۰
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۰

مهاجرت دریانوردان بحرانی نیست

معاون سازمان بنادر و دریانوردان با بیان اینکه به هیچ وجه روند مهاجرت دریانوردان ایرانی غیر معمول و بحرانی نیست، گفت: برای دریانوردان ایرانی در ایران بیمه با بالاترین حقوق ریالی و دلاری برقرار است، اما برای کار در کشتی خارجی بیمه‌ای دریافت نمی‌کند و خانواده‌اش از هیچ حمایتی برخوردار نیست.
مهاجرت دریانوردان بحرانی نیست

علی‌اکبر مرزبان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه «پوریا کولیوند» به مدت 4 سال به سمت نماینده ثابت سازمان بنادر و دریاوردی در سازمان بین المللی دریانوردی IMO منصوب شد، اظهار داشت: متاسفانه صدور ویزای نماینده ایران در آیمو حدود 8 ماه به طول انجامید، اما با پیگیری‌هایی که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت خارجه و همچنین سفارت ایران در انگلیس صورت گرفت، بالاخره ویزای نماینده ایران صادر شد و نماینده ایران در این سازمان بین‌المللی مستقر می‌شود.

وی ادامه داد: نماینده قبلی ایران در آیمو مرحوم خانم «ماندانا منصوریان» جزو نمایندگان فعال سازمان بین‌المللی دریانوردی بود و پس از فوت ایشان بلافاصله اعزام نماینده جدید را در دستور کار قرار دادیم. اگر دولت انگلیس برای اعزام نماینده جدید همکاری می‌کرد، نماینده ایران قبل از سال جدید در سازمان بین‌المللی دریانوردی مستقر می‌شد. هر چند که اعزام افراد تا حدودی سخت شده اما این موضوع برای سازمان بنادر و دریانوردی بسیار مهم و حیاتی بود چراکه حضور نماینده ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی می‌تواند برای جایگاه کشورمان موثر باشد.

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی گفت: البته باید به این موضوع اشاره داشته باشم که امکان شرکت در جلسات آیمو به صورت آنلاین در دوران کرونا فراهم شده بود و این امکان استمرار پیدا کرده و در این 8 ماه و در این شرایط در جلسات مجازی شرکت و حضور داشتیم و توانستیم نظرات و موضوعات مد نظر را اعلام کنیم و درباره مسائل و مباحث مطرح شده، هر جا که لازم بود، مواضع خود را به صورت آنلاین اعلام کرده‌ایم.

مرزبان همچنین درباره روند مهاجرت دریانوردان و نیروی کار در صنعت دریانوردی کشور اظهار داشت:خوشبختانه در بین دریانوردان روند مهاجرتی که بگوییم به بحران و معضل تبدیل شده‌باشد، نداریم و خوشبختانه در ایران شرکت‌های کشتیرانی نفتکش یا کشتیرانی جمهوری اسلامی و دیگر شرکت‌های کشتیرانی، حقوق و مزایای خوبی به دریانوردان می‌پردازند و امروز افسران و فرماندهان کشتی در ایران علاوه بر حقوق ریالی، ماهانه حقوق ارزی خوبی دریافت می‌کنند. ضمن اینکه رفاهیات خانواده دریانوردان همواره برقرار است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر ادامه داد: از سوی دیگر، دریانوردان ایرانی این موضوع را هم در نظر می‌گیرند، در ایران و بر روی کشتی تحت پرچم کشورشان کار می‌کنند و نسبت به کار بر روی کشتی کشورشان تعصب و علاقه خاصی دارند.   

وی با بیان اینکه در حال حاضر اغلب دریانوردان که از وضعیت خود شکایتی دارند مربوط به دریانوردان مشغول به کار بر روی کشتی‌های زیر 500 تن است که عمده آنها از کشتی‌های چوبی و سنتی هستند، گفت: حقوق این دریانوردان شاید آن چیزی که مورد انتظار دریانوردان باشد، نیست. انجمن صنفی دریانوردان پیگیر رفع مشکلات مربوط به دریانوردان این بخش است و ما هم در سازمان به هر طریقی سعی می‌کنیم، مالکان کشتی را متعاقد و مجاب کنیم که حقوق متناسبی را برای این دریانوردان در نظر بگیرند.   

مرزبان با تاکید براینکه به هیچ وجه روند مهاجرت دریانوردان ایرانی غیر معمول و بحرانی نیست و مهاجرت به طور ندرت بین دریانوردان دیده می‌شود، اظهار داشت: افرادی که قصد مهاجرت و کار بر روی کشتی‌های خارجی را دارند، باید از سازمان بنادر کشور تاییدیه بگیرند و این میزان درخواست برای دریافت تاییدیه بسیار محدود و به ندرت است و حتی به یک درصد هم نمی‌رسد.

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای دریانوردان ایرانی در ایران بیمه با بالاترین حقوق ریالی و دلاری برقرار است، اما برای کار در کشتی خارجی بیمه‌ای دریافت نمی‌کند و خانواده‌اش از هیچ حمایتی برخوردار نیست، اما در ایران خانواده دریانوردان از حمایت‌های خوبی توسط شرکت کشتیرانی طرف قرارداد با دریانوردان برخوردار هستند. 

کد مطلب: 223114
برچسب ها: دریانوردی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *