۰
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۸

برای قطره قطره خونی که در شهر قدس ریخته شود تک تک‌تان مقصرید!

میزبانی استقلال و پرسپولیس در آسیا به معضل شماره یک این روزهای فوتبال ایران تبدیل شده است.
برای قطره قطره خونی که در شهر قدس ریخته شود تک تک‌تان مقصرید!

این یک هشدار است از سر خیرخواهی به مدیران فوتبال، ورزش استان خراسان رضوی و تهران و مدیران تیم‌های استقلال و پرسپولیس که بر سر لج‌بازی‌های‌شان با جان هزاران طرفدار عاشق فوتبال قمار می‌کنند.
بر اساس یک تجربه بیش از ۲۰ساله نگران خبر میزبانی شهر قدس از بازی‌های لیگ نخبگان هستم. نه اینکه ورزشگاه کوچک یا شهر قدس شایستگی میزبانی ندارد  که نگران روز محشر برگزاری بازی استقلال و النصر در ورزشگاه هستم. مسابقه‌ای که قرار است میزبان ستارگانی چون کریستیانو رونالدو باشد. همه بازی فوتبال در کاسه زمین اتفاق نمی‌افتد. بگذارید یکبار همه چیز را مرور کنیم. ورزشگاه شهر قدس درست در مرکز این شهر نزدیک به پایتخت قرار گرفته. مسابقه‌ای که قطعا چند برابر ظرفیتش جمعیت را به مسیر حضور تیم مهمان به ورزشگاه می‌کشاند. جمعیتی که به هر قیمتی شده می‌خواهند با بلیت و بی بلیت خود را به استادیوم برسانند.
حتما می‌گویید نیروهای امنیتی پس چه کاره هستند؟
برای‌تان مثال می‌زنم. شاید خیلی‌های‌تان دیگر به یاد نداشته باشید اما وقتی در نوروز ۱۳۸۴ بازی ایران و ژاپن در ورزشگاه آزادی با حضور یکصدهزار نفری برگزار شد، آن تراژدی تنها به دلیل مسدود کردن چند خروجی زیر ازدحام جمعیت رخ داد چون یک هلی‌کوپتر در جایی که نباید فرود آمده بود و برای حفاظت از آن هلی‌کوپتر، ۷ داغ تلخ بر دل علاقمندان فوتبال نشست.


از حالا مشخص است وقتی جمعیتی چند برابر ظرفیت به محلی مشخص که راه‌های دسترسی محدودی دارد و قدرت عمل را هم از نیروهای انتظامی می‌گیرد وارد می کند، چاره‌ای نمی‌گذارد غیر از برخوردهای کنترلی و تنها کافیست در چنین هجوم جوعیتی پای یکی سر بخورد و بیفتد و این یعنی تراژدی جمعی از دومینوی انسانی.
به عنوان یک خبرنگار ورزشی غیر از آن حادثه تلخ تجربه مشابه‌ای از این اتفاقات را در فینال جام حذفی سال ۱۳۸۷ در ورزشگاه حافظیه شیراز بین استقلال و شاهین بوشهر دارم و ماجرای ورزشگاه امام رضای مشهد و برخورد با زنان هم هنوز خیلی قدیمی نشده که از خاطرها رفته باشد.
اما حالا چرا ورزشگاه شهر قدس یکباره تنها گزینه فوتبال ما برای میزبانی از لیگ نخبگان شده؟ آیا ورزشگاه آزادی نمی‌تواند میزبان باشد؟ مهدی نبی نایب رییس فدراسیون که این روزها در غیاب مهدی تاج در بستر بیماری بیشتر در مسائل اجرایی دخالت دارد، در مصاحبه‌هایش مسئولیت را به گردن باشگاه‌ها می‌امدازد و می‌گوید:«آنها مسئولند، بروند قرارداد برگزاری بازی را با استادیوم مورد نظرشام که استانداردهای لازم را دارد ببندند و بعد بیایند به ما بگویند، ما هم مساعدت می‌کنیم.»

او به گردن باشگاه‌ها و شورای تامین می‌اندازد و  ریفرنس می‌دهد به قوانین اجرایی ای‌اف‌سی که باشگاه‌ها را مسئول برگزاری و میزبانی مسابقات می‌داند و بعد هم می‌گوید ما تمام مسائل را به مسئولان شورای تامین گفته‌ایم. از نظر تئوری شاید این گفته‌ها به منطق نزدیک باشد و از آنها رفع تکلیف کند اما در حقیقت آنچه در این معادله نادیده گرفته می‌شود، امنیت جانی هواداران است. کودکان و نوجوانان عاشق تماشای کریس رونالدو از نزدیک. همان جمعیت عذشقی که سال قبل تصاویر حضورشان روی تپه های مشرف به هتل اسپیناس و شکستن درهای هتل به صدر تصاویر و اخبار رسانه‌های جهان بدل شد.
باشگاه‌ها سکوت کرده‌اند. استقلال نامه زده، ورزشگاه شهر قدس را معرفی کرده که اگر آزادی نرسید، میزبان بازی‌شان باشد. فدراسیون می‌گوید شایسته نام ایران نیست بازی‌ها در کشور ثالث برگزار شود و همه این‌ها درحالی است که در کشورمان ورزشگاه مدرن دیگری داریم مه با بودجه عمومی و برای وقف بازی‌های ملی ساخته شده است: ورزشگاه امام رضا در مشهد مقدس.
استادیومی که همین هفته می‌توانست افتخاری برای تیم‌ملی کشورمان باشد که میزبانی آسیایی‌اش را در مسیر جام‌جهانی ۲۰۲۶ در این استادیوم مدرن پشت سر بگذارد. ولی به دلیل مخالفت شورای تامین استان خراسان عملی نشد.

ورزشگاهی که یکی مدرن‌ترین ورزشگاه‌های آسیاست و با هزینه‌ای بسیار ساخته شده تا در خدمت رخدادهای ملی ورزش ایران باشد. با این وجود مشکلات پیش آمده پس از بازی ایران و لبنان حدود یک سال و نیم قبل سبب شده تا شورای تامین استان مخالف برگزاری هر مسابقه‌ای در این شهر باشد.
مسابقه‌ای که به دلیل عدم اجازه ورود زنان چالش برانگیز شد.

حالا تاج فیروز رییس تربیت بدنی استان صراحتا می‌گوید حتی یک نفر در استان مخالف حضور زنان در ورزشگاه نیست و تنها دلیل ما برای مخالفت، برخورد با مسببین اتفاقات بازی لبنان است.
او به صراحت دعوا با احسان اصولی رییس هیات فوتبال را عامل اختلاف می‌داند. رییس کمیته فوتسال و عضو هیات رییسه که این روزها همراه با تیم ملی در تور آماده‌سازی برای جام‌جهانی ازبکستان است.

اینکه تاج فیروز صراحتا اشاره دارد نهادهای مذهبی استان مخالفتی با برگزاری بازی در ورزشگاه امام رضا با حضور زنان ندارند و این جمله را نه فقط به خبرآنلاین که به خبرگزاری تسنیم هم گفته است نشان می‌دهد در اختلاف میان استان خراسان با فدراسیون فوتبال ممکن است فاجعه‌ای ملی رخ دهد که می‌تواند یا منجر به سلب میزبانی از تیم‌های کشورمان شود و یا به دلیل ازدحام جمعیت اتفاقاتی ناخوشایند را رقم بزند. نکته‌ای که یادآوری احتمال وقوعش در ورزشگاه شهر قدس به تاج فیروز از سوی خبرنگار خبرآنلاین سبب می‌شود تا او پس از مدتی مکث بگوید:«ما همچنان آماده مذاکره برای حل مشکلات مابین‌ مان هستیم…»
شاید کمی درنگ درباره تبعات یک تصمیم از سر خودخواهی سبب به حل مشکل بازی های دو تیم ایرانی در لیگ نخبگان شود.
اما اگر به فرض محال بر اساس منیت طرفین درگیر در این لج‌بازی حادثه‌ای به وقوع بپیوندد، از همین حالا می‌توان گفت مسببین این اتفاق چه کسانی هستند و چطور با منیت فردی از وقوع رخدادی تلخ در آینده جلوگیری نکرده‌اند.

کد مطلب: 222407
برچسب ها: شهر قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *