۰
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها صدای فعالان اقتصادی را در آورد

یک فعال اقتصادی ضمن گلایه از تصمیم مجلس درباره تعطیلی پنجشنبه ها گفت: می‌خواستند بخش خصوصی را کوچک بشمارند و نشان دهند که هر تصمیمی بخواهند، بدون توجه به مطالبات سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی انجام خواهند داد که البته چنین هم کردند.
تعطیلی پنج‌شنبه‌ها صدای فعالان اقتصادی را در آورد
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ مطالبه تعطیلی روزهای شنبه در ماه‌های اخیر، از جمله مطالباتی بود که اجماع بزرگی حول آن شکل گرفته بود ولی این اجماع نتوانست کار را به نحوی تغییر دهد که خواست عمومی فعالان اقتصادی درباره تعطیلات آخر هفته به تصویب برسد. 

بر همین اساس، ماراتن تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی روز دوم هفته در شرایطی رو به پایان است که با وجود درخواست‌های گوناگونی که وجود داشت، نهایتا کمیسیون اجتماعی مجلس تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را به تصویب رساند. بنا بنا گفته فضل اله رنجبر، عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس، در خصوص موضوع تعطیلات آخر هفته بحث مفصلی شد و در نهایت مصوب شد که جمعه‌ها تعطیل باشد و روز پنج‌شنبه نیز خدمات اداری ارائه نشود که به معنای همان تعطیلی است‌.

۱۰ سال است که نفهمیدیم چرا رابطه بانکی ما با جهان قطع است

با این اتفاق، به نظر می‌رسد ایران تنها کشوری در جهان باشد که در روزهای پنج شنبه و جمعه تعطیل رسمی دارد. رییس اتاق بازرگانی تهران در واکنش به مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تعطیلی روز پنج‌شنبه در صد و شانزدهمین شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران گفت: وقتی دولت از تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می کند، این امر در وضعیت کسب و کارها هم تاثیر می‌گذارد و این برای تولیدکنندگان بخش خصوصی ایجاد هزینه می‌کند. 

وی افزود: همه کشورهای دنیا غیر از جیبوتی که جمعه تعطیل است، شنبه و یک‌شنبه تعطیل هستند.  حتی افغانستان و عراق هم جمعه و شنبه تعطیل هستند و اتاق بازرگانی هم تعطیلی شنبه را پیشنهاد کرد اما در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت صراحتا به ما اعلام کردند که تعطیلی شنبه ممکن نیست و ما هم گفتیم پس پنج‌شنبه را تعطیل نکنید و مجمع هم نپذیرفت و شورای نگهبان هم دو دلیل برای رد تعطیلی شنبه آوردند؛ یکی تعارض با سیاست‌های ابلاغی و دیگری هم به دلیل تعارض با شرع مقدس. 

وی یادآور شد: تعطیلی دو روز در هفته باز هم به مجلس بازگشت و با وجود استدلال‌های اتاق بازرگانی در کمیسیون اجتماعی بر عدم تعطیلی پنج‌شنبه این امر تصویب شد و البته گمرکات و سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت از تعطیلی پنج‌شنبه استثنا شده‌اند.

رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: دستگاه حاکمیت اصلا حرف بخش خصوصی را گوش نمی‌دهد، ۱۰ سال است که نفهمیدیم چرا رابطه بانکی ما با جهان قطع است. با این حال ناامید نیستیم و باید این مملکت را بسازیم اما با این روند بعید به نظر می‌رسد به رشد هشت درصدی برسیم. 

اما در مقابل علیرضا فخاری، استاندار تهران تاکید کرد: تعطیلات پایان هفته از نظر عموم مساله مهمی نیست و بازرگانان هم باید نظامی را تعریف کنند که در تمام هفته با جهان ارتباط داشته باشند و این مساله را نباید به این اندازه بغرنج کنند.

وی متذکر شد: بسیاری از مشاغل مانند بخش درمان اصلا تعطیلی ندارند و در تمام هفته خدمت‌رسانی می‌کنند. ما هم می‌توانیم در تجارت بین‌الملل راهکارهایی را اتخاذ کنیم که تجارت را در تعطیلات جهانی نیز پیش ببریم و این مساله را به بحران ملی تبدیل نکنیم.

بخش خصوصی را جدی نگرفتند

با این وجود حسن فروزان‌فر، عضو اتاق بازرگانی درباره مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین تاکید کرد: پیام واضح این اقدام را من این طور می‌فهمم که آقایان خواستند نشان دهند و ثابت کنند که به هیچ‌وجه مطالبه‌گری بخش خصوصی را تحمل نمی‌کنند. دیگر بخش‌های مساله از نظر من حاشیه است و اصل بی‌توجهی به درخواست‌های مکرر و پردامنه بخش‌های مختلف از جمله بخش خصوصی است.

فروزان‌فر ادامه داد: من فکر می‌کنم تصمیم‌گیران هنگامی که دیدند تمام لایه‌های بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی، اصناف و... به یک خواست مشترک رسیده و حتی با یک زبان مشترک و برای بهبود روند تجاری با جهان خواهان تعطیل شدن شنبه‌ها شدند، تصمیمی مغایر خواست آنها گرفتند. از مذاکره تا خواهش و تمنا را بخش خصوصی در پیش گرفت ولی هیچ کدام افاقه نکرد.

او با اشاره به تلاش‌های مختلف گفت: در این راستا هر چه در توان بود انجام دادند. کارهای پژوهشی و مطالعاتی گوناگون صورت گرفته و نتایج آنها به مسوولان ذی‌ربط داده شد و نه‌تنها بخش خصوصی سراغ مسئولان کشور رفت که حتی در جلساتی از مراجع هم وقت گرفته و ماجرا را کاملا توضیح دادند.

فروزان فر  در پاسخ به چرایی نتیجه ندادن این تلاش‌های توضیح داد: من فکر می‌کنم آقایان تصمیم‌گیر با خودشان فکر کردند که اگر شنبه را تعطیل کنند، در دیگر مسایل هم ممکن است کمپین‌هایی شکل بگیرد و اجماعی به وجود بیاید. به همین دلیل با نه گفتن به این پاسخ در همین مرحله، جلوی مطالبه‌گری در آینده را گرفتند.

او ادامه داد: بدون این دلیل، لااقل من به عنوان یک عضو کوچک فعالان اقتصادی ایران از میان همه بحث‌هایی که علیه تعطیلی شنبه‌ها بود، حتی یک پاسخ کارشناسی یا جواب مستدلی که قانع کننده باشد را ندیدم. درواقع هیچ دلیلی نبوده که امثال من را نسبت به این تصمیم قانع کند جز این‌که می‌خواستند نشان دهند بخش خصوصی را جدی نمی‌گیرند.

این فعال اقتصادی افزود: این کوچک شماری بخش خصوصی و مجموع سرمایه‌گذاران ایرانی بود. این اقدام به زیان همه خواهد بود زیرا گرچه از نظر تعداد، این بخش جمعیت بزرگی را شامل نمی‌شود ولی نقش آنها در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی غیرقابل چشم‌پوشی است.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی زمانی رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری خواهد داشت که صدایش شنیده شود.

کد مطلب: 223142
برچسب ها: تعطیلی شنبه ها
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *