۰
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۸

مدارک مورد نیاز بیمه ماشین + مدارک تمدید بیمه

گرانی خودرو و قطعات آن کاری کرده که رانندگی بدون بیمه یا با بیمه منقضی شده، حکم دیوانگی داشته باشد. از طرف دیگر، بیمه شخص ثالث از نظر قانونی اجباری است و نداشتن یا تعلل در تمدید آن، جرایم سنگینی را به دنبال دارد. همچنین خرید بیمه بدنه هم برای خودروهای بالای 800 میلیون تومان ضروری است؛ چون بیمه شخص ثالث خسارت‌های مالی بیشتر از آن را پرداخت نمی‌کند. مهم‌ترین مرحله در خرید هر 2 بیمه، فراهم کردن مدارک مورد نیاز بیمه ماشین است.
مدارک مورد نیاز بیمه ماشین + مدارک تمدید بیمه

در این مقاله به شما می‌گوییم که مدارک بیمه ماشین در هر کدام از مراحل صدور، تمدید و دریافت خسارت چیست تا بتوانید بدون دردسر و اتلاف وقت، خودروی خود را بیمه کنید.

مدارک مورد نیاز بیمه ماشین کدام‌اند؟ (صدور)

اگر خودروی داخلی صفر خریده‌اید، احتمالاً بیمه شخص ثالث دارید؛ اما اگر خودروی خارجی صفر خریده‌اید یا می‌خواهید شرکت بیمه شخص ثالث خود را در زمان تمدید تغییر دهید، حتماً این بخش را بخوانید.

البته این بخش به معرفی مدارک لازم برای صدور بیمه بدنه هم اختصاص دارد و توصیه می‌کنیم که فارغ از قیمت روز خودروی خود، حتماً این بیمه‌نامه را هم خریداری کنید و مدارک مورد نیاز آن را در میان مدارک بیمه ماشین خود قرار دهید. بیمه شخص ثالث تنها خسارات مربوط به حوادث رانندگی را تقبل می‌کند و در صورت نداشتن بیمه بدنه، جبران خسارات مربوط به دزدی، حوادث مربوط به سقوط اجسام و … بر عهده خودتان است.

مدارک لازم برای صدور بیمه شخص ثالث

برای صدور بیمه شخص ثالث جدید یا تعویض شرکت بیمه هنگام تمدید، باید مدارک زیر را ارائه کنید:

• اصل مدارک شناسایی مالک وسیله نقلیه (کارت ملی و شناسنامه) 
• اصل سوابق بیمه‌نامه قبلی 
• اصل سند و کارت خودرو 
• گواهینامه 
• پر کردن فرم درخواست صدور بیمه شخص ثالث به‌صورت حضوری یا آنلاین 

نکته 1: درصورتی‌که نقل و انتقال خودرو به‌صورت رسمی در دفترخانه ثبت شده باشد، بنچاق سند (الحاقیه‌های سند کمپانی) هم به مدارک لازم برای صدور بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود.

نکته 2: درصورتی‌که میزان تخفیف بیمه شخص ثالث شما بالای 5 درصد است و می‌خواهید هنگام تغییر شرکت بیمه آن‌ها را منتقل کنید، باید از شرکت بیمه قبلی الحاقیه انتقال تخفیف را بگیرید.

نکته 3: برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث، باید مدارک مورد نیاز بیمه ماشین را اسکن و بارگزاری کنید.

مدارک لازم برای صدور بیمه بدنه

مدارک مورد نیاز برای صدور بیمه بدنه تا حد زیادی مشابه مدارک بالا است و شامل موارد زیر می‌شود:

• کارت، سند یا برگ سبز خودرو 
• کارت ملی و شناسنامه مالک 
• بیمه‌نامه قبلی به همراه استعلام سوابق دریافت خسارت 
• تکمیل فرم ثبت‌نام بیمه بدنه 

نکته 1: درصورتی‌که بخواهید برای اولین بار بیمه بدنه بخرید یا به سوابق بیمه بدنه آن دسترسی نداشته باشید، کارشناس بیمه بدنه از خودروی شما بازدید می‌کند و باید گزارش او را به مدارک بالا اضافه کنید.

نکته 2: می‌توانید با مراجعه به سامانه سنهاب بیمه مرکزی (sanhabssoi.centinsur.ir) با سایت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه ماشین، استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه خود را بگیرید و مدارک مورد نیاز بیمه ماشین را تکمیل کنید.

 مدارک مورد نیاز جهت تمدید بیمه ماشین چیست؟

تمدید نکردن بیمه شخص ثالث در مورد مقرر جریمه دارد. این جریمه به‌صورت روزشمار و با تقسیم نرخ مصوب بیمه شخص ثالث خودرو بر عدد 365 محاسبه می‌شود. مثلاً اگر نرخ مصوب بیمه ثالث خودروی شما در سال جاری 5 میلیون تومان باشد، نرخ جریمه روزانه عدم تمدید آن حدود 13 هزار و 700 تومان می‌شود. اگر یک ماه از موعد تمدید بیمه‌نامه بگذرد، این جریمه به حدود 411 هزار تومان می‌رسد.

در ادامه با مدارک تمدید بیمه ماشین در انواع مختلف آشنا می‌شوید:

مدارک مورد نیاز برای تمدید بیمه شخص ثالث

اگر به سوابق بیمه شخص ثالث خود دسترسی دارید، تنها باید تصویر بیمه‌نامه قبلی و تصویر پشت و روی برگه سبز یا کارت خودرو را به عنوان مدارک مورد نیاز جهت تمدید بیمه ماشین ارائه کنید. البته اگر بخواهید شرکت بیمه خود را عوض کنید، به مدارک شناسایی مالک وسیله نقلیه هم نیاز خواهید داشت.

مدارک مورد نیاز برای تمدید بیمه بدنه

برای تمدید بیمه بدنه نیز باید بیمه‌نامه قبلی، کارت خودرو، برگ سبز یا سند مالکیت خودرو و فرم پیشنهاد بیمه بدنه را ارائه کنید. در موارد زیر، باید فرم بازدید کارشناس بیمه بدنه را هم به عنوان مدارک تمدید بیمه ماشین ارائه کنید:

• بیمه بدنه قبلی منقضی شود. 
• بخواهید شرکت بیمه را عوض کنید. 
• ارزش روز خودرو نسبت به بیمه‌نامه قبلی بیشتر از 50 درصد افزایش پیدا کرده باشد. 

درصورتی‌که بخواهید بیمه بدنه را آنلاین تمدید کنید و نیاز به بازدید از خودرو وجود داشته باشد، می‌توانید به جای آن درخواست ارسال عکس بدهید. طبق دستورالعمل شرکت بیمه، از زوایای مختلف از خودرو عکس بگیرید و آن‌ها را به مدارک مورد نیاز جهت تمدید بیمه ماشین ضمیمه کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه ماشین کدام است؟

پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث و بدنه کمی با یکدیگر تفاوت دارد؛ چون پوشش‌های بیمه بدنه کمی متنوع‌تر و همچنین این بیمه معمولاً سقف پرداخت خسارت بالاتری دارد. در این بخش به شما می‌گوییم که برای دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث و بدنه، به کدام‌یک از مدارک بیمه ماشین نیاز دارید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث

دریافت خسارت در بیمه شخص ثالث هم با ارائه کروکی و هم بدون آن امکان‌پذیر است. سقف خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث در سال جاری 40 میلیون تومان تعیین شده و برای دریافت آن به مدارک زیر نیاز دارید:

• اصل و کپی گواهینامه هر 2 راننده 
• اصل و کپی کارت ملی هر 2 راننده 
• بیمه شخص ثالث هر 2 خودرو 
• اصل و کپی کارت هر 2 خودرو 

درصورتی‌که کروکی افسر راهنمایی‌ورانندگی را داشته باشید، باید آن را  به مدارک مورد نیاز بیمه ماشین برای دریافت خسارت اضافه کنید. درصورتی‌که هر 2طرف درگیر حادثه کروکی را قبول داشته باشند، امکان دریافت خسارت مالی و جانی تا سقف تعیین شده در بیمه‌نامه وجود دارد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه بدنه

درصورتی‌که راننده مقصر از صحنه متواری شود یا خودروی شما در دسته خودروهای نامتعارف قرار داشته باشد و بخواهید مازاد سقف خسارت بیمه شخص ثالث را از بیمه بدنه بگیرید، باید کروکی صحنه تصادف را داشته باشید. اگر هم بخواهید برای سرقت، سقوط اجسام و سایر حوادث تحت پوشش بیمه بدنه خسارت بگیرید، باید عکس‌های دقیق و واضحی از خودروی آسیب‌دیده داشته باشید و بازدید کارشناس بیمه هم در این مواقع ضروری است.

سایر مدارک مورد نیاز بیمه ماشین برای دریافت خسارت از بیمه بدنه را در ادامه می‌بینید:

• اصل و کپی بیمه بدنه 
• اصل و کپی اسناد مالکیت خودرو (کارت سبز و کارت خودرو) 
• گواهینامه و کارت ملی راننده 
• کروکی حادثه (در صورت بروز تصادف) 

در این مقاله در مورد مدارک مورد نیاز بیمه ماشین با شما صحبت کردیم که برای خرید و تمدید بیمه شخص ثالث و بدنه و همچنین دریافت خسارت از این بیمه‌ها، باید آن‌ها را ارائه کنید. با توجه به اهمیت این مدارک، توصیه می‌کنیم آن‌ها را در جای مشخصی نگه‌داری کنید و بعد از هر بار استفاده، این مدارک را به سر جای خود برگردانید. 

برگرفته از مدارک مورد نیاز بیمه ماشین + مدارک تمدید بیمه

کد مطلب: 222839
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *