۰
يکشنبه ۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۰

اتفاقی که به موج خبری در جهان تبدیل شد/ جزئیات بازداشت مالک تلگرام در فرانسه

بازداشت ناگهانی پاول دوروف یا همان مالک تلگرام در فرانسه به موج خبری شب گذشته در دنیا تبدیل شد. از دلایل بازداشت او چه می دانیم و چه سرنوشتی در انتظار تلگرام است؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.
اتفاقی که به موج خبری در جهان تبدیل شد/ جزئیات بازداشت مالک تلگرام در فرانسه
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛  شب گذشته، پاول دوروف موسس روس و مدیرعامل پیام رسان تلگرام در فرودگاهی در نزدیکی پاریس بازداشت شده است. اتهام او عدم اقدام برای جلوگیری از انتشار اطلاعات مجرمانه در تلگرام اعلام شده هرچند مقامات فرانسوی هنوز این خبر را تایید نکرده اند. دوروف سال ۲۰۲۱ شهروندی فرانسه را دریافت کرده اما در دوبی زندگی می کرد. برخی رسانه ها می گویند او شهروندی امارات متحده عربی و سنت کیتس و نویس کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب را هم دریافت کرده است. او تحصیل‌کرده دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ روسیه است. خبرگزاری فوربز، رسانه تحلیل اقتصادی و تجاری آمریکایی، ثروت دوروف ۱۵.۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

دوروف در سال ۲۰۱۳ به همراه برادرش نیکولای پیامرسان تلگرام را تاسیس کرد. بر اساس ارزیابی‌ها، این پیامرسان که رقیب واتس‌اپ به شمار می‌آید، در حال حاضر ۹۵۰ میلیون کاربر فعال دارد.

تخمین زده می‌شود که دوروف حدود ۱۲ میلیارد دلار ثروت داشته باشد. وی اوایل سال جاری میلادی گفت که تلگرام «یک سکوی بی‌طرف» باقی می‌ماند و یک «بازیگر ژئوپولیتیک» نیست.

براساس گزارش رسانه‌های فرانسوی ممکن است پاول دوروف، بنیان‌گذار پیام رسان تلگرام به دلیل اتهاماتی که به او وارد شده است به ۲۰ سال زندان محکوم شود. شبکه‌های تلویزیونی فرانسوی، BFMTV و TF۱، هر دو اعلام کردند که دستگیری او با شکست این کارآفرین روسی‌الاصل در مقابله با فعالیت‌های مجرمانه در سرویس پیام‌رسان تلگرام مربوط می‌شود. در آخرین خبرهای منتشر شده در رابطه با پاول دروف آمده که: دوروف بلافاصله پس از بازگشت از باکو در فرودگاه دستگیر شد. او به سرعت به تروریسم، پدوفیلیا (کودک‌آزاری) و قاچاق مواد مخدر متهم شد.

مقامات فرانسوی معتقدند که تمام کالاهای ممنوعه در تلگرام با رضایت ضمنی پاول در حال گردش هستند. به گفته شبکه TF۱، مقامات قصد دارند کسانی را که به‌طور آزادانه در تلگرام پیام رد و بدل می‌کنند، از ارتکاب جرایم بازدارند.

رسانه‌های فرانسوی از جمله «لوموند» نوشته‌اند تلگرام از آنجایی که اجازه تشکیل گروه‌هایی با بیش از ۲۰۰هزار نفر عضو را می دهد، با اتهام انتشار اطلاعات نادرست به صورت همه گیر و از جمله محتواهای پدوفیلی و تروریستی برای کاربران مواجه است. مقامات فرانسوی تا این لحظه خبر بازداشت دوروف را تایید نکرده اند اما سفارت روسیه در فرانسه به خبرگزاری دولتی تاس روسیه گفته گام های فوری برای شفاف سازی وضعیت در دست اقدام است.

دوروف فارغ التحصیل دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ است که در رشته لغت شناسی (فیلولوژی) تحصیل کرده است. بر اساس گزارش فوربز، دارایی خالص دوروف ۱۵.۵ میلیارد دلار است. او پس از اینکه از برآورده کردن خواسته‌های دولت برای بستن گروه‌های مخالف در VKontakte، خودداری کرد، سرزمین مادری خود، روسیه را ترک کرد. دوروف گفته پس از ترک و قبل از انتخاب دبی سعی داشته در برلین، لندن، سنگاپور و سانفرانسیسکو مستقر شود، چون محیط تجاری و "بی طرفی" آنها را ستایش میکرده است. اما در نهایت او در دوبی مستقر شده چون کشورهای غربی به او برای حذف محتوای غیرقانونی فشار می آوردند. اتحادیه اروپا هم قصد دارد به تمام مکاتباتی که لازم می‌داند دسترسی پیدا کند. اتهامات علیه دوروف جدی هستند و او ممکن است تا ۲۰ سال زندان محکوم شود.  دوروف تابعیت فرانسه را دارد و بنابراین در همین کشور محاکمه خواهد شد.

در همین حال، روسیا الیوم گزارش داده «دیمیتری مدودف»، نایب رئیس شورای امنیت روسیه گفت که «پاول دوروف»، بنیانگذار اپلیکیشن تلگرام، با ترک روسیه برای تبدیل شدن به یک «مرد جهانی» اشتباه فاحشی مرتکب شد. مدودف تاکید کرد که دوروف که در حال حاضر در فرانسه نگهداری می‌شود، از سوی غرب به عنوان «یک شهروند خطرناک روس» شناخته شده و هنوز هم شناخته می‌شود. مدودف یادآور شد که‌ دوروف ‌از همکاری با سازمان‌های مجری قانون روسیه در ارتباط با جنایات جدی امتناع ورزید و در نهایت کشور را ترک کرد.

نیکلای دورف که برادر بزرگتر پاول دورف است، در تمام پروژه‌های موفق او در پیاده‌سازی و اجرا همراهش بوده است. نیکلای را می‌توان مرد پشت پرده تلگرام نامید. نابغه‌ای که بنا به ادعای منابع روسی در سه سالگی کتاب خواندن را شروع کرد و تا هشت سالگی معادلات سخت ریاضی را حل می‌کرد. او برنده مدال در مسابقات جهانی ریاضی و کامپیوتر است و پروتکل MTProto را برای تلگرام در سال ۲۰۱۳ توسعه داد. از این رو ناظران سیاسی پیشبینی می کنند حتی با بازداشت مالک تلگرام در مدیریت و بقای این شبکه پیام رسان خللی وارد نخواهد شد. چه آنکه این فرصت برای مالک تلگرام وجود دارد تا از مخاصمه روسیه و اروپا در جنگ اوکراین به نفع خود نیز بهره برداری نمایند.

 

کد مطلب: 221943
برچسب ها: پاول دوروف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *