۰
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۱

توضیحات عارف درباره انتخاب لیست وزرای پیشنهادی

عارف تاکید کرد: قطعا در جمع بندی سه وزیر پیشنهادی و انتخاب یک نفر برای معرفی به مجلس اختلاف نظرهایی به وجود می آید و نباید در فضای مجازی حاشیه سازی شود.
توضیحات عارف درباره انتخاب لیست وزرای پیشنهادی
به گزارش مردم سالاری آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدرضا عارف صبح امروز (شنبه) در آیین تکریم و معارفه معاونت امور مجلس رئیس جمهور که با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و معاونین پارلمانی وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی برگزار شد، با اشاره به ارتباطات گسترده کاری بین دولت و مجلس شورای اسلامی و همچنین توقعات مردمی به حق نمایندگان مجلس از دولت تاکید کرد: نگاه دولت چهاردهم به معاونت امور مجلس، پل ارتباطی بین دو قوه مهم مجریه و مقننه است که هر چقدر این ارتباطات قوی تر، صمیمانه تر، جدی تر و کارشناسانه تر باشد دستاوردهای بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهور به تجربه ارزنده نمایندگی رئیس جمهور و همچنین حضور یک دوره ای خود در مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: اجرای قانون برنامه هفتم توسعه بعنوان یک میثاق ملی است و اینکه احکامی از این قانون نیازمند اصلاح و یا اهداف آن دست یافتنی باشد،‌ در مباحث کارشناسی و فنی مطرح می شود اما اجرای این برنامه برای دولت یک اصل و محور تعامل دو قوه مقننه و مجریه است.
 

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خواست دولت رابطه صمیمی دولت و مجلس است که باید تقویت شود گفت: باید تعامل با تمامی ارکان و بخش های قوه مقننه و با هماهنگی نزدیک گسترش یابد و برجسته ترین مدیران و کارشناسان در کمیسیون های مختلف مجلس طرح ها و برنامه های دولت را بررسی و مطرح کنند.

وی افزود: دولت به دنبال آن است که ارتباطات و تعامل خوب با تمامی کمیسیون ها،‌ فراکسیون های سیاسی و مجامع نمایندگان استان ها داشته باشد و دغدغه های خوب و آینده نگر آنان پیگیری شود و همچنین دولت از طریق مجمع نمایندگان استان ها در جریان مشکلات و چالش های استان ها قرار می گیرد که یکی از کانال های ارتباطی دولت با مردم برای بررسی وضعیت استان ها می باشد.

عارف با تاکید بر رویکرد رفاقتی و مسئولیت مشترک دولت چهاردهم و مجلس شورای اسلامی گفت: باید در یک فضای رفاقتی برای هدف تعالی و پیشرفت کشور رو به جلو گام برداریم.

معاون اول رئیسی جمهور با اشاره به روند کاری مجلس شورای اسلامی در ارائه طرح ها به دولت افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگان اجازه ارائه طرح داده است که از این طریق مسائل و مشکلات کشور را مطرح می کنند و دولت این حق مجلس را به رسمیت می شناسد و روند کاری دو قوه در دهه های گذشته در ارائه طرح ها همدلی و هم فکری با دولت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید تمامی ارکان دولت در همکاری با مجلس و ارائه لوایح همدل،‌ هم ساز و هم نظر باشند گفت: دولت مجموعه ای از جزایر نیست و تمام وزرا مسئول بخش های دولت هستند و به تمام وزرای پیشنهادی اعلام شده است که نباید مدیری بر خلاف لوایح دولت اقدامی نماید.

عارف با بیان اینکه معمولا پشتوانه کارشناسی طرح ها در مجلس به اندازه لوایح دولت نیست اظهارداشت: شاخص مهم دولت چهاردهم برای ارزیابی عملکرد معاونت امور مجلس نسبت لوایح به طرح ها است که باید این عدد بزرگ باشد و مشکلات مطرح شده کشور توسط نمایندگان مجلس در لوایح مطرح و در دولت پیگیری شود تا در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی برسد.

معاون اول رئیس جمهور از شهرام دبیری خواست که ملاک ارزیابی اقدامات معاونت امور مجلس دستگاه ها و وزارتخانه ها بر این اساس باشد که روند تصمیمات مجلس بیشتر در قالب طرح ها بوده و یا لوایح و نسبت لوایح به طرح بالاتر باشد.

وی خاطر نشان کرد: باید با مکانیزم تعامل حداکثری با مجلس و در یک جو مشترک مسائل حل و همفکری شود و از طریق دولت به صورت لایحه به مجلس فرستاده شود و نمایندگان مجلس در کمیسیون ها این لوایح دولت را با همفکری و هم نظری جلو ببرند.

عارف ابراز امیدواری کرد تعداد لوایح دولتی برای حل مشکلات کشور بیشتر از طرح ها باشد و دو قوه با هم زبانی نسبت به حل مسائل کشور توجه کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در کشور ۳۰ چالش جدی وجود دارد و انتظار از تمامی دستگاه ها این است که معیشت مردم، انرژی، آب و محیط زیست را در اولویت حل این چالش ها قرار دهند و امیدواریم در این فضای صمیمی و خوب ایجاد شده در کشور مطالبات مردم حل شود.

وی در ادامه با اشاره به مباحث مربوط به تشکیل کابینه دولت چهاردهم تصریح کرد: افتخار دولت این است که با رویکرد تعامل هیئت دولت چهاردهم بسته می شود و در این مسیر ارزیابی ها برای وزرای پیشنهادی به مجلس صورت می پذیرد و باید از همه نخبگان و برجستگان کشور که برای عضویت در کابینه اعلام آمادگی کردند قدردانی کنیم و قطعا از سایر وزرای پیشنهادی در بخش های دیگر دولت بهره خواهیم برد.

عارف به برخی از حاشیه سازی ها در فضای مجازی در خصوص وزرای پیشنهادی به مجلس اشاره و تاکید کرد: قطعا در جمع بندی سه وزیر پیشنهادی و انتخاب یک نفر برای معرفی به مجلس اختلاف نظرهایی به وجود می آید و نباید در فضای مجازی حاشیه سازی و به هم ریختن فضای وفاق و صمیمت دامن زده شود و حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر در فضای مجازی صحت ندارد و ظرف مهلت قانونی کابینه ای در شان مردم عزیز ایران به مجلس معرفی می شود.

عارف افزود : این اطمینان را به مردم عزیز می دهیم که برای انتخاب وزرای پیشنهادی از تمام ظرفیت مشورتی به ویژه صاحب نظران و مشاوران امین استفاده شده است.مشاوران محترم دکتر پزشکیان هم درخصوص کابینه نظرات مشورتی خود را اعلام کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک به ورزشکاران و مدال آوران المپیک ۲۰۲۴ تاکید کرد: ورزشکاران ایرانی در دو صحنه رقابت و اخلاق پیروز شدند که پیروزی آنان در صحنه اخلاق فراتر از رقابت های در میدان بود که با دیدن چنین صحنه هایی هر ایرانی از رفتار و کردار ورزشکاران ایرانی نسبت به جوانان هم وطن و هم میهن خود که بنا به دلایلی تصمیم به مهاجرت و شرکت در مسابقات برای کشور های دیگر گرفته بودند، احساس غرور می کند.

عارف تصریح کرد: پیام اخلاقی ورزشکاران ایرانی این بود که مام وطن آمادگی کامل برای پذیرش فرزندان خود دارد و امیدواریم شاهد مهاجرت معکوس آنان باشیم و دولت و نظام افتخار خدمت گزاری به این جوانان برجسته و زبده در داخل داشته باشد.

کد مطلب: 221089
برچسب ها: محمدرضا عارف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *