۰
پنجشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰

ثبت سفارش آیفون متوقف شد؟

 عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه از زمان انتشار نامه‌ مرتبط با تعیین تعرفه ۹۶ درصدی، ثبت سفارش آیفون متوقف شده و با این تعرفه هم ترخیص نمی‌شود، گفت امیدواریم در دولت جدید ممنوعیت واردات آیفون حل شود.
ثبت سفارش آیفون متوقف شد؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ايسنا ،از ابتدای پاییز ۱۴۰۱ واردات آیفون ۱۴ به بالا به شکل تجاری و مسافری به کشور ممنوع شد. این تصمیم باعث شد قیمت آیفون ۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آیفون ۱۴ و ۱۵ قاچاق گران‌تر شده و بعضا عده‌ای ترجیح دهند با پول کمتر از آخرین تکنولوژی موجود استفاده کنند و در کنار آن با استفاده از یک موبایل ارزان قیمت سیم کارت خود را فعال کنند و با جدیدترین مدل آیفون به اینترنت یک موبایل ارزان متصل شوند.  

اما خرداد ماه امسال تصویب‌نامه هیئت وزیران منتشر شد که بر اساس آن با توجه به ممنوعیت واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل، در صورت لغو ممنوعیت آن در آینده توسط مراجع ذیصلاح، سود بازرگانی آن به میزان ۹۶ درصد پیش بینی خواهد شد. البته همان زمان سازمان توسعه تجارت به ایسنا اعلام کرد که ممنوعیت واردات مطرح شده در این نامه‌ها مربوط به مدل‌های ۱۴  به بعد است و ممنوعیت جدید در رابطه با ورود آیفون به کشور وضع نشده است. با این حال سود بازرگانی ۹۶ درصد برای همه مدل‌های آیفون در نظر گرفته شده است. اما حالا واردکنندگان می‌گویند که از زمان انتشار این نامه، ثبت سفارش همه مدل‌های برند آیفون متوقف شده است.

از طرف دیگر ساعاتی پیش سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، همزمان با آغاز کار خود در پاسخ به سوالی درباره رجیستری گوشی‌های تلفن همراه اپل گفته که «تصمیم‌گیری درباره رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که پیگیری می‌کنیم و منتظر می‌مانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد».

همین اظهار نظر، دوباره احتمال رفع ممنوعیت واردات آیفون را مطرح کرده است؛ هرچند واردکنندگان معتقدند واردات آیفون با تعرفه ۹۶ درصدی نه به سود دولت و نه به سود مصرف کننده است، بلکه به سود قاچاقچی خواهد بود.

رفع ممنوعیت با تعرفه ۹۶ درصدی بی‌فایده است

حسین روزبه -عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به هزینه بالای تعیین شده برای رجیستری آیفون، تصریح کرد: انجمن در گذشته این پیشنهاد را مطرح کرده بود که به جای ممنوعیت واردات، تعرفه موبایل‌های آیفون بیشتر از سایر موبایل‌ها باشد، اما ۹۶ درصد رقم خیلی بالایی است و همچنان در کارگروه‌های مختلف در این رابطه بحث‌هایی در جریان است.

وی ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید ممنوعیت واردات آیفون رفع شود و گفت: اما لازم است که در رابطه با تعرفه ۹۶ درصدی تعیین شده هم تجدید نظر شود، چرا که اختلاف قیمت بالای بین موبایل‌های بدون رجیستری و موبایل‌های رجیستر شده ممکن است باعث افزایش قاچاق شود. در این شرایط مردم هم ترجیح می‌دهند با همان روش‌های سال‌های گذشته مثل اپلیکیشن‌ها، دانگل‌ها و استفاده از یک موبایل ساده‌تر برای تماس و اینترنت در کنار موبایل آیفون، هزینه خود را کاهش دهند. تعرفه ۹۶ درصدی نه به سود دولت و نه به سود مصرف کننده است، بلکه به سود قاچاقچی خواهد بود.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر آیفون ۱۳ با تعرفه ۹۶ درصدی رجیستر می‌شود یا نه، تصریح کرد: از زمان انتشار نامه‌ای در رابطه با تعیین تعرفه ۹۶ درصدی، ثبت سفارش آیفون متوقف شده و حتی با تعرفه ۹۶ درصدی هم دیگر ترخیص نمی‌شود. در مجموع در حال حاضر می‌توان گفت واردات همه موبایل‌های آیفون ممنوع است. گمرک هم به ما اعلام کرده که بر اساس نامه‌ قبلی، ترخیص آیفون به طور کلی ممنوع شده و مدلی به عنوان استثنا تعیین نشده است.

به گفته وی در حال حاضر موبایل‌های آیفون موجود در بازار یا مربوط به واردات دو تا سه ماه گذشته است یا به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

روزبه با تاکید بر اینکه تعرفه آیفون باید پس از ارزیابی‌های تخصصی تعیین شود تا هم به نفع دولت و هم به نفع مصرف کننده باشد، گفت: واردات قانونی آیفون با توجه به درآمدهای گمرکی به نفع دولت خواهد بود.

کد مطلب: 221804
برچسب ها: ثبت سفارش آیفون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *