سفر نکنیم؟

وی ادامه داد: وقتی بتوانیم با هم رفت و آمد کنیم یعنی امنیت، فرهنگ، اقتصاد و بازار را توسعه می‌دهیم و نگاه و زبان مشترک پیدا می‌کنیم و ما هم می‌شویم ید واحده در برابر کسانی که بخواهند حقوق مسلمانان را نادیده بگیرند، می‌توانیم با هم سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم و دست به دست دهیم مشکلات هم را حل کنیم. در حل مشکلات داخلی کشور اگر بتوانیم در داخل اختلافات را کنار بگذاریم و برای سرمایه گذاران و نخبگان اعتماد ایجاد کنیم و اگر بتوانیم نگاه خود را به دنیا تغییر دهیم و مسائل اف‌ای‌تی‌اف و برجام را حل کنیم و اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور را پیش رفت دهیم هم مشکلات را حل می‌کنیم و هم خود را به چشم‌انداز رهبری می‌رسانیم، اول باید به نگاه و زبان مشترک برسیم و با این نگاه و زبان مشترک چشم‌انداز را شکل دهیم و در ادامه این چشم‌انداز را عملیاتی کنیم.

برای حل مسئله FATF به زودی نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت خواهیم نوشت

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای رفع ناترازی‌ها و لغو تحریم‌ها و مسئله FATF گفت: درباره لغو تحریم‌ها قبلا هم گفتیم و چاره‌ای نداریم که مسئله FATF را حل کنیم و به زودی نامه ای به مجمع تشخیص مصلحت خواهیم نوشت تا این موضوع دوباره بررسی و حل شود. زیرا این مسئله باید حل شود. در رابطه با ارتباطات و مسائل خارجی تلاش می‌کنیم در اولویت اول، رابطه با کشورهای همسایه را بهبود ببخشیم. سفری که به عراق و اقلیم کردستان داشتیم با این نگاه بود که برنامه راهبردی داشته باشیم و همین کار را با پاکستان، ترکیه و کشورهای همسایه خواهیم داشت. لازمه رشد اقتصادی ایجاد بازار آزاد است و ما این دیپلماسی سیاسی خارجی را بر سه اصل عزت حکمت و مصلحت پیش خواهیم برد.

بدون سرمایه‌گذاری خارجی حل مشکلات اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه برنامه‌های دولت چهاردهم در زمینه رشد تولید اقتصادی هشت درصدی براساس برنامه هفتم و رفع مشکلات ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق چیست؟ گفت: در رابطه با رونق تولید طبق آن چیزی که در مقدمه عرض کردم قدم اول آزاد کردن و یا ایجاد بستر مناسب برای تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی است. اتاق بازرگانی از ما گلایه دارد که چون FATF نیست روند خرید و فروش با مشکل مواجه می‌شود. باید این‌ها را حل کنیم و ارتباطات بین‌المللی را با همین مسیرها تسهیل می‌کنیم. بدون سرمایه‌گذاری خارجی و صرفا با تکیه بر سرمایه‌گذاری داخلی حل مشکل به نظر کارشناسان امکان‌پذیر نخواهد بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به ناترازی انرژی گفت: درباره ناترازی‌ها همه می‌دانیم امکان ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند روز به روز بدتر می‌شود ناترازی محیط زیستی، ناترازی پول، ناترازی برق، ناترازی انرژی و ...  داریم اگر این‌ها را رها کنیم، روز به روز غیرقابل حل می‌شود کارشناسان و خبرگان در این زمینه کار کارشناسی می‌کنند. رسانه‌ها برای حل ناترازی‌ها کمک کنند. امکان برون رفت از این مشکلات نخواهد بود مگر اینکه به ما کمک کنید. راه‌حلی به ما بدهند که ناترازی را حل کنیم. واقعیت این است که این ناترازی را همه شما و ما قبول داریم، کمک کنید تا این رویه را اصلاح کنیم در حل ناترازی هم می‌توانید جلوی ما را بگیرید و هم می‌توانید ایده بدهید تا مشکل را حل کنیم.

تلاش می‌کنیم موافقت‌نامه مشترک ۲۵ ساله  با چین را عملیاتی کنیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار سی سی تی وی چین مبنی براینکه ایران و چین دو کشوری هستند که دارای روابط تاریخی و دوستانه هستند و همواره در زمینه های سیاسی و اقتصادی از هم حمایت می کنند، با توجه به ایده چین در ایجاد جامعه جهانی و با توجه به اینکه هر دو کشور عضو سازمان شانگهای و بریکس هستند جنابعالی آینده و روابط مناسبات دو دولت را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: در رابطه با بحث چین هم تا حالا ارتباط خوبی داشتیم بیشتر ارتباطات ما با چین و روسیه و کشورهای همسایه است. کشور چین در میانجگری بین ما و عربستان و سعودی اقدامات خوبی انجام داد و باعث این هماهنگی در منطقه است. موافقت‌نامه مشترک ۲۵ ساله نیز با چین نوشته شده ما می‌توانیم متمرکز بر این موضوع شده و آن را عملیاتی کنیم. من مصمم هستم آنچه که نوشته شده و قرار بود اجرا شود را اجرایی کنیم. در بحث راه‌های ارتباطی کشورهای منطقه می‌توان هدف چین را در دسترسی به بازارها میسر کرد. ما می‌خواهیم شاهراه‌هایی که قبلا در مسیر ابریشم وجود داشت را اما با امکانات خود جلو ببریم. ما با چین شریک و همراه استراتژیک خواهیم بود و ترقیب می‌کنیم و تلاش می‌کنیم آن چیزی که نوشته شده است را عملیاتی کنیم.

به وزرا گفتیم حتما از نخبگان، جوانان و زنان استفاده کنند

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که شما در ۳۷ سالگی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و در ۴۷ سالگی وزیر بهداشت بودید. سن متوسط افرادی که قرار بود برای انتخاب وزرا باشد ۵۵ سال بود اما سن میانگین وزرا ۵۹ سال است، یازده وزیر بالای ۶۰ سال هستند در حالی که سن بازنشستگی ۶۰ سال است. آیا از نیروهای جوان در استانداری‌ها و رؤسای دانشگاه‌ها استفاده خواهید کرد، گفت: این حرف حقی است. ما قرار بر این گذاشتیم که وزرایی انتخاب کنیم که بر اساس آن شاخص‌هایی که معرفی کردیم باشند. اما در فراخوانی که دادیم، عزیزانی که سوابقشان را ارسال کردند تا با کمک ۲۰ تیم‌ها بررسی کنیم، این تیم بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند و جریان‌های مختلف معرفی کردند و در ارزیابی‌ها این لیستی درآمد که می‌بینید.

وی افزود: بی‌ثباتی در مدیران وجود دارد و عمر مدیریت مدیران محدود است. زیرا مدیرانی که انتخاب می‌کنیم طول عمر مناسبی ندارند و پله پله بالا نمی‌آیند. مدیرانی که ثبات سازمانی داشته باشند خیلی کم هستند. کاری که ما می‌خواهیم کنیم و به وزرا پیشنهاد کردیم این است که حتما از نخبگان، جوانان و زنان استفاده کنند تا تجربه کسب کنند و علاوه بر آنکه به جوانان میدان می‌دهند تا بالا بیایند به آنان آموزش بدهند تا در مناصب بعدی از آن‌ها استفاده کنند. درباره انتخاب معاونت استخدامی به دنبال کسی هستیم که در مفاهیم کاری و استخدامی مهارت اجرا را داشته باشد. هر نیروی انسانی که کار می‌کند امکان اشتباه دارد. اینکه یک نفر اشتباه کرد، او را کنار بگذاریم درست نیست. ما در طول سالیان گذشته نیرویی که اشتباه کرده را کنار گذاشته و نیروی دیگری را گذاشتیم و وقتی هم او اشتباه کرده او را هم کنار گذاشتیم. بنابراین قول می دهیم و وظیفه ما این است که از جوانان و خواهران و مذاهب و اقوام بر اساس شایستگی‌هایی که دارند، استفاده کنیم.

واکنش رئیس‌جمهور به ادعای اهدای موشک هایپرسونیک ایران به انصارالله یمن

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره مبنی بر اینکه دیروز شاهد بودیم انصارالله یمن به اسرائیل شلیک کردند و کارشناسان سیاسی مدعی‌اند ایران این موشک‌های هایپرسونیک و یا تکنولوژی آن را به انصارالله یمن داده و آیا ایران موشک هایپرسونیک خود را در این عملیات آزمایش می‌کند؟ گفت: الان اگر یک انسان از ایران بخواهد به یمن برود یک هفته زمان می‌برد حالا این موشک چگونه به یمن رفته و آنها این را ندیده‌اند؟ این کار، کار یک روزه و یک هفته و یک سال نیست و به دست آوردن این فناوری در طول یک سال جنگ ممکن نیست اما اینکه ما و انصارالله یمن به اسرائیل اعتراض داریم و به نسل کشی اسرائیل معترضیم درست است، آمریکا و اروپا به اسرائیل تسلیحات می‌دهند و از آن دفاع ‌می‌کنند، حقوق بشر و دنیای متمدن نباید اجازه دهد مردم بی‌گناه را بکشند و بیمارستان‌ها را بمباران کنند و بعد بگویند ایران به دیگران موشک داده است. ایران موشک هایپرسونیک دارد اما از نوعی که انصارالله یمن به اسرائیل زده را ندارد، انصارالله خود فناوری تولید این موشک را دارد و ما هم با هم ارتباط داریم چون نمی‌خواهیم اسرائیل مردم را نابود کند.

در موضوعات مختلف مانند ناترازی‌ها و محیط زیست به سمت فروپاشی می‌رویم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه اخیرا صحبت‌هایی درخصوص انتقال پایتخت داشته‌اید که این فرآیند ده سال طول می‌کشد، وزیر راه نیز اعلام کردند که امکان ساخت مسکن در تهران وجود ندارد با این اوصاف با توجه به مشکلات در تهران وضعیت ساخت مسکن با وجود معضلات در تهران و سایر کلان‌شهرها چیست، گفت: آن چیزی که من گفتم یک نگاه است. توسعه خیلی ساده است تعادل بین منابع و مصارف است یعنی اگر مصرف را بالا ببریم بدون تامین منابع قطعا یک روز نابود خواهیم شد.

وی ادامه داد: الان نشست زمین در تهران وحشتناک است آب‌های زیرزمینی دارند تمام می‌شوند با وجود تمام سدهایی که زده‌ایم و با لوله آب به تهران می‌آوریم فقط کافی است بارندگی کاهش پیدا کند، مشکل پیدا می‌کنیم. بدون توجه به آنچه که در آسمان می‌بارد و زیر پایمان است داریم ساخت و ساز را توسعه می‌دهیم باید تلاش کنیم توسعه را به جاهایی که امکان توسعه در آن جا وجود دارد ببریم اکثر شهرهای بزرگ چه پایتخت چه تجاری و چه صنعتی در کنار دریاهاست ما بالای هزار و خورده‌ای کیلومتر مرز در خلیج فارس داریم کل کشور  را می‌خواهیم اینجا توسعه دهیم باید تمرکز را از مراکز به جاهایی که امکان ماندن است، هدایت کنیم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: این چیزی نیست که من بخواهم امروز این کار را بکنم اما این روند قابل ادامه دادن نیست مانند خیلی از ناترازی‌ها داریم و می‌گوییم دست نزن اما صدا بلند می‌شود. ما می‌گوییم برویم اما آن روز نباید زمانی باشد که همه چیز را نابود کرده‌ایم. ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و هماهنگی بین طبیعت و زندگی مهم است اگر از نظر اقتصادی هم نگاه کنیم ماده اولیه را از خلیج فارس می‌آورند و دوباره سوار ماشین می‌کنند و بعد به آنجا برای فروش برمی‌گردانند قیمت تمام شده بالا می‌رود و امکان رقابت وجود ندارد.

پزشکیان درباره ساخت مسکن در تهران خاطرنشان کرد: ما ساخت و ساز را یکباره متوقف نمی‌کنیم این معضل است و همانگونه که گفتم کمک کنید در خصوص حل مشکل ناترازی. رسانه وظیفه کمک به حاکمیت برای ثبات و ماندگاری را دارد ما در موضوعات مختلف مانند ناترازی‌ها و در محیط زیست به سمت فروپاشی می‌رویم راه وجود دارد و باید با همدلی راه را ادامه دهیم.

کسی که ۴۰۰ سال اشتباه نکرده بود، مجسمه بود

رئیس‌جمهور در پاسخ به  سوال خبرنگار کیهان درباره حضور افراد زاویه‌دار و خارج از مبانی انقلاب در دولت گفت: اینکه شما می‌گویید فتنه، ما به هر نگاهی در یک سطحی اعتراض کردیم. هرکسی خیال می‌کند حق با اوست. الان می‌گویید من در یک جریانی اعتراض داشتم و با اندیشه شما همسو هم نبود. نگاه ما این است که چشم اندازی که رهبری داشتند در آن چارچوب عمل خواهیم کرد. اینکه یکی در گذشته نگاهی که شما به آن انتقاد دارید داشته و نگاه دیگری دارد اما  توانمندی هم دارد شما می‌گویید کنار برود به خاطر آنکه این موضع را داشته، پس ما چه زمانی می خواهیم وفاق داشته باشیم؟ اگر شما بگردید کسی که هیچ گناهی نداشته باشد و هیچ گناهی نکرده باشد را پیدا نمی کنید.

وی افزود: یک ضرب المثل انگلیسی وجود دارد که می‌گوید کسی که ۴۰۰ سال اشتباه نکرده بود، مجسمه بود. ما در وفاق ملی، عیب‌هایی داریم و باید این عیب‌ها را نادیده بگیریم و بر اساس قانون و رهنمود رهبری عمل خواهیم کرد و اگر خلاف آن سیاست موضعی وجود داشت، برخورد می‌کنیم. می‌دانید که من را رد کرده بودند؟ یکی از دلایل رد صلاحیت من عدم التزام به اسلام و عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی بود. من در تمام زندگی خود یاد ندارم که مرخصی رفته باشم. وقتی بعد از پایان کارم در وزارت بهداشت فرصتی شد و به مشهد رفتم گریه ام گرفت به دلیل آنکه فرصتی نشد به همراه خانواده به زیارت حضرت امام رضا ( ع) بروم. بنابراین باید بر اساس چارچوب عمل کنیم و عیب همدیگر را نگوییم.

از ولیعهد عربستان برای سفر به ایران دعوت کردم

در ادامه خبرنگار المیادین مطرح کرد که اخیرا شاهد اقداماتی از سوی شما برای ازسرگیری روابط با کشورهای عربی به ویژه کشور عربستان بودیم آیا قرار است سفری به عربستان داشته باشید و یا ولیعهد عربستان و می‌خواهد به ایران سفر کند و روابط ایران اردن قرار است تغییر کند و این تغییر روابط می‌تواند پایانی برای تجاوز اسرائیل باشد؟

رئیس‌جمهور در پاسخ گفت: باور من این است که ما همه با هم برادریم چرا باید با هم اختلاف داشته باشیم؟ من از هر امری که بتواند ما را به هم نزدیک کند، استقبال می‌کنم. قرآن می‌گوید اصلاح بین برادران از نماز و روزه مهم‌تر است.  در نتیجه چه در ارتباط با عربستان چه با مصر و اردن تلاش می‌کنیم ارتباط را تقویت کنیم در گفت‌وگوی تلفنی با ولیعهد عربستان از ایشان دعوت کردیم و اگر فرصت شد ما هم سفری خواهیم داشت و این وحدت ما از اسرائیل جرائت تجاوز و کشتار را می‌گیرد.

رانت و فساد است که مردم را ناراضی کرده است

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز مبنی بر اینکه نگاه مردم بعد از انتخاب شما تغییر کرده و امید آن‌ها به آینده بیشتر شده است. ابر پروژه شخص آقای پزشکیان و دولت چهاردهم چیست و بعد از چهار سال چقدر محقق خواهد شد، گفت: ابرپروژه ما یکی نرم افزاری است و یکی سخت افزاری. نرم افزاری ایجاد وفاق، امید و اشتراک و مشارکت و دوباره به صحنه آرودن مردم است. این جو ناامیدی که درست شده که مملکت برای عده‌ای خاص است و اگر کسی خوشش نیامد از این جا برود و از بین برود، درست نیست، مملکت برای همه است. البته حل کردن آن به راحتی نیست سخت افزار را می‌توان پول داد اما نرم افزار باید در اندیشه و فکر و رفتار خود را نشان دهد و تغییر این رفتار به دهه‌ها و گاها زمان نیاز دارد ما با مردم هستیم و مردم باید به ما کمک کنند تا مملکت را درست کنیم.

وی ادامه داد: اینگه می‌گویند فلانی فلان جا فلان کار را کرده تو چرا او را بر سرکار می‌آوری؛ ما همه اشتباه کرده‌ایم و اشتباه می‌کنیم ما معصوم نیستیم باید نقاط قوت را تقویت و معایب را برطرف کنیم.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات ما مقابله با زمین‌خواری، قاچاق، رشوه و ... است گروهی را برای این منظور قرار داده‌ایم و این هفته شنبه جلسه داریم در زمان انتخابات هم گفتم اگر بتوانیم کد ملی، کدپستی و کدزمین و ماده ۱۶۹ را به هم وصل کنیم کسی نمی‌تواند جنسی را قاچاق کند. در چنین شرایطی من نمی‌توانم رشوه بگیریم و به حساب اقوامم واریز کنم برای اینکه سیستم به هم وصل است و امکان تخلف در آن وجود ندارد. الان رانت و فساد است که مردم را ناراضی کرده است این کارها انجام شود دیگر یک عده نمی‌توانند مفت صاحب قدرتی شوند و ثبات در جامعه ایجاد می‌شود همچنین باید زیرساخت‌ها و جاده‌ها را چنان درست کنیم که به هم وصل شوند و ناترازی‌ها را اصلاح کنیم که اگر این کار را انجام دهیم شق‌القمر کرده‌ایم.

تلاش می‌کنیم مشکل حقوق بازنشستگان و پرستاران که به ما به ارث رسیده را حل کنیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار جماران مبنی بر اینکه نان گران شد در حالی که هیچ مسئولی به گرانی نان واکنش نشان ندادند، گران شدن نان در تهران با موافقت دولت انجام شده؟ دولت اگر راه حلی برای ارزانی ندارد آیا برنامه‌ای برای جلوگیری از گرانی دارد و آیا قرار است روند گرانی‌ها ادامه داشته باشد، گفت: ما در تمام صحبت‌ها گفته‌ایم که نگاه ما به سمت کسانی است که مشکل دارند و سفره مردم نباید مشکل پیدا کند در جلسات دولت هم ابلاغ کرده‌ایم مشکلاتی را هم که داشته‌ایم تلاش کرده‌ایم تا جایی که از دست‌مان بر می‌آید رفع کنیم. ما در حقوق بازنشستگان و پرستاران مشکل داشتیم که پولی برای آن وجود نداشت تلاش می‌کنیم که این موارد را حل کنیم این‌ها چیزهایی است که به ما ارث رسیده است.

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم که این ناترازی‌ها و بی‌عدالتی‌ها کم شود هرچقدر پول چاپ کنیم، بی‌فایده است و باید کاری کنیم که قدرت خرید و سفره‌ آن‌ها بی‌رنگ نشود هم در برنامه و بودجه تلاش می‌کنیم هم در کمیسیون اقتصادی فکر می‌کنیم که قوت معمولی و غالب مردم با مشکل مواجه نشود.

به تقویت رابطه با ترکیه خیلی امیدواریم

پزشکیان در پاسخ به خبرنگار آناتولی درباره برقراری و توسعه روابط با همسایگان و همچنین چگونگی ترسیم چشم اندازی روابط با ترکیه و تحقق حجم تبادلات اقتصادی ۳۰ میلیارد دلاری گفت: ترکیه دوست و برادر ما است. ارتباط همسایگی ما در اولویت است اول جلسه هم گفتم مرزهایی وجود دارد و در ارتباط با ترکیه نیز باور و اعتقاد ما در هم تنیده است و طبیعتا باید این کار را بکنیم. انگیزه و خواست ما این است که سرمایه‌های مشترک را با یکدیگر هماهنگ کنیم و تجارت از طریق نه تنها ترکیه بلکه با سایر کشورها همراه شود. این مسیر را باید درست کنیم تا بتوانیم به ترکیه برویم و تفاهم کنیم و این روند را با قدرت ادامه خواهیم داد. حتما به ترکیه خواهیم رفت و از آنان نیز دعوت خواهیم کرد تا به ایران تشریف بیاورند تا با دانشگاهیان، سیاسیون و اقتصادی‌ها ارتباط داشته باشیم. بنابراین به تقویت رابطه با ترکیه خیلی امیدوار هستیم.

جلوی پرونده‌سازی را می‌گیریم

با زور و اخراج و تبعید ممکلت درست نمی‌شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه  با توجه با تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی برنامه شما برای احیای این کرسی‌ها چیست؟ گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر این کرسی‌ها بوده و ایشان تصریح کردند که ما باید جهاد تبیین داشته باشیم. کرسی آزاداندیشی این نیست که اگر من حرفی زدم ضدانقلاب بشوم و من را از کار و دانشگاه اخراج کنند.   این دستور خداست و می گوید که شما کاری کنید که حرف‌ها را بشنوید و از بهترین‌ها تبعیت کنید، ما به عنوان مسلمان باید هر نوع گفته‌ای را بشنویم و بهترین را تبعیت کنیم، هدایت شوندگان همین‌ها هستند و هدایت در آگاهی شکل می‌گیرد.

رئیس‌جمهور گفت: به دستور مقام رهبری از این کرسی‌ها حمایت می کنیم و جلوی پرونده‌سازی را می‌گیریم، مفهوم این امر این نیست که توطئه‌گر برگردد توطئه‌گر باید به قوه قضائیه سپره شود اما مشکل ما این است که وقتی نمی توانیم جواب کسی را بدهیم به او انگ می‌زنیم. با زور و اخراج و تبعید ممکلت درست نمی‌شود مملکت با گفت‌و‌گو درست می‌شود. آزاداندیشان حرفی را می‌زنند که من بی‌عرضه نتوانستم بگویم.

مشکل تمام مناطق محرومی که مدرسه ندارند را در عرض یک سال حل کنیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم مبنی بر اینکه یکی از موضوعات مهم شما در ایام انتخابات بحث عدالتخواهی بود یکی از شاخه‌های عدالتخواهی بحث عدالت آموزشی بود و بارها نقد کردید که چرا برخی مدارس از امکانات مدارس غیردولتی محروم هستند با توجه به اینکه به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده‌اید الان به صورت موردی و مصداقی بفرمایید دولت برای ایجاد توازن امکانات و ظرفیت‌ها بین مدارس دولتی و غیردولتی چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: برای روند اصلاح یک بسته هدف داریم که باید برای آن زمان مشخص کنیم تا درست شود. در جلساتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم در شورای انقلاب فرهنگی درباره اصلاح آموزشی و عدالت آموزشی صحبت کردیم دیگر دستور جلسه‌ها را حذف کردیم و قرار شد به یک زبان و نگاه مشترک برسیم.

وی ادامه داد: قابل قبول نیست کسانی که در مناطق محروم هستند به دانشگاه بروند و رشد کنند اما بعد کسانی که با پول و مدارس ویژه بالا می‌آیند کرسی‌ها را بگیرند ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این بحث را شروع کرده‌ایم. همچنین با برادران سازندگی در سپاه و قرار گاه خاتم و بنیاد مستضعفان و همچنین سازمان برنامه و بودجه تصمیم گرفته‌ایم با حرکت بسیجی برای تمام شهرهایی که مناطق محروم هستند و مدرسه ندارند برنامه بنویسیم و در عرض یک سال مشکل را حل کنیم.

رییس‌جمهور تصریح کرد: بنابراین باید در ابتدا نگاه نرم افزاری را ایجاد کنیم یعنی نگاه را درست کنیم زیرساخت و تجهیزات را اصلاح کنیم برای اینکه روند شکل بگیرد درباره معلمان و روش آموزشی و درباره نوع آموزش و نحوه آموزش باید بحث کنیم گفتن این حرف‌ها ساده است اما ما با نگاه بسیجی قرار است در عرض یکسال مشکل را حل کنیم البته این اعداد را قرار است مشخص کنند و بعد کار را جلو ببریم و مشکل را برطرف کنیم.

وزیر ارتباطات در حال تدوین برنامه‌ای برای رفع فیلترینگ است

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره رفع فیلترینگ پیام‌رسان‌ها گفت: وزیر ارتباطات در حال تدوین برنامه‌ای برای رفع فیلترینگ است تا با جریاناتی صبحت کنیم و این موضوع نیز به سرانجام برسد. این برنامه در دستور کار است و بعد در جمع‌بندی شورای امنیت این را پیگیری می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد. هرچند با این روندی که وجود دارد بعد از سفر به آمریکا آن را پیگیری خواهیم کرد.

با آمریکایی‌ها هم برادریم و مشکلی نداریم

رئیس‌جمهور درباره احتمال دیدار با رئیس جمهور آمریکا در حاشیه سفر به نیویورک گفت: ما به آمریکا خواهیم رفت تا باورها و اعتقاد خودمان را بگوییم و تا از حق مردم دفاع کنیم. الان آنجا حرف‌هایی می‌زنند و مردم آنجا خیال می‌کنند جنگ طلب هستیم ولی ما صلح طلب هستیم باید از تفکرات خودمان دفاع کنیم.

 وی افزود: درباره دیدار با رئیس جمهور آمریکا هم آن‌ها اول باید برادری خود را ثابت کنند. آن چیزی که امضا کردیم را پاره نکنند بعد گفت‌وگو می‌کنیم. امروز با هرکسی می‌خواهیم حرف بزنیم می‌گویند آمریکا اجازه نداده است. اول باید نشان دهند که با ما دشمنی ندارند، ما هم با آنان مشکلی نداریم. ما که آمریکایی‌ها را تحریم نکردیم و در همسایگی آنان پایگاه نظامی ایجاد نکردیم آن‌ها ما را تحریم کردند. ما با آمریکایی‌ها هم برادریم و با آنان مشکلی نداریم.

زیر بار تحقیر نمی رویم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس ۲۴ مبنی بر اینکه دو رئیس‌جمهور پیش از شما نتوانستند تحریم‌ها را لغو کنند در حالی که مجلس با شهید رئیسی رئیس‌جمهور پیشین همراه بودند و برای رفع تحریم‌ها همراهی مجلس موضوع مهمی به شمار می‌آید، اگر حل تحریم‌ها مستلزم گفت‌وگو با امریکا باشد آیا شما نظر مجلس را برای گفت‌وگو جلب می‌کنید؟ گفت: حرف کاملا درستی است ما نمی‌خواهیم تحریم شویم و با کسی هم دعوا نداریم و پایبند قوانین هستیم و خواهیم بود.

وی افزود: اسرائیل با کاری که در منطقه انجام می‌دهد و با ترور اسماعیل هنیه می‌خواهد ما را به جنگ منطقه‌ای بکشاند ما حق دفاع را با روش‌های خود محفوظ می دانیم و هر راهی که وجود داشته باشد تا موانع را از پیش برداریم آن راه را خواهیم رفت. آنها از ما چیزی ساخته‌اند که ما نیستیم ما در گفت‌وگو با همسایگانمان زبان مشترک ایجاد می‌کنیم تا آنها بدانند ما می‌توانیم منطقه‌ای امن ایجاد کنیم اما قدرت‌های خارجی که اینجا لانه کرده‌اند، نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد و آنها می‌خواهند بین ما تنش باشد و دعوا راه می‌اندازند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تلاش من بر ارتقای روابط با همسایگان است، گفت: تلاش می شود روابط اقتصادی و فرهنگی و سیاسی را تقویت کنیم ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم آنها می گویند موشک نداشته باشید، باشد نخواهیم داشت اما اسرائیل را هم خلع سلاح کنید ما برای حفظ امنیت کشورمان نیاز به قدرت دفاعی داریم ایران هیچگاه اقدام کننده به هیچ جنگی نبوده در ۱۰۰ سال گذشته این قدرت‌ها دو بار سعی کردند ایران را بگیرند ما قدرت دفاعی خود را برای دفاع از مردم از دست نخواهیم داد مگر اینکه در منطقه همه خلع سلاح شوند.

من بر وحدت داخلی تاکید دارم و با همسایگان هم همین رویه را دارم آمریکا هم اگر با ما دعوا نداشته باشد ما کاری با آن‌ها نداریم اما اگر بخواهند ما را تحقیر نکنند ما زیر بار تحقیر نمی رویم.

برای اجرای برنامه‌ها باید پیش‌نیازها را طی کنیم

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار خانه ملت مبنی براینکه برنامه‌هایی را برای توسعه داشته‌ایم که با سرنوشت خوبی مواجه نشده است با توجه به مصوبه مجلس درباره کمیته راهبری برنامه توسعه این کمیته چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: ما با اجازه شما قانون برنامه را برای هر وزارتخانه بند به بند مشخص کرده‌ایم همچنین از برنامه مرکز تحقیقات مجلس هم استفاده کردیم. دستورالعملی را به وزرا ابلاغ کردیم که طبق این دستورالعمل قرار است در هر وزارتخانه یک نفر از برنامه بودجه نماینده‌ای جهت نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد: قرار است درباره قانون برنامه‌ای که به وزارتخانه مربوطه ارتباط دارد و اینکه هر بند به کدام معاونت مربوط است هر معاونت براساس ابزار و روش کار یک چهارچوب کار تعریف کرده و گزارش دهد و بگوید که کدام بند قانون قابلیت اجرا دارد و کدام بند قابلیت اجرا ندارد و دلایل آن را مشخص کنیم که چرا قابلیت اجرا ندارد و به مجلس اعلام کنیم که این بندها به این دلایل قابلیت اجرا ندارند و ۴ سال دیگر نگویند چرا اجرا نکردید. بنابراین باید این پیش‌نیازها را طی کنیم و برای اجرای برنامه‌های قابل اجرا هم ما نظارت می‌کنیم که در وزارتخانه‌ها این برنامه در چه زمانی اجرا خواهد شد.

دوست نداریم با کسی قطع رابطه کنیم اما زیر بار زور نمی‌رویم

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار راشاتودی مبنی براینکه قرار است به کشور روسیه سفر کنید و در اجلاس سران عضو بریکس شرکت کنید این حضور چقدر به تحقق اهداف اقتصادی و رابطه با کشور روسیه کمک کند، گفت: ما ارتباطمان با روسیه و چین و کشورهایی که در تحریم ناجونمردانه که به ما  اعمال شده در کنار ما هستند خوب است و در زمانی که مشکلی هم نداشته باشیم دوستانمان را فراموش نخواهیم کرد. روسیه هم همسایه ما است و هم ارتباطات خوبی با هم داریم و این دیدارها می‌تواند مصوبات و نگاه‌هایی که شهید رییسی داشتند را اجرایی تر و عملیاتی تر کند مطمئنم اگر با کشورهای بریکس و یا منطقه‌ بیشتر تعامل کنیم تحریم‌های ناجوانمردانه بر ما اثرگذار نیست ما دوست نداریم با کسی قطع رابطه کنیم اما دوست نداریم کسی به ما زور بگوید و ما زیر بار زور نمی‌رویم.

اگر وحدت داخلی شکل نگیرد هر مداخله‌ای به اعتراض می‌انجامد

ناملایمات را تحمل کنید تا وضعیت کنونی اصلاح شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شرق مبنی بر اینکه در سال‌های گذشته آن قدر از گرانی صحبت شده که مسئولان دولتی حالا خود از مردم مطالبه‌گری در زمینه گرانی دارند در حالی که مردم نقشی در این گرانی نداشتند این نگاه شرطی شده که هر چه گران نمی‌شود دیگر ارزان نمی‌شود این نگاه در دولت شما هم ادامه خواهد داشت؟ برنامه ای برای حل مشکلات کنکوری‌ها دارید؟ گفت: اقتصاد ما مریض است و این اقتصاد مریض برای درمان مداخلاتی را طلب می‌کند و رسانه‌ها و دانشگاهی‌ها و سیاست‌مداران باید در درمان کمک کنند. نه اینکه هیچ جای بیمار را دست نزنیم که دادش درنیاید، باید این اقتصاد بیمار درمان شود اما به این اقتصاد بیمار اگر دارو دهیم ممکن است تلخ باشد اما به نفع اقتصاد و محرومان است و می‌تواند آینده بهتری را رقم بزند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اگر وحدت داخلی شکل نگیرد هر مداخله‌ای به اعتراض می‌انجامد، گفت: این اختلافات و اعتراضات اجازه هیچ مداخله‌ای را به سیاستمداران نداده است. ناملایمات را تحمل کنید تا وضعیت کنونی اصلاح شود. با شروع انقلاب فرهنگی در مورد مشکلات کنکوری‌ها نیز بحث می‌کنیم.

اگر با مردم صادق باشیم، دیگر خلاف نخواهیم کرد

پزشکیان در پاسخ به این سوال که مشکل مردم ما گرانی است و برنامه شما برای کسری بودجه سال آینده چیست و با توجه به آنکه کار زیاد است، در چهار سال کاری شما اولویت اصلی دولت چهاردهم چه خواهد بود گفت:‌ همانطور که گفتیم، ایجاد نرم افزاری برای آنکه بتوانیم جلوی رانت، فساد و دزدی را بگیریم. ما اگر با مردم صادق باشیم و با آنان راست حرف بزنیم دیگر خلاف نخواهیم کرد و اگر این صداقت را در عمل به مردم نشان دهیم به خیلی از مشکلات پایان می‌دهیم.

وی افزود: درباره ساختار بودجه، امروز ما در نهاد ریاست جمهوری ۴۰۰۰ نفر نیرو داریم. اگر بگوییم ۴۰ نفر کار کردند خیلی کم است اما با ۴۰۰ نفر هم می شود کار کرد اما نمی‌شود مابقی را بیرون کرد. این که چگونه باید ساختار را اصلاح کرد به دنبال برنامه‌ای هستیم که آن را اجرا کنیم. دولت‌های گذشته به دلیل نبود علم مدیریت لشگری بر سر کار آوردند که اصلاح آن نیاز به روندی دارد که به دنبال آن هستیم. اهدافی که در قانون برنامه مشخص باشد را پیگیری خواهیم کرد. برای آن برنامه، قدم اول این است که چه کسی مسئول است دوم چگونه عمل کند و چگونه پاسخگو باشد. یکی از استراتژی‌های ما پرداخت بر اساس عملکرد است. اگر کار کرد، پول بدهیم و اگر کار نکرد پول ندهیم. هر کسی که می‌خواهد مدیریت کند باید بر اساس عملکرد باشد تا ضرر ندهد و اگر ضرر بدهد باید پاسخگو باشد.

آمریکا دلش می‌خواهد با هم دعوا کنیم اما اگر عاقل باشیم با هم دعوا نمی‌کنیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار العهد عراق مبنی بر اینکه در سفر شما به عراق ۱۴ یادداشت تفاهم و همکاری مشترک به امضا رسید آمریکایی‌ها همیشه تاثیر منفی بر این توافقات دارند ساز و کاری وجود دارد که این توافقات عملیاتی شود به ویژه خط آهن شلمچه و بصره که عملیاتی نشده است، گفت: عراق که رفتیم خیلی باهم صمیمی بودیم و احساس می‌کردیم از نظر باور، اخلاق و مسائل فرهنگی مانند هم هستیم و با هم فرقی نداریم به ویژه در مرزها این طرف مرز و آن طرف مرز باهم قوم و خویش هستند ما دشمن نبودیم و نیستیم آمریکا ما را دعوا می‌اندازد باید با هم تفاهم داشته باشیم و به هم کمک کنیم.

وی افزود: باید از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کمک کنیم و این راهی است که باید برویم با نخست وزیر اقلیم و با احزابی که بودند و کسانی که مردم عادی بودند دیدار کردیم در بصره و کردستان عراق از ما استقبال خوبی کردند مسعود بارزانی در مهاباد ما به دنیا آمده است من هم در مهاباد به دنیا آمده ام او هم مسعود است من هم مسعود هستم. آنها قرار است امنیت را حفظ کنند ما هم امنیت را حفظ می‌کنیم و باید با هم کمک کنیم آمریکا دلش می‌خواهد ما با هم دعوا کنیم ما اگر عاقل باشیم با هم دعوا نمی‌کنیم.

قرار نبود به گشت ارشاد ادامه دهند، پیگیری می‌کنم

در ادامه خبرنگار اندیشه پویا گفت: برای رسیدن به اینجا، از میانبرهای بسیاری گذر کردم که گیر گشت ارشاد نیفتم.

پزشکیان گفت: باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود ادامه دهند، پیگیری می‌کنم.

مردم هم کمک کنند ساختارشکنی در کشور شکل نگیرد

خبرنگار این رسانه در سوال اصلی خود مطرح کرد که در انتخابات ریاست جمهوری بخش زیادی شرکت نکردند و بخش زیادی از مردم هم هنوز در قهر سیاسی به سر می‌برند در حالی که دولت تصمیمات سختی در پیش دارد و در همین حال دولت از سرمایه اجتماعی زیادی برخوردار نیست، چه پیامی دارید برای کسانی که اعتقاد دارند شما تنها به دنبال وفاق در بالادست جامعه هستید؟

پزشکیان در پاسخ گفت: اگر وفاق تنها در بالا شکل بگیرد همه ضرر خواهیم کرد، ما باید کمک کنیم آرامش شکل بگیرد و هر دو طرف متقابل در کشور باید در برابر هم کوتاه بیاییم و آن ور آبی‌ها هم به ما می گویند چه کار کنیم. احترام متقابل و گفت و گوی متقابل و نشکستن حریم ها از اصول توسعه است و اگر فرهنگ خود را درست نکنیم، به جایی نمی‌رسیم و همه‌مان ضرر می کنیم. ما نمی‌توانیم در جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی در آن نیست زندگی را ادامه دهیم نه تنها من مردم هم نمی‌توانند. من برای مردم اینجا هستم و نه برای خوردن و بردن و قیافه گرفتن. مردم هم کمک کنند ساختارشکنی در کشور شکل نگیرد.

آنها که در انتخابات نیامدند، حق داشتند

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که شفاف و بی‌پرده بگویید چقدر حقوق می‌گیرید و متوسط دریافتی وزیران چقدر است و آیا از میزان هزینه ستادهای انتخاباتی با خبر هستید، گفت: اینکه ما چه جوری پول خرج کردیم این است که پولی نداشتیم و دوستانی بودند که آمدند پول خرج کردند و کمک کردند. بعضی نیز آمدند ارز و دلار دادند و ما دستور دادیم که آن را برگرداندند. به ما خیلی کمک کردند و این اتفاق افتاد و خدا وکیلی خودمان هم نمی‌دانیم چه طوری این اتفاق افتاد. اولا خارج‌نشین‌ها تلاش کردند مردم پای صندوق رای نیایند. می‌خواستند کل جامعه را به هم بریزند اما من نمی خواهم مردم کشورم پیش چشم دشمنان ضعیف نشان داده شوند. حالا مردم رای دادند و این اتفاق افتاد. الحمدالله استقبال خوبی شکل گرفت و اینکه در مرحله اول ۴۰ درصد و در مرحله دوم ۵۰ درصد شرکت کردند خیلی دستاورد بزرگی است. آنان زمین و زمان را دوختند و تا این مشارکت شکل نگیرد آنانی که نیامدند حق داشتند، نیامدند.

وی افزود: درباره حقوق نمی‌دانم چقدر است اما می‌گویند شصت، ۷۰ میلیون تومان است. از سن من گذشته و من به این پول‌ها نیازی ندارم که دنبال زمین و جایی باشم. تمام آن چیزی که در ذهن من وجود دارد این است که مردم سربلند و راحت باشند و وحدت شکل بگیرد و کاری کنیم که توطئه هایی که علیه مردم شکل گرفته را خنثی کنیم.

از ارتباط با مصر استقبال می‌کنیم 

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه مصری مبنی بر اینکه باتوجه به اینکه جمهوری عربی مصر و ایران روابط دیپلماتیک ندارند سیاست و برنامه شما برای تقویت روابط دو کشور چیست و سفارتخانه‌های دو کشور چه زمانی بازگشایی می‌شود، گفت: ما از خدا می‌خواهیم با مصر رابطه داشته باشیم در اولین فرصتی است که ممکن است با مسئولان و رییس جمهور مصر ارتباط برقرار می کنیم و گفتگو می‌کنیم ما مسلمانان باهم برادرایم و این را از ته قلبم میگویم و شعار نمی‌دهم.

وی ادامه داد: شیطان بین ما دعوا راه انداخته است ما باهم دوست هستیم و نباید با هم دعوا کنیم و در نتیجه از ارتباطمان با کشور دوست و برادر مصر استقبال می‌کنیم و تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد.

اسرائیل بی‌خود می‌کند بزند ما هم می‌زنیم

رئیس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای با گروه‌های غربی گفت: در رابطه با هسته‌ای این مساله دست طرف دیگر است که می‌خواهد صلح کند یا خیر. ما پایبند چهارچوب‌هایی هستند که می‌خواهند  اما آن‌ها نیستند و نمی‌شود آن‌ها عمل نکند و ما عمل کنیم. آن‌ها آنچه را که می‌گفتند پاره کردند و اگر می‌خواهند صلح شود باید به آن عمل کنند.

وی تاکید کرد: ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما حاضر نیستیم به ما زور بگویند، اسرائیل را جلوی ما بگذارند و تا دندان مسلح کنند و تا خواستیم حرف بزنیم مانند لولوخرخره بگویند می‌زنند ها بیخود می کند بزند ما هم می‌زنیم.

اتباع غیرقانونی‌ها باید به افغانستان بازگردند

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین مبنی بر اینکه راهکار عملی شما در زمینه ساماندهی اتباع خارجی و گشت ارشاد چیست، گفت: موضوع گشت ارشاد را پیگیری می‌کنم. در مورد اتباع هم عده‌ای پاسپورت دارند اما عده‌ای به طور غیرقانونی و بدون پاسپورت آمدند آنها باید در چهارچوب قرار بگیرند ما با آنها هم برادریم اما در چارچوب قوانین مصوب و این امر در حال پیگیری است که غیرقانونی‌ها به افغانستان بازگردند.

وی با بیان اینکه به بازنشستگان باید ۷۰ همت بدهیم که تنها برای ۲۰ همت آن محل پرداخت پیش‌بینی شده و ۵۰ همت کمبود داریم، عنوان کرد: از مقام رهبری اجازه برای دریافت ارز و جبران این کسری مجوز گرفته‌ایم. از بحث‌هایی که در رابطه با ناترازی وجود دارد همین است، ما حقوق مصوب به بازنشستگان را نمی‌دهیم اما به کسی که زیاد مصرف زیاد می‌کند با تخصیص ۵ میلیارد پول به واردات بنزین پاداش می دهیم.

هر کاری بتوانیم می‌کنیم تا زنان و دختران ما در جامعه حضور داشته باشند/ هیچ چیز یکباره اتفاق نمی‌افتد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال زد دی اف مبنی بر اینکه آیا گشت ارشاد جمع‌آوری می‌شود؟ گفت: برای حل مشکل گشت ارشاد در تلاشیم و قرار شد در وزارت کشور هم آیین‌نامه‌ای تنظیم شود از طرفی این‌ها هم دارند ما را در فشار می‌گذارند و ما نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.

وی در مورد حضور زنان در دولت گفت: در دولت سعی می‌کنیم از زنان استفاده کنیم در دولت چهاردهم چهار خانم سمت دارند و به وزرا هم توصیه کردیم در معاونت‌ها از زنان استفاده کنند و هر کاری بتوانیم می‌کنیم تا زنان و دختران ما در جامعه حضور داشته باشند. اما قبول کنید هیچ چیز به یکباره اتفاق نمی‌افتد و نیاز به زمان و کوتاه آمدن طرفین دارد.

غربی‌ها باید به تعهدی که نوشتند پایبند باشند

پزشکیان درباره نگرانی آژانس انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم ایران و اینکه در دولت شما در این موضوع تا چه اندازه پیش خواهد رفت، گفت: ما نمی‌خواهیم این کار را کنیم. دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم دنبال پایبندی به چارچوب برجام هستیم. آن‌ها برجام را پاره کردند. اگر به این مسیر ادامه ندهند ما هم می‌خواهیم کار را در چارچوب برجام ادامه دهیم. آنان باید به تعهدی که نوشتند پایبند باشند و ما هم به تعهد خودمان پایبند هستیم.

هر کشوری باید حریم خود را حفظ کند

رئیس‌جمهور درباره ادعای ارسال موشک به روسیه و ایجاد تحریم در این رابطه و انتظار از میانجی‌گری ژاپن گفت: ما چیزی به روسیه ندادیم. ما باید صلح کنیم اما آن‌ها تحریم می‌کنند اگر آنان با تحریم کار را شروع می‌کنند ما چه کار کنیم؟ در مناظرات و گفت‌وگوهایی که داشتیم گفتیم باید صلح کنیم و اجازه دهیم کشورها توسعه پیدا کنند. هیچ کشوری با دعوا توسعه پیدا نخواهد کرد. ما نمی‌خواهیم بجنگیم و نمی‌خواهم جنگی را تقویت کنیم. در مورد ادعای انتقال موشک به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده  است. ما با روسیه ارتباط داریم و خواهیم داشت. دیدگاه ما این است که هر کشوری باید حریم خود را حفظ کند.

وی افزود: اگر روسیه به اوکراین حمله کرده بیاید ببینید چرا ناتو آمده به آنجا نیرو آورده است زیرا قبلا قرار بود این کار را نکنند. ما در این کهکشانی که استفاده می‌کنیم باید از فرصت زندگی کردن لذت ببریم و از آن استفاده کنیم. اما زیاده‌طلبی و قلدری باعث شده که زمینی داشته بشیم که در آن جنگ و خیانت باشد. آن‌هایی که می فهمند و قدرت دارند اسلحه و  سخت افزارهایی ایجاد کرده که توان خود را تقویت کرده می‌گوید من قدرت دارم می‌کشم و حالا من بایستم و بگذارم که تو من را بزنی و بکشی؟

مشکل کروبی حل شده و در تلاشیم مشکل نفر دیگر را هم حل کنیم

پزشکیان درباره رفع حصر گفت: مشکل آقای کروبی حل شده و آن‌ یکی را هم در تلاش هستیم و پیگیری می‌کنیم. نگاه این است که نباید با نظام در افتاد. اینکه مشکل یک نفر حل شده گام بزرگی است و مشکل نفر بعدی هم در تلاش هستیم حل کنیم.

آمریکایی‌ها به حقوق مردم ما احترام بگذارند و برای کشور ما توطئه نچینند

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار موج مبنی بر اینکه یک پیام مشخص برای دولتمردان آمریکا دارید، گفت: پیام ما این است که به حقوق مردم ما را احترام بگذارند و برای کشور ما توطئه نچینند مردم ما انقلاب کرده‌اند و می‌خواهند با عزت و سربلندی زندگی کنند آن‌ها کاری نکنند که این روند را برهم بزنند.

وی ادامه داد: ما نه به دنبال کشورگشایی هستیم، نه در فکر صدور انقلاب به جایی هستیم. در کشور ما اگر دست از سر ما بردارند رفتار و ما زندگی ما و برخورد ما می‌تواند الگو باشد اما آنها انسان های خوب و خلاق را ترور می‌کنند و یک عده می‌مانند که ممکن است نتوانند واقعیت دین و باور را به مردم نشان دهند و بعد می‌گویند مسلمانان این هستند که می‌بینید در حالی که مسلمانان انسان‌های صادق، پاک و درستکاری هستند.

کد مطلب: 223146
برچسب ها: مسعود پزشکیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *