۰
شنبه ۳ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰

پالتیکو: اوکراین با حمله به کورسک، بایدن را تحت فشار گذاشته است

رسانه آمریکایی با اشاره به وضعیت جنگ اوکراین گزارش کرد که این کشور با حمله به «کورسک» روسیه قصد داشته آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا محدودیت‌های مربوط به استفاده از تسلیحات دوربرد در داخل خاک روسیه برداشته شوند.
پالتیکو: اوکراین با حمله به کورسک، بایدن را تحت فشار گذاشته است

ارتش اوکراین تقریبا ۲ هفته پیش حمله‌ای غیرمنتظره را به «کورسک» روسیه انجام داد و همانطور که برخی تحلیلگران نظامی و رسانه‌های جهان پیش‌بینی کرده بودند، حفظ مواضع برای ارتش اوکراین که از پیش با کمبود نیرو و مهمات دست‌وپنجه نرم می‌کند، دشوارتر شده است و در عین حال نیروهای روسیه در قسمت دونتسک پیشروی‌های قابل‌توجهی داشته و طبق گزارش وزارت دفاع این کشور روستاها، شهرک‌ها و مناطقی را به کنترل خود درمی‌آورند.

نشریه پالتیکو در گزارشی می‌نویسد: «اوکراین با حمله به کورسک قصد داشته کارزاری را جهت تحت فشار گذاشتن ایالات متحده برای رفع محدودیت‌های استفاده از تسلیحات دوربرد به راه بیندازد. اگرچه کاخ سفید در حال حاضر آماده انجام چنین کاری نیست اما شاید در آینده این مسئله تغییر کند.»

حملات به منطقه «کورسک»، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های کی‌یف برای نفوذ به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ ۲ کشور در فوریه ۲۰۲۲ محسوب می‌شود و «میخائیل پودولیاک» دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین هم در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت اذعان کرد متحدان غربی کی‌یف از جمله آمریکا و انگلیس از حمله اوکراین به منطقه «کورسک» روسیه مطلع بودند؛ حمله‌ای که موجب شده ارتش اوکراین خسارات سنگینی را متحمل شود و تجهیزات زیادی را در میدان نبرد از دست بدهد.

پالتیکو با اشاره دقیق‌تر به تلاش‌های اوکراین در این رابطه می‌افزاید: «مقامات اوکراین به همراه اعضای کنگره جلساتی را تشکیل داده و بیانیه‌های علنی صادر کرده‌اند. آنها هم‌چنین با مقامات ارشد ایالات متحده دیداری داشته‌اند تا رئیس‌جمهور جو بایدن را نسبت به تغییر ذهنیتش متقاعد کنند.»

تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر جنگ اوکراین

این رسانه آمریکایی در ادامه این گزارش با نگاهی به بُعد دیگر این قضیه می‌نویسد: «کی‌یف در تلاش است تا فشارهای خود را همزمان با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و آینده نامعلوم کمک‌های این کشور در سال ۲۰۲۵ و بعد از آن افزایش دهد. به‌طور کلی اوکراینی‌ها، فشاری را به بایدن و مشاوران ارشد او وارد می‌کنند تا روسیه را مجاب کنند که هیچ خطری درخصوص تشدید تنش‌ها با روسیه وجود ندارد و آمریکا مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد در خاک روسیه را صادر کند.»

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا که قرار است در تاریخ ۵ نوامبر (۱۵ آبان) برگزار شود، بر جنگ اوکراین سایه افکنده و انتظار می‌رود اگر «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه پیروز این انتخابات شود و مجددا به کاخ سفید بازگردد، کمک‌های نظامی و مالی واشنگتن به کی‌یف قطع شود و اوکراین به مذاکره با روسیه و حتی شاید به واگذاری برخی قلمروها به این کشور تن دهد؛ چیزی که مقامات اوکراینی را بسیار نگران کرده است.

پالتیکو به نقل از منبعی آگاهی درخصوص مذاکرات واشنگتن-کی‌یف می‌نویسد: «اوکراینی‌ها می‌خواهند دستانشان در این جنگ بازتر باشد و همچنان نسبت به رفع محدودیت‌های استفاده از تسلیحات دوربرد علیه خاک روسیه خوش‌بین هستند.»

یکی از مشاوران دولت اوکراین می‌گوید: «نشانه‌هایی وجود دارد که بایدن احتمالا بخواهد کار بزرگی برای اوکراین انجام دهد و شاید پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، برخی از این محدودیت‌های تسلیحاتی را لغو کند. البته هیچ تضمینی وجود ندارد اما ما می‌شنویم که بایدن فکرهایی در سر دارد.»

اکنون بیش از ۲ سال است که بایدن از صدور مجوز برای کی‌یف مبنی بر استفاده از تسلیحات آمریکایی در داخل خاک روسیه ممانعت می‌کند و دلیلش را تشدید تنش‌ها با روسیه می‌داند. اگر «جو بایدن» تغییر نظر دهد، احتمالا مسیر جنگ به‌طرز قابل‌توجهی تغییر خواهد یافت و شاید به کی‌یف آزادی‌هایی را که ادعا می‌کند برای پیروزی به آنها نیاز دارد، برایش فراهم سازد.

نشریه پالتیکو با هشت تن از مقامات در آمریکا، اوکراین و دیگر بخش‌های اروپا گفت‌وگو کرده و همه آنها به شرط آنکه نامشان فاش نشود، از مخالفت‌های داخلی در این خصوص خبر داده‌اند.

عدم کارآمدی تسلیحات دوربرد غربی برای اوکراین

بخشی از این مذاکرات شامل صدور مجوز برای استفاده از موشک‌های «سایه توفان» ساخت انگلیس است؛ موشک‌های دوربردی که از پیش در زرادخانه اوکراین وجود داشته تا به فرودگاه‌ها و انبارهای تدارکات خاک روسیه ضربه بزنند. از آنجایی که این موشک‌ها حاوی قطعات آمریکایی هستند، دولت بایدن شاید بخواهد با استفاده از آنها موافقت کند. اگرچه دولت بریتانیا بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد اما هنوز رسما چیزی اعلام نکرده است. هم‌چنین مقاماتی در ۲ طرف اقیانوس اطلس می‌گویند، دولت بایدن نسبت به این موضوع مطلع است.

پالتیکو به نقل از یکی از مقامات دولت بایدن می‌نویسد: «استفاده از "سایه توفان" یا موشک‌های دوربرد آمریکایی "اتکمز" که اوکراین ماه‌هاست تقاضای استفاده از آنها در داخل خاک روسیه را دارد، آنطور که تبلیغ شده، موثر و کارآمد نیستند.»

برخی از قانونگذاران دموکرات‌ برجسته از آزادی عمل بیشتر آمریکا به اوکراین جهت استفاده از تسلیحات آمریکایی استقبال می‌کنند.

«جیسون کرو» نماینده دموکرات کنگره آمریکا از ایالت کلرادو گفت: «من از ارسال تسلیحات دوربرد بیشتر به کی‌یف حمایت می‌کنم. جنگ نسبت به روزهای ابتدایی‌ خود تغییر پیدا کرده است و آمریکا و متحدانش باید با این تغییرات خود را وفق دهند. هم‌چنین خطر شکست اوکراین برای نظم جهانی فاجعه‌آمیز است بنابراین ایالات متحده باید خطر ایجاد تنش‌ها را مدیریت کند.»

پالتیکو در پایان این گزارش به مقوله مهم دیگری اشاره می‌کند که بر عدم تمایل آمریکا نسبت به استفاده از تسلیحات دوربرد توسط اوکراین در خاک روسیه صحه می‌گذارد.

این نشریه آمریکایی با استناد به مذاکرات میان مقامات آمریکایی و اوکراینی می‌نویسد: «ایالات متحده در نهایت به تنظیم مجدد روابط با روسیه می‌اندیشد و رفع محدودیت‌ها در استفاده از تسلیحات احتمالا این تلاش‌ها را مختل می‌کند.»

کد مطلب: 221885
برچسب ها: اوکراین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *