۰
سه شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۰

بی توجهی پزشکیان به نسخه‌پیچی علم الهدی‌ها

رییس جمهور پزشکیان معاونی از اهل سنت و نه معاون اهل سنت را هم از میان نمایندگان برگزیده که قبلا از فیلتر گذشته‌اند تا نیاز به طی مراحل مجدد استعلام از نهادهای امنیتی نباشد یا دست کم به غلطت غیر نماینده‌ها نباشد و بحث عقیدتی هم نیست چون او را برای این معاونتی منصوب کرده که ربطی به مذهب ندارد: امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور.
بی توجهی پزشکیان به نسخه‌پیچی علم الهدی‌ها
به گزارش مردم سالاری آنلاین، عصر ایران در یادداشتی با عنوان «آسانسور پزشکیان» نوشته است: 

انتصاب یک زن به معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و نیز نمایندۀ اهل سنت مردم نقده در مجلس به عنوان معاون رییس جمهور در توسعه مناطق محروم نشان می‌دهد مسعود پزشکیان وعده‌های خود را فراموش نکرده منتها در حد امکانات و مقدورات عمل می‌کند.

انتخاب عبدالکریم حسین زاده نشان می‌دهد در عمل به وعده‌ها مصمم است و اگر مجال معرفی وزیر سنی فراهم نشد حالا معاونی از اهل سنت منصوب می‌کند ولو یک نماینده از حامیان او در مجلس کم شود.

 بنای پزشکیان بر تحقق وعده‌هاست اما بی تنش و بدون تحریک حساسیت‌ها. کما این‌که وزیر زن برمی‌گزیند اما برای وزارتخانه‌ای کاملا تخصصی. البته یک پدر و دختر محترم توصیه کرده بودند اگر قرار بر انتخاب زنی است در وزارتخانه مرتبط با تعلیم و تربیت باشد (‌سید احمد و جمیله علم‌الهدی) اما مسعود پزشکیان خانم فرزانه صادق را نه برای وزارت آموزش و پرورش یا علوم و تحقیقات یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که برای وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرد چون به تعلیم و تربیت دستوری و بخشنامه ای باور ندارد و مشکل آموزش و پرورش این نیست که وزیر آن زن نبود این بود که آدمی با سطح سواد و روابط اجتماعی مراد صحرایی وزیر آن بود که با حربه ماده ۱۹ معلمان را خودی غیرخودی کرده عده ای را در تراز نمی دانستند. آن یکی در شبکه سه می‌گفت عادل در مدار نیست و این یکی در وزارتخانه عظیم تراز تعریف کرده بود و خوش‌بختانه دیگری بر این جایگاه نشست.

خانم صادق به همان وزارتخانه ای رفت که مهرداد بذرپاش که پلکان ترقی را با سرعت نور طی کرده بود او را از معاونت آن برکنار کرده بود.  خانم وزیر البته رای اعتماد گرفت و اکنون به عنوان دومین وزیر زن در جمهوری اسلامی شناخته می شود.

رییس جمهور پزشکیان معاونی از اهل سنت و نه معاون اهل سنت را هم از میان نمایندگان برگزیده که قبلا از فیلتر گذشته‌اند تا نیاز به طی مراحل مجدد استعلام از نهادهای امنیتی نباشد یا دست کم به غلظت غیر نماینده‌ها نباشد و بحث عقیدتی هم نیست چون او را برای این معاونتی منصوب کرده که ربطی به مذهب ندارد: امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور.

درست است که وعده‌های اصلی او مشخصا رفع فیلترینگ و حذف طرح موهن موسوم به نور درباره پوشش زنان بوده اما همین که در مراسم معارفه وزیر جدید کشور سایه این طرح موهن حس نمی شد جای امید برای حذف باقی گذاشته و مهم تر از آن رفع فیلترینگ هم یک ضرورت است. ( شگفتا که پدر و دختر متخصص فلسفه تعلیم و تربیت که در بالا ذکر خیر آنها رفت این دغدغه را ندارند که وقتی فیلتر می کنیم یعنی شهروندان رو به فیلترشکن می آورند و فیلترشکن یعنی به دست خودمان راه دست یابی به مستهجن ترین سایت ها را برای فرزندان مان باز می گذاریم و چه صحنه ای تکان دهنده تر از این که پدر و مادر از فرزند خود می خواهند فیلترشکن نصب کند. چرا؟ چون می خواهد  از پیام رسان های پر امکانات استفاده کند ولی در عمل راه ورود به هر سایتی برای بچه ها باز می شود و این یگانه ثمره فیلترینگ است که مثل طرح نور توهین به شهروندان است.)

آقای پزشکیان به درستی گفته ادامه مسیر فعلی اداره کشور «دیوانگی»‌ است و مصمم است مسیر را تغییر دهد و اگر آدمی از گذشته را نگاه داشته به خاطر این است که مسیر ها را غلط تر از آدم‌ها می‌داند.

در نطق رییس جمهور در وزارت کشور دو تعبیر تازه در خور تامل بود. یکی این که گفت: «من برتر نیستم. من تنها یک تسهیل گرَم تا توافق، تفاهم و وحدت در کشور تقویت شود و در سایه آن به اهداف خود برسیم.»

دیگری هم این جمله: «در این دولت کسانی که بی دلیل موجه بالا رفته اند پایین می آیند و کسانی که به ناحق پایین رفته اند بالا کشیده خواهند شد.»

همین که کیهان انتصابات جدید را نپسندیده نشان می‌دهد آسانسور پزشکیان روشن شده است چون از انتصاب «زاویه‌دارها»‌ انتقاد کرده اما این انگ اگر کارگر بود نمایندگان هم سو با خودشان اعتنا می‌کردند و روزچهارشنبه ۳۱ مرداد به همه ۱۹ وزیر پیشنهادی رأی نمی‌دادند.

آنچه آقای پزشکیان گفته البته باز مبتنی بر آموزه‌های نهج‌البلاغه است و خطبه ای که مولا علی هنگام بیعت در مدینه ایراد کرد:

« غربال آزمایش به هم درآمیخته و غربال می‌شوید تا صالح از فاسد جدا گردد. یا همانند دانه‌هایی که در دیگ می‌ریزند تا چون به جوش می آید زیر و زبر شوند. پس پست ترین شما بالاترین شما شود و بالاترین تان پست ترین تان. واپس ماندگان تان پیش افتند و پیشی گرفتگان تان واپس رانده شوند.»

تعبیر آسانسور پزشکیان را  برای فانتزی کردن موضوع به کار نمی برم و می‌دانم از جدیت قضیه می‌کاهد اما غرض این است که قرار است کسانی را که در بالایی ناموجه  جا خوش کرده‌اند پایین بیاورد و پایین نشستگانی را از حاشیه به متن.

البته آسانسور را به عنوان استعاره همان تسهیل‌گری هم می‌توان به کار برد و این که قرار نیست تنها در طبقات دولت و حاکمیت توقف کند و بر آن است که میان دولت و جامعه درتردد باشد و مراد از جامعه هم نه فقط توده‌های بی شکل که نهادهای مدنی و صنفی و سیاسی و تخصصی و کارگری و کارفرمایی.

در این فضا یک فعال سیاسی هم گفته خبرهای خوشی درباره رفع حصر در راه است و جالب این که رفع حصر در وعده های رییس جمهور نبود چون نمی خواست حساسیت ایجاد کند و در طیف های گوناگون پایگاه داشت.

با این وصف آسانسور پزشکیان نباید در طبقات خاصی توقف کند و مدام باید در تردد باشد و ماموریت نخست آن هم چنان که خود گفته پایین کشیدن جماعت پرمدعایی است که به صرف مشتی ادعا و ظاهر سازی و بدون تخصص کافی بالانشین شده اند و بالا بردن پایین نشستگان صالح  که خاصه در این سه سال در پی خالص سازی حذف یا حاشیه نشین شده بودند.

کد مطلب: 222075
برچسب ها: مسعود پزشکیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *