۰
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵

پاسخ منفی ایلان ماسک به اوکراین

 ایلان ماسک گفت: اگر ما عمدا در اقدامات صریح جنگی شرکت کنیم، در آن صورت استارلینک را به یک سیستم نظامی تبدیل می‌کنیم و سایر کشورها حق دارند ماهواره‌های ما را ساقط کنند
پاسخ منفی ایلان ماسک به اوکراین

 ایلان ماسک، میلیاردر و کارآفرین آمریکایی، اعلام کرد که سرویس ارتباطات ماهواره‌ای استارلینک یک «سیستم تجاری است، نه یک سیستم نظامی».  ماسک این اظهارات را در مورد عدم‌تمایل خود برای فعال کردن استارلینک بنا به درخواست اوکراین برای حمایت در پی جنگ با روسیه در سال ۲۰۲۲ مطرح کرد.

ایلان ماسک در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما همچنین در شرایط استفاده خود به وضوح بیان کرده‌ایم که استارلینک یک سیستم تجاری است، نه یک سیستم نظامی. استفاده از استارلینک برای ارتباطات، ازجمله ارتباطات نظامی مشکلی ندارد، همانطور که ارتش به‌طور کلی از اینترنت استفاده می‌کند، اما اگر ما عمدا در اقدامات صریح جنگی شرکت کنیم، در آن صورت استارلینک را به یک سیستم نظامی تبدیل می‌کنیم و سایر کشورها حق دارند ماهواره‌های ما را ساقط کنند.»

این میلیاردر آمریکایی تأکید کرد که در سال ۲۰۲۲ تصمیم گرفت استارلینک را بر فراز شبه‌جزیره کریمه روشن نکند.

او در این خصوص گفت: «در آن زمان، استارلینک از روشن کردن پرتوهای ماهواره‌ای در کریمه منع شده بود، زیرا این کار نقض تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بود. ما نیمه‌شب درخواست غیرمنتظره‌ای از دولت اوکراین دریافت کردیم که طی چند ساعت استارلینک را در کریمه فعال کنیم، اما هیچ درخواست یا اجازه‌ای از دولت آمریکا برای نادیده گرفتن تحریم‌ها دریافت نکردیم. اگر ما طبق خواسته اوکراین عمل می‌کردیم، این نقض جدی قانون آمریکا می‌بود.»

طبق قوانین مصوب، ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به کشورهای مختلف باید با قوانین داخلی آن کشور مطابقت داشته باشد. به‌عبارت دیگر برای توسعه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس در یک کشور، باید مجوز فعالیت دریافت شود.

موضوعی که ایلان ماسک به آن اشاره دارد به ورود این شرکت به جنگی که در آن هیچ نقشی نباید ایفا کند بازمی‌گردد؛ اگرچه در نهایت شرکت او ترمینال‌ها و تجهیزات دریافت اینترنت ماهواره‌ای را در اختیار اوکراینی‌ها قرار داد، البته در آن زمان بهانه او حمله روس‌ها به زیرساخت‌های اینترنتی اوکراین اعلام شد.

کد مطلب: 222703
برچسب ها: ایلان ماسک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *