۰
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰

آیا استخراج رمزارزها باعث قطعی برق شد ؟

نایب رئیس کمسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران گفت : در حال حاضر هیچ مزرعه استخراج رمزارز قانونی در کشور وجود ندارد و متوقف شدند ولی کماکان صنایع از کمبود برق رنج میبرند پس نباید فرصت استخراج را از دست بدهیم، رمزارزها زائد نیستند.
آیا استخراج رمزارزها باعث قطعی برق شد ؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، رضا قربانی، نائب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران درباره تاثیر استخراج رمزارز در کشور بر تشدید قطعی برق در تابستان گفت: توانیر اگر اذعان می‌کند که استخراج رمزارز به ناترازی تولید و مصرف برق انجامیده باید این ادعا را با ارائه آمار اثبات کند نه اینکه تمام مشکلاتی که از سال‌های پیش تاکنون در صنعت برق کشور وجود داشته را مربوط به یک بخش نوپدید اقتصاد بداند.

ایلنا به نقل از وی تصریح کرد: امروز هیچ مزرعه استخراج رمزارز قانونی در کشور وجود ندارد و تمام آنها تقریبا فعالیت خود را متوقف کرده‌اند اما کمبود برق و چالش‌های برآمده از آن هنوز برقرار است و بسیاری از صنایع از کمبود رنج می‌برند.

قربانی افزود: مشکل امروز صنعت برق کشور در بخش مصرف نیست بلکه مشکل، کمبود برق در تابستان است چنانکه در زمستان مساله کمبود گاز وجود دارد؛ ما تولید می‌کنیم که مصرف کنیم نه اینکه تولید داشته باشیم اما با محدودیت مصرف هم روبه‌رو شویم، ناترازی برق اکنون به جایی رسیده که گاه برق دیتاسنترها نیز قطع می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران اظهار کرد: کشوری مانند ازبکستان از حدود پنج سال پیش استخراج رمزارز را آغاز کرده و اکنون میزان چشمگیری از استخراج دنیا در این کشور انجام می‌شود و در این شرایط ایران فرصت استخراج را از دست داده و با توجه به اینکه فناوری استخراج ممکن است تغییر کند یا بحث اثبات کار به شکل اثبات سهام دربیاید، ممکن است در سال‌های آینده استخراج جذابیت و اهمیت کنونی را نداشته باشد.   

قربانی خاطرنشان کرد: در کشور ما تصویری منفی از رمزارزها ارائه شده که گویا اینها پدیده‌هایی زائد هستند و یا جایی در اقتصاد ندارند.

نائب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران گفت: امروز دیگر شاهد مرگ ماینینگ در کشور هستیم و ماینینگ‌هایی هم که هنوز برقرار است غیرقانونی و در مقیاس خانگی فعالیت می‌کنند و فاصله زیادی با مزارع ماین دارد با این حال هنوز ناترازی برق را بر گردن استخراج رمزارز می‌اندازند و از جنازه آن هم نمی‌گذرند و با تاکید بر انرژی‌بر بودن ماینینگ به مردم آدرس غلط می‌دهند. مشکل اصلی برآمده از آنست که تولید برق کشور متناسب با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای آن رشد نداشته و بررسی تولید و مصرف برق کشور نشان می‌دهد که این دو همراستا با یکدیگر پیش نرفته‌اند، در همین حال رویکردی که در بخش‌های مختلف وزارت نیرو در سال‌های گذشته حاکم بوده تضعیف تولید و محدودسازی صنایع بوده و در این بین دیواری کوتاه‌تر از ماینینگ پیدا نکرده است.

قربانی اضافه کرد: فارغ از تراز یا ناتراز بودن تولید و مصرف برق، دولت و در زیرمجموعه آن وزارت نیرو هیچ‌گاه روی خوشی به مزارع ماینینگ نشان ندادند. گواه درستی این ادعا این است که ماینینگ از همان ابتدای امر به شیوه‌ای قانونگذاری شد که اصلا انجام نشود و نرخ تعرفه برق آن بنا بر نرخ برق صادراتی تعریف شد، این سنگین‌ترین تعرفه برای برق است که به هیچ صنعتی اختصاص داده نمی‌شود. به عبارت دیگر، هزینه برقی که قرار بود صرف ماینینگ شود دلاری حساب می‌شد و کار با این تعرفه برای مزارع ماینینگ صرفه اقتصادی نداشت، در نتیجه قانونگذاری اشتباه متقاضیان را به فعالیت غیرقانونی و استخراج خانگی سوق داده است.

کد مطلب: 222319
برچسب ها: رمز ارزها
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *